Iltog
Hvad var begrebet “Iltog”? Og hvordan var det oprangeret?
Mvh Bent
af Bent Om, 4/9 2023, 09:48 (533 dage siden)
Hvad var begrebet “Iltog”? Og hvordan var det oprangeret?
Mvh Bent
af Steffen Dresler, 4/9 2023, 10:38 (533 dage siden) @ Bent Om
Kære Bent
Se tabel og forklaring herunder.
Som du kan se er det udelukkende et spørgsmål og samspil mellem gennemsnitshastighed, maksimalhastighed og vognvægt. Altså er litra på vognmateriellet underordnet bortset fra om det må indrangeres i et tog med en given hastighed mv.
Steff
af Niels Munch, 4/9 2023, 11:57 (533 dage siden) @ Bent Om
Hvad var begrebet “Iltog”? Og hvordan var det oprangeret?
Rent sprogligt, og således vel også forståelsesmæssigt for publikum, findes disse definitioner:
Eksprestog: https://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=eksprestog
Hurtigtog: https://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=Hurtigtog
Iltog: https://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=iltog
Kilde: https://ordnet.dk/ .
M.v.h.
Niels
af Niels Munch, 4/9 2023, 12:35 (533 dage siden) @ Bent Om
Se i øvrigt disse ældre tråde, hvor bl.a. "de hurtige togkategorier" blev debatteret inkl. de tillægsbilletter, der i givet fald skulle løses:
https://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=23008
https://www.jernbanen.dk/forum2/index.php?id=17991
M.v.h.
Niels
af Claus E. Hansen, 4/9 2023, 12:45 (533 dage siden) @ Bent Om
Et meget klassisk Iltog ville være oprangeret af en MO-motorvogn med rejsegodsrum. Dertil en eller et par passende personvogne, som fx. AVL, CO, CP, CM.
Iltogsskiltene på stationerne var i øvrigt grønne med hvid skrift. Lyntogsskiltene var gule med sort skrift. Og Eksprestogsskiltene var røde med hvid skrift.
Mvh
Claus
--
af Lars Møller Jensen , Röbäck, 6/9 2023, 13:53 (531 dage siden) @ Bent Om
Hej,
i tresserne var der flere iltog på Kystbanen,
ved 8-tiden kørte en 1800 Mo med 2 Cl og Al fra Helsingør ved 8-tiden,
i løbet af dagen kørtes flere iltog uden stop Østerport-Helsingør med Mo-Av-Cl.
i myldretiden kørtes iltog med Mx + førsteklasses-vogn AL/AC/AV og 3-4 Cl,
ingen af Kystbanens iltog befordrede rejsegods.
Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen
af Børge Sundahl, 6/9 2023, 20:14 (531 dage siden) @ Lars Møller Jensen
Her har vi så et skilt, hvorpå der Hurtigtog
Billdet er Kolding station 1949
Børge
af Bent Om, 7/9 2023, 09:00 (530 dage siden) @ Lars Møller Jensen
Mange tak for jeres fine svar.
Er hurtigtog så hurtigere end iltog?
Færre standsningssteder o.l.
I det nye nummer af “Jernbanen” er der et billede af et hurtigtog på Rungsted Kyst station.
Mvh Bent
af Steffen Dresler, 7/9 2023, 10:07 (530 dage siden) @ Bent Om
Når jeg læser alle de forskellige tråde igennem her på dette forum, synes jeg at udtrykket ”Hurtigtog” mere og mere ikke giver mening som en ”Togart”, men mere en klassificering af et tog (lyntog, lokomotiv (damp/dielsel)- og eller motorvogns fremførte), der har få/færre standsninger over en givet strækning. Og dette udelukkede med formål at kunne afkræve en tillægsbillet (tysk ”Zuschlag” for sammenligningens skyld af tillæg, ex. TEE-, F- og eller D- eller IC/EC tillæg).
Altså kørte toget på en given (hoved)strækning og for at begrænse antallet af passagerer (komfort) til en hurtig forbindelse (mindre stop) kræves tillæg. Tænker på i gamle dage ”Lyntogstillæg”, ”Hurtigtogstillæg” og senere IC-tillæg. Altså billet + tillæg = tilladelse til at afbenytte toget i stedet for almindeligt (bumle) tog. Og så yderligere en pladsbillet i visse tog.
Så at kunne sige med hvilken hastighed det skulle kunne køre med er ikke aktuel. Planen lagdes altid efter hurtigste tilladte mulighed. Altså benyttet maskintype/litra + vognvægt + tillladt akseltryk (overbygning) og endelig materiellets tilladte fremføringshastighed. Det var det man brugte Trækketabellerne til med enten A eller B køretider.
Så udtrykket ”Hurtigtog” er udelukkende for at begrænse antallet af passagerer i toget a.h.t. komfort ved at man skal betale ekstra for turen og ikke togets hastighed.
Steff
af Steffen Dresler, 7/9 2023, 13:19 (530 dage siden) @ Steffen Dresler
Fandt denne henvisning vi har diskuteret før:
https://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=23070
Heri denne illustration med forklaring på ekstrabetaling/tillæg.
Bedste hilsener
Steff
af Thomas Boberg Nielsen , Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 7/9 2023, 15:42 (530 dage siden) @ Steffen Dresler
Fandt denne henvisning vi har diskuteret før:
https://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=23070
Heri denne illustration med forklaring på ekstrabetaling/tillæg.
Endnu tidligere var hurtigtog en samlebetegnelse for iltog og eksprestog:
https://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=23062
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
af Steffen Dresler, 7/9 2023, 16:19 (530 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen
Nemlig Thomas
Så har vi for 2nd gang faktisk været rundt om samme spørgsmål, i den tidligere tråd du henviser til og så denne.
Nu bør den vel være trængt ind (hos undertegnede), at det ikke er en togart (og dog næsten) men en betegnelse for hurtigere tog med muligt krav og ekstragebyr/tillæg for afbenyttelse.
Fortsat god dag til dig
Steff
af Steffen Dresler, 20/9 2023, 17:53 (517 dage siden) @ Steffen Dresler
Kære alle
Fra den absolut gammeldags menneskelige intelligens - altså ikke en robot - har jeg modtaget følgende:
Må jeg i relation til nogen debat omkring begrebet ”iltog” tillade mig at notere dette:
A: De tog, der var optaget i publikumskøreplanen som ”iltog”, var typisk tog, der havde lidt flere standsningssteder end ”eksprestog” (”hurtigtog”) men til gengæld meget færre stop end ”persontog”. I publikumskøreplanen var der således tale om rimelig hurtige forbindelser, uanset togenes oprangering og hastighed, og det var jo publikumskøreplanen som de rejsende benyttede til at finde deres rejseforbindelser. At et tog kunne være optaget i publikumskøreplanen (opslagskøreplanen) som ”iltog” men havde en anden ”togart” i tjenestekøreplanen ses i denne oplysning fra DSB, hvor tjenestekøreplan af oktober 1900 oplyser at tog 61 (København H afg. 18,35, Korsør ank. 21,26) på opslagskøreplanen anføres som ”iltog” men i tjenestekøreplanen har togarten ”HP” København H-Roskilde og ”I” Roskilde-Korsør, ligesom togets maksimalhastighed er sat til 90 km/t. Toget standser i øvrigt ved alle ekspeditionssteder undtagen Kværkeby, Frederikslund og Svendstrup Sjælland.
B: For tog i tjenestekøreplanen med togarten ”I” (altså iltog) har dette generelt kun relation til den togart (belastning) som togets køreplan er beregnet til. Med reference til den under A nævnte tjenestekøreplan oplyses bl. a. disse eksempler på afvigelse mellem togart og benævnelse på opslagskøreplanen: 1): Togene 42 og 48 Korsør-København med togart ”I” men optaget som eksprestog med maksimalhastighed 90 km/t, 2): Tog 93 København-Gedser med togart ”HP” København-Masnedsund og ”P” Orehoved-Gedser optaget som iltog, maksimalhastighed 90 km/t København-Masnedsund og 70 km/t Orehoved-Gedser.
De under A og B nævnte bør ikke blandes sammen, idet der jo skelnes mellem en publikumsorienteret betegnelse hhv. en intern (i tjenestekøreplanen) optaget betegnelse.
Tak til "oraklet" i det sydlige og god aften til alle.
Bedste hilsener
Steff