Avatar

En lille sommergåde fra det engelske

af Morten Flindt Larsen, København K, 21/8 2023, 12:32 (396 dage siden)
redigeret af Morten Flindt Larsen, 21/8 2023, 12:49

Hejsa,

På side 174-177 i dette skrift fra 1861 er der en interessant omtale af firmaet Joseph Wright i Saltley nær Birmingham, der som anført på side 177 har bygget jernbanevogne til Egypten, Sverige, Norge, Danmark, Holland, Spanien, Italien, Sydamerika, Indien og Australien; altså et stort og produktivt firma. Mit spørsmål er nu: til hvilken bane i Danmark leverede Joseph Wright vogne?

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

En lille sommergåde fra det engelske

af Morten Blom, 21/8 2023, 17:42 (396 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Årstallet 1861 sætter ret snævre rammer, da materiellet i sagens natur må være leveret inden da. Der kan således kun være tale om enten SJS (Kjöbenhavn-Roeskilde-Korsöer) eller Kong Frederik den Syvendes Sydslesvigske Jernbane (Flensborg-Tönning). Med et lille forbehold for eventuelle tidlige leverancer til anlægget af de første JFJ-strækninger, men sådanne har formentlig ikke omfattet personvogne.
SJS var meget tyskpræget i vognmateriellet, og så vidt jeg lige husker fik de deres tidlige vognmateriel fra Lauenstein, medens den sydslesvigske vist nærmest må beskrives som et rent engelsk "turnkey" projekt. Så jeg vil gætte på, at vi skal til hertugdømmerne.

En lille sommergåde fra det engelske

af Børge Sundahl, 21/8 2023, 18:04 (396 dage siden) @ Morten Blom

Personvogne til JFJ
Børge

En lille sommergåde fra det engelske

af Niels Munch, 21/8 2023, 18:11 (396 dage siden) @ Morten Blom

Det rullende materiel til Altona-Kiel (1844 - Christian VIIIs Østersø Jernbane) blev bestilt efter et internationalt udbud. Fem damplokomotiver med hjulstilling 1A1 blev bygget af firmaerne Kitson, Thompson & Hewitson fra Leeds og R. og W. Hawthorn fra Newcastle. Tenderne dertil blev bygget af Wöhlert i Berlin. Personvognene blev leveret af Röhe & Wienbarg i Altona. Pak- og godsvogne blev leveret af Meyer fra Uetersen, Knupper af Altona og Schweffel & Howaldt fra Kiel.

Kilde: https://en.wikipedia.org/wiki/Altona-Kiel_Railway_Company .

Om Joseph Wright & Sons, se: https://www.gracesguide.co.uk/Joseph_Wright_and_Sons - firmaet blev i 1862 til Metropolitan Railway Carriage and Wagon Co.

Firmaet slog sig tidligt på eksport, da de store engelske jernbaneselskaber begyndte selv at bygge materiel. Mit bud/gæt vil nok være, at man har givet et - ikke antaget - bud til en dansk jernbane.

M.v.h.
Niels

En lille sommergåde fra det engelske

af Lars, 21/8 2023, 18:31 (396 dage siden) @ Niels Munch

Kan firmaet have været underleverandør til en anden vognfabrik?

--
mvh
Lars

Avatar

En lille sommergåde fra det engelske

af Morten Flindt Larsen, København K, 21/8 2023, 18:39 (396 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Her er et link til en bevaret vogn (med soltag) fra fabrikken.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Avatar

En lille sommergåde fra det engelske

af Morten Flindt Larsen, København K, 21/8 2023, 18:43 (396 dage siden) @ Niels Munch
redigeret af Morten Flindt Larsen, 21/8 2023, 19:13

Firmaet slog sig tidligt på eksport, da de store engelske jernbaneselskaber begyndte selv at bygge materiel. Mit bud/gæt vil nok være, at man har givet et - ikke antaget - bud til en dansk jernbane.

Kære Niels,

Nu skriver kilden jo, at der er leveret vogne til bl.a. Danmark, så et ikke antaget tilbud er vist noget, som du gætter.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

En lille sommergåde fra det engelske

af Niels Munch, 21/8 2023, 19:17 (396 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Firmaet slog sig tidligt på eksport, da de store engelske jernbaneselskaber begyndte selv at bygge materiel. Mit bud/gæt vil nok være, at man har givet et - ikke antaget - bud til en dansk jernbane.

Kære Niels,

Nu skriver kilden jo, at der er leveret vogne til bl.a. Danmark, så et ikke antaget tilbud er vist noget, du gætter.

Kære Morten,

....,. og jeg lagde ikke skjul på, at det netop var "mit bud/gæt". Men det kan næppe komme bag på dig, at datidens skribenter (og deres kilder) godt kunne finde på at "tage munden fuld", og et udsagn som f.eks. dette "the firm had successfully completed contracts for Egypt, Sweden, Norway, Denmark, Holland, Spain, Italy, South America, India and Australia" - skrevet på oplysninger fra en tid uden internet og dermed uden alles mulighed for at checke alt - bør nok tages "med et kildekritisk gran salt".

Min kilde: http://metcam.co.uk.nstempintl.com/history.htm .

M.v.h.
Niels

Avatar

En lille sommergåde fra det engelske

af Morten Flindt Larsen, København K, 21/8 2023, 19:25 (396 dage siden) @ Niels Munch
redigeret af Morten Flindt Larsen, 21/8 2023, 20:11

Firmaet slog sig tidligt på eksport, da de store engelske jernbaneselskaber begyndte selv at bygge materiel. Mit bud/gæt vil nok være, at man har givet et - ikke antaget - bud til en dansk jernbane.

Kære Niels,

Nu skriver kilden jo, at der er leveret vogne til bl.a. Danmark, så et ikke antaget tilbud er vist noget, du gætter.


Kære Morten,

....,. og jeg lagde ikke skjul på, at det netop var "mit bud/gæt". Men det kan næppe komme bag på dig, at datidens skribenter (og deres kilder) godt kunne finde på at "tage munden fuld", og et udsagn som f.eks. dette "the firm had successfully completed contracts for Egypt, Sweden, Norway, Denmark, Holland, Spain, Italy, South America, India and Australia" - skrevet på oplysninger fra en tid uden internet og dermed uden alles mulighed for at checke alt - bør nok tages "med et kildekritisk gran salt".

Min kilde: http://metcam.co.uk.nstempintl.com/history.htm .

M.v.h.
Niels

Kære Niels,

Naturligvis.

"This establishment has also become famous for its production of railway carriages for crowned heads, and some of the works of this description have been justly considered marvels of skilful construction and tasteful decoration, qualities for which they have frequently deservedly received the hearty commendation of the newspaper press."

Og det vides vel, hvem der har bygget de danske kongevogne.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

En lille sommergåde fra det engelske

af Niels Munch, 21/8 2023, 19:25 (396 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Her er et link til en bevaret vogn (med soltag) fra fabrikken.

..... kig også *her*.

En lille sommergåde fra det engelske

af Niels Munch, 22/8 2023, 08:24 (395 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Og det vides vel, hvem der har bygget de danske kongevogne.

Formentlig Morten; jeg har ikke kongevognslekture ved hånden, men den slesvigske kongevogn var angiveligt bygget i Stratford. Er dit ærinde at ville påvise en sammenhæng mellem Joseph Wright and Sons og Stratford Works?

M.v.h.
Niels

Avatar

En lille sommergåde fra det engelske

af Morten Flindt Larsen, København K, 22/8 2023, 09:18 (395 dage siden) @ Niels Munch

Og det vides vel, hvem der har bygget de danske kongevogne.


Formentlig Morten; jeg har ikke kongevognslekture ved hånden, men den slesvigske kongevogn var angiveligt bygget i Stratford. Er dit ærinde at ville påvise en sammenhæng mellem Joseph Wright and Sons og Stratford Works?

M.v.h.
Niels

Ja, du er inde på noget af det rigtige, kære Niels. Den slesvigske kongevogn blev nemlig bygget hos Joseph Wright and Sons og derefter fragtet til Eastern Counties Railway's Stratford Works for montering af interiør, ikke et arbejde udført af ECR's egne folk men af lokale (London) håndværkere med særlige kompetencer indenfor fremstilling af luksusinteriører. Vognen blev færdiggjort i september 1854 og blev derefter via Lowestoft overført til Tønning. Det blev i 1855 påstået af en direktør i ECR, at ECR byggede alle vognene og lokomotiverne til Sydslesvig, men det blev kort efter tilbagevist af Peto. J.V. Gooch, maskinmester hos ECR, brugte derimod kortvarigt nogle af de danske personvogne i eksprestog mellem London og Eastern Counties, og mindst et af Wilson-lokomotiverne fremførte tog på to af ECR's sidebaner. Så min fremførte kilde med hensyn til Joseph Wright kan skam være rigtig nok også for de andre vogne end kongevognen.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Avatar

En lille sommergåde fra det engelske

af Morten Flindt Larsen, København K, 22/8 2023, 11:49 (395 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

P.S.
Det skal i øvrigt nok falde på plads, når jeg får gennemgået banens arkiv.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

En lille sommergåde fra det engelske

af Niels Munch, 22/8 2023, 15:39 (395 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

P.S.
Det skal i øvrigt nok falde på plads, når jeg får gennemgået banens arkiv.

“Spændende”, som Niels Hausgaard ville sige.

Avatar

En lille sommergåde fra det engelske

af Morten Flindt Larsen, København K, 22/8 2023, 16:45 (395 dage siden) @ Niels Munch

P.S.
Det skal i øvrigt nok falde på plads, når jeg får gennemgået banens arkiv.


“Spændende”, som Niels Hausgaard ville sige.

Åh ja, den anden Niels. :-) :-D

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak