DSB Bns-n / Bns-m

af Steffen Dresler, 6/9 2023, 20:21 (431 dage siden) @ Langelandsbanen

Go´aften

Det foresvæver mig, at "vi" på et tidspunkt fik "egne" vogne på hhv. Syd- som Vest- og Nordvestbanerne med vedligehold i Nykøbing og VISTNOK i Kalundborg. Derfor de forskellige underlitra med (igen vistnok) "n" for Nykøbing Falster (Nf). Dette gav sig bl.a. udslag i forskelligt indtræk på sæderne, hvilket faktisk var en udmærket ting, hvis der (man havde) var travlt eller der var gået ged i sporanvendelsen på f.eks. Kh. Man styrtede ind i en vogn og kunne med det samme se, at det var en Vestbanevogn og ikke det man troede/håbede, en Sydbanevogn. DET vidste de tusindvis af daglige pendlere nemlig udmærket på de forskellige strækninger.

Iøvrigt skete der en del i denne periode, hvor DSB IC og DSB Re var adskilte, ligeledes også m.h.t. farvevalg, hvor Re var grøn og IC rød.

Men det ligger jo mange, mange år tilbage til dengang, hvor DSB var EN STOR velfungerende forretning og hvor infrastruktur og forvalter var det samme og ikke som idag adskilt.

Bedste hilsener

Steff

NB: Igen med usikkerhed mener jeg, at Sydbanetogene havde det "gamle" brune stribede indtræk på sæderne, mens Vestbanen havde blåt indtræk.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Faxe Jernbane - FJ
Faxe Jernbane - FJ

Danmarks første privatbane var den smalsporede Faxe Jernbane fra Faxe Kalkbrud til ladepladsen ved stranden, der åbnede i 1864. Banen var i drift helt frem til 1982, hvor lastbilerne overtog transporterne. Her er historien om Faxe Jernbane med fokus på det rullende materiel.

Læs mere
Indsend billeder

Jernbanebøger

Amagerbanen på cykel

Amagerbanen på cykel. Pris 260 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak