Avatar

Nørresundby stations udstrækning

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 12/4 2013, 09:47 (4273 dage siden)

I "det andet forum" har jernbanebroen over Limfjorden og den manglende - og stærkt savnede - broklap udløst adskillige selvstændige tråde og et hav af indlæg. Her i "herreværelset" skal emnet da også have sin egen tråd, synes jeg. Men indgangsvinklen er en helt anden.

Broklappen ligger, når der altså ligger, hvor den skal og bør, på fri bane mellem Aalborg station og Lindholm station (tidligere benævnt "Nørresundby station").

Lindholms indkørselssignal står "på land" nord for broen (har tidligere været placeret ude på selve broen mellem broklappen og Nørresundby-siden). Aalborgs indkørselssignal er placeret ude på selve broen mellem broklappen og Aalborg-siden.

Broen blev indviet 23. april 1938 (Wikipedia). Spørgsmålet er, hvor I-signalerne stod dengang. For et eller anden tyder på, jf. nedenstående, at de to sporskifter umiddelbart syd for broen oprindeligt, eller i hvert fald kort tid efter broens indvielse, har indgået som en del af Nørresundby stations sikringsanlæg. Så den umiddelbare tanke må være, at Nørresundbys I-signal må have stået på sydsiden af Limfjorden. Og kan det bekræftes, vil det jo sikkert glæde en vendelbo eller to. (OT: Visse vendelboer, med hvilke jeg har gået i gymnasium, ynder jo at "kræve" et "Vendsyssel til Ejderen").

Jeg tvivler dog på, at Nørresundby station har haft sit I-signal stående i Himmerland. Sagen er sandsynligvis mere kompliceret end som så, idet vi helt mangler at få styr på den manuelle blokpost, der i en årrække var placeret midt på broen. Men det bliver jeg sikkert "klogere" på, når jeg engang igen får tid til at grave i arkivet.

Indtil da må vi nøjes med nedenstående, der jo for det utrænede øje lader forstå, at Nørresundby station engang har rakt helt ned i Himmerland.

Klik på billederne for højere opløsning.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]
Strækningen mellem Aalborg station og jernbanebroen over Limfjorden blev i 1938 forsynet med 2. spor i forbindelse med etableringen af den nye bro (der jo som sikkert bekendt var en genbrugsting fra Midtbanen ved Frederikssund). Umiddelbart syd for broen er der etableret et afløbssporskifte. Klik på billedet for højere opløsning. Arkiv: Landsarkivet for Nørrejylland, TTDSB-100A BB-577/Thomas Boberg Nielsen.

[image]
Brev af 8. oktober 1938 fra 2. distrikt til Banetjenesten. Klik på billedet for højere opløsning. Arkiv: Landsarkivet for Nørrejylland, TTDSB-100A BB-577/Thomas Boberg Nielsen.

Nørresundby stations udstrækning

af Georg Schmidt, 12/4 2013, 15:37 (4272 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hej Thomas

Herunder hvad der står i "Reglement for Lokale Signaler Jylland Fyn" af 1917, men det er så i tiden med broen af 7/1 1879.
[image]

Mvh
Georg

Nørresundby stations udstrækning

af Hans-Henrik Landsvig ⌂ @, Amagerbro, 13/4 2013, 20:40 (4271 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Jeg tvivler dog på, at Nørresundby station har haft sit I-signal stående i Himmerland.

Nostalgien nærmest driver ned ad skærmen:

Telefon 7777 (10 linier)
Omstilling til samtlige Afdelinger

Sådan!!! Det var de gode gamle dage, hvor Skype kun var en våd drøm….

Men altså: Ingeniør Valentin skriver klart og tydeligt, at de to sporskifter syd for Limfjordsbroen skal henhøre under Nørresundby Station.

Han skriver også om Centralapparatet i ental (singularis).

Jeg har meget svært ved at forestille mig andet, end at DSB i 1938 på en hovedstrækning placerede en stations indkørselssignaler uden for de yderste sporskifter.

Og jeg finder det på baggrund af Valentins ental stærkt sandsynligt, at det hele er blevet betjent fra en enkelt god gammel elektromekanisk kasse – jeg gætter på i eller tæt på stationsbygningen i Nørresundby.

Det ville heller ikke være nogen uoverkommelig opgave at koble en sådan kasse sammen med mekanikken, som åbnede, lukkede og låste broen.

Til gengæld finder jeg togvejseftersynet problematisk, specielt i betragtning af forbindelsen til FFJ. Forestil jer således et tog fra Sæby, som skulle til Ålborg.

De kunne meget i 30erne, som det illustreredes på Flintholm Station, men på Limfjordsbroen har sporisolationer været problematiske.

Var der akseltællere, eller var brovagten monstro impliceret???

Og så i øvrigt nu, hvor vi er på de kanter:

Kender nogen af jer rationalet for at kalde den nuværende station for Lindholm????

Jeg har på Google Earth målt mig frem til, at der fra den ny station er 330 meter til den smukke gamle Nørresundby stationsbygning.

Her på mine kanter blev Bagsværd Station i forbindelse med S-banebyggeret flyttet præcis samme distance mod øst, men det førte ikke til, at nogen kaldte den noget andet. Det havde også været aldeles vanvittigt at gøre det.

Og det er mit klare indtryk, at destinationen Lindholm skabte betragtelig forvirring blandt IC-passagererne.

At Lindholm så i min verden er sidste stop for Slangerup - http://www.slangerupbanen.dk/lin.htm - er naturligvis mit eget problem, men altså:

Kender nogen en officiel forklaring på, at dagens station ikke bare hedder Nørresundby. Det er dog denne ganske velkendte by/bydel, den ligger i.

Med venlig hilsen

Hans-Henrik Landsvig

Nørresundby stations udstrækning

af Gert, Aalborg, 13/4 2013, 20:59 (4271 dage siden) @ Hans-Henrik Landsvig

Når man kommer derud hvor den nye station ligger, hedder det altså Lindholm.

Gert

Nørresundby stations udstrækning

af michael julsrud, 13/4 2013, 21:04 (4271 dage siden) @ Gert

Når man kommer derud hvor den nye station ligger, hedder det altså Lindholm.

Gert

Sjovt nok, så lå Nørresundby station også i Lindholm sogn :-)

Nørresundby stations udstrækning

af Hans-Henrik Landsvig ⌂ @, Amagerbro, 13/4 2013, 22:30 (4271 dage siden) @ michael julsrud

Når man kommer derud hvor den nye station ligger, hedder det altså Lindholm.

Gert


Sjovt nok, så lå Nørresundby station også i Lindholm sogn :-)

Tak for svar til jer begge.

Jeg erkender at være københavner, så jeg spørger derfor venligt opklarende: Er det gængs lokal sprogbrug på Nørresundby-egnen at skelne meget skarpt mellem Nørresundby og Lindholm?

Og jeg tilføjer helt privat, at det i det mindste forvirrede mig, da jeg første gang så på skærmene på København H, at et IC-tog kørte til Lindholm. Jeg betvivler, at jeg har været den eneste undrende sjæl, og der gik heller ikke længe, før ordet Ålborg (senere Aalborg) dukkede op i parentes på nævnte skærme.

Nu skal man ikke læse ret meget i bøgerne om nuværende og nedlagte jernbanestrækninger for at se, at der i tidens løb er blevet lagt megen vægt på at gøre stationsnavne så kunde- og personalevenlige som muligt, selv om det krænkede den lokale geografiske selvforståelse.

Eksempelvis: Lillerød blev til Allerød (det var for nemt at tage fejl af et nærliggende jernbaneknudepunkt), og Nørre Herlev måtte ikke forveksles med stationen i nabokommunen til min hjemstavn, Gladsaxe, så det blev til Brødeskov.

Netop på den baggrund undrer det mig, at DSB foretrak det på mine (og jeg formoder også på andre) kanter ukendte Lindholm frem for det Nørresundby, jeg tydeligt huskede fra min barndoms geografitimer.

Så hvis der findes en officiel forklaring, er jeg stadig nysgerrig,

Med venlig hilsen

Hans-Henrik Landsvig

Avatar

Nørresundby stations udstrækning

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 13/4 2013, 22:36 (4271 dage siden) @ Hans-Henrik Landsvig

Og jeg tilføjer helt privat, at det i det mindste forvirrede mig, da jeg første gang så på skærmene på København H, at et IC-tog kørte til Lindholm

I midtfirserne blev der i Nordjylland også gjort store øjne/spidset ører, når man f.eks. stod på perronen på Aalborg station søndag aften omkring kl 18.30 og der blev kaldt ud til toget til "Østerport". (Tog 588 har tidligere været nævnt i en anden tråd. Det kørte søndag aften Frederikshavn-Østerport og bestod af Bn-materiel).

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Nørresundby stations udstrækning

af Hans-Henrik Landsvig ⌂ @, Amagerbro, 13/4 2013, 22:50 (4271 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen
redigeret af Hans-Henrik Landsvig, 13/4 2013, 23:10

I midtfirserne blev der i Nordjylland også gjort store øjne/spidset ører, når man f.eks. stod på perronen på Aalborg station søndag aften omkring kl 18.30 og der blev kaldt ud til toget til "Østerport".

Ja, det kan jeg da så sandelig godt forstå.

Når man kan sige "Berlin - Friedrichstrasse" i et vist sydligt naboland burde man naturligvis også kunne sige "København - Østerport".

Og så er det meget, meget interessant at høre om dine og andres betragtninger om Lindholm.

Jeg forsøger efter mere eller mindre fattig evne at fremstå som et nogenlunde kultiveