HJJ 5
Bent Hansen, Ole Lenarth Nielsen, Viggo F. Hejlersen m. fl. er blevet enige om, at VVGJ 1 IKKE blev solgt til HJJ 5.
Hvor kom HJJ 5 så fra?
(Spørgsmålet er også stillet i denne alenlange tråd).
--
af Tommy Nilsson , Ringsted, 31/8 2023, 16:32 (457 dage siden)
Bent Hansen, Ole Lenarth Nielsen, Viggo F. Hejlersen m. fl. er blevet enige om, at VVGJ 1 IKKE blev solgt til HJJ 5.
Hvor kom HJJ 5 så fra?
(Spørgsmålet er også stillet i denne alenlange tråd).
--
af Morten Flindt Larsen, København K, 31/8 2023, 17:27 (457 dage siden) @ Tommy Nilsson
Bent Hansen, Ole Lenarth Nielsen, Viggo F. Hejlersen m. fl. er blevet enige om, at VVGJ 1 IKKE blev solgt til HJJ 5.
Hvor kom HJJ 5 så fra?
(Spørgsmålet er også stillet i denne alenlange tråd).
Det kan muligvis afklares ved et gennemsyn af HHJ's arkiv, som befinder sig på Danmarks Jernbanemuseum, men som i øjeblikket vistnok er pakket ned på grund af lokaleflytning.
Derudover har Rigsarkivet VVGJ's arkiv og Privatbanetilsynets arkiv (sidstnævnte også angående HHJ), så der burde være rig mulighed for at løse gåden på et sagligt grundlag.
--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen
En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.
af Martin Wilde, 31/8 2023, 18:12 (457 dage siden) @ Morten Flindt Larsen
Det kan muligvis afklares ved et gennemsyn af HHJ's arkiv, som befinder sig på Danmarks Jernbanemuseum, men som i øjeblikket vistnok er pakket ned på grund af lokaleflytning.
Derudover har Rigsarkivet VVGJ's arkiv og Privatbanetilsynets arkiv (sidstnævnte også angående HHJ), så der burde være rig mulighed for at løse gåden på et sagligt grundlag.
Tillad mig, Morten at gøre opmærksom på, at det ikke Odderbanen, HHJ, men Juelsmindebanens HJJ, lokomotiv nr. 5, denne tråd drejer sig om.
af Morten Flindt Larsen, København K, 31/8 2023, 19:02 (457 dage siden) @ Martin Wilde
Det kan muligvis afklares ved et gennemsyn af HHJ's arkiv, som befinder sig på Danmarks Jernbanemuseum, men som i øjeblikket vistnok er pakket ned på grund af lokaleflytning.
Derudover har Rigsarkivet VVGJ's arkiv og Privatbanetilsynets arkiv (sidstnævnte også angående HHJ), så der burde være rig mulighed for at løse gåden på et sagligt grundlag.
Tillad mig, Morten at gøre opmærksom på, at det ikke Odderbanen, HHJ, men Juelsmindebanens HJJ, lokomotiv nr. 5, denne tråd drejer sig om.
Ups, tak Martin. Det er sådan noget der sker, når jeg prøver at multitaske.
Det er dog ikke værre, end at Horsens Privatbaners arkiv også befinder sig på Rigsarkivet, så der skulle være en chance dér.
--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen
En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.
af Martin Wilde, 31/8 2023, 21:17 (457 dage siden) @ Tommy Nilsson
af Tommy Nilsson , Ringsted, 6/9 2023, 09:51 (451 dage siden) @ Tommy Nilsson
Bent Hansen, Ole Lenarth Nielsen, Viggo F. Hejlersen m. fl. er blevet enige om, at VVGJ 1 IKKE blev solgt til HJJ 5.
Hvor kom HJJ 5 så fra?
(Spørgsmålet er også stillet i denne alenlange tråd).
Måske har der aldrig eksisteret en HJJ 5?
--
af Michael Deichmann , Gribskov kommune, 6/9 2023, 13:38 (451 dage siden) @ Tommy Nilsson
--
Venligst
Michael Deichmann
af Morten Flindt Larsen, København K, 6/9 2023, 14:56 (451 dage siden) @ Tommy Nilsson
Bent Hansen, Ole Lenarth Nielsen, Viggo F. Hejlersen m. fl. er blevet enige om, at VVGJ 1 IKKE blev solgt til HJJ 5.
Hvor kom HJJ 5 så fra?
(Spørgsmålet er også stillet i denne alenlange tråd).
Måske har der aldrig eksisteret en HJJ 5?
Ved de, der hævder, at lokomotivet er udrangeret og ophugget i 1933, mon det?
--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen
En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.
af Morten Flindt Larsen, København K, 6/9 2023, 15:12 (451 dage siden) @ Morten Flindt Larsen
Bent Hansen, Ole Lenarth Nielsen, Viggo F. Hejlersen m. fl. er blevet enige om, at VVGJ 1 IKKE blev solgt til HJJ 5.
Hvor kom HJJ 5 så fra?
(Spørgsmålet er også stillet i denne alenlange tråd).
Måske har der aldrig eksisteret en HJJ 5?
Ved de, der hævder, at lokomotivet er udrangeret og ophugget i 1933, mon det?
Det komplicerer sagen yderligere, at der tydeligvis er et HJJ-lokomotiv, som der ikke kan gøres rede for, hvis der aldrig har eksisteret et HJJ 5. Horsens Social-Demokrat skriver 11. februar 1916:
Teksten "for nogen tid siden" kan vel næppe referere til det 12 år tidligere indkøbte HJJ 4?
--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen
En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.
af ojk37, 6/9 2023, 17:03 (451 dage siden) @ Morten Flindt Larsen
Iflg. W.Bay Locomotives of the Private Railways of Denmark!
Ole-Jørn
af Morten Flindt Larsen, København K, 6/9 2023, 17:10 (451 dage siden) @ ojk37
Iflg. W.Bay Locomotives of the Private Railways of Denmark!
Ole-Jørn
Så skal det blot afklares, hvilken primærkilde Bay har brugt, så hans oplysninger kan blive verificeret. Ellers kører sagen jo bare i ring.
--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen
En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.
af ojk37, 6/9 2023, 17:43 (451 dage siden) @ Morten Flindt Larsen
Hvor fra har mon BW og PT mon prisen fra!!
Ole-Jørn
af Morten Flindt Larsen, København K, 6/9 2023, 18:02 (451 dage siden) @ ojk37
Hvor fra har mon BW og PT mon prisen fra!!
Ole-Jørn
Tjah, de har jo nok foretaget arkivstudier i stedet for at være "blevet enige om".
--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen
En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.
af VVGJM2, 10/9 2023, 13:22 (447 dage siden) @ Morten Flindt Larsen
Kære Alle,
Vi bliver nok nødt til at have fat i nogle primærkilder. Bay har i hvert fald ikke ret i, at VVJ nr. 3 kom til Juelsmindebanen. Det er nemlig kildefast, at det endte - ad omveje - hos Troldhedebanen. Vi er - på baggrund af VVGJ's driftsbestyrers korrespondence - sikre på, at Nr. 2 og 3. endte hos TKVJ.
Tillad mig at starte et andet sted. I forbindelse med artiklen, lavede vi et litteraturstudie:
Nu kender vi jo hverken Bays, Signalposten eller monografiernes kinder (bortset fra VVGJ monografien). Der kunne være en vis sandsynlighed for, at man har skrevet af efter hinanden. Så ender misforståelser med at blive "sandheden".....
Mht. nr. 1 så er vi klar over, at vi - for så vidt angår primærkilder - mister sporet, da Arvid Anderson i 1919 udbyder lokomotivet. Det næste spor er, at det optræder i Bjerke, Thor, et. al.: ”Damplokomotiver i Norge”, Norsk Jernbaneklubb, 1987. Her er det godt nok angivet til at være LTJ nr. 4. Det er dog tydeligvis et tidligere VVJ lokomotiv.
Vi konkluderer således:
VVJ nr. 1:
• 1914-15: Hensat hos VVGJ
• 1. september 1915: Solgt til H. A. Jørgensen og Laurits Petersen for 3.900 kroner + 250 kroner, hvis fyrboksen holder endnu et halvt år.
• 30. september 1915: Der er foretaget kedelinspektion, hvor H. A. Jørgensen er anført som ejer
• Indtil marts 1916 benyttet ved entreprenørarbejder på DSB-strækningen Grindsted – Brande.
• Derefter til Svendborg for arbejder på Svendborg – Faaborg Banen.
• 6. marts 1919: I et brev fra Arvid Anderson, som er forhandler af brugt jernbanemateriel, tilbyder lokomotivet til Stockholm Gas- og Elektricietsverk. Lokomotivet er da kort for inden blevet repareret. Det kan inspiceres i Nyborg.
• 1919 til Askim – Solbergfoss banen i Norge.
• 1928 Hensat da banen fik motorvogn
• 1934: Ophugget
VVJ nr. 2:
• 1914-15: Hensat hos VVGJ
• 3. juni 1915 solgt bevillingshaverne hos TKVJ
• 28. september 1916: Klar til afhentning, men først hjemført til TKVJ i 1917:
• 1917: TKVJ 11
• 1935: Hensat
• 1937: udrangeret og solgt til skrot
VVJ nr. 3:
• 1912: Forsynet med ekstra kulkasse bagpå m. henblik på evt. anvendelse på den forlængede bane til Grindsted. Kulkassen kunne indeholde 600 kg. kul. Udgået fra værkstedet 10. juni 1912
• Februar 1915: Solgt til entreprenør Carl Jensen, Kolding for 5.350 kr.
• 9. marts 1915: Til arbejde på strækningen Grindsted - Troldhede,
• 1916 (sidst på året) solgt til cand. poly. Møller Host, ingeniør ved TKVJ’s anlæg
• 1917: TKVJ 12
• 1935: Hensat
• 1937: udrangeret og solgt til skrot
Vi må derfor i HJJ's arkiv for at afsløre sandheden. Det er sat på min to-do.
//Nielsen
De danske Sukkerfabrikker opførte i 1883-84 Assens Sukkerfabrik, der i over 100 år var en stor og vigtig arbejdsplads i Assens. Læs i denne artikel om fabrikkens historie med fokus på roebanesystemet og de lokomotiver, der befarede det.
Læs mere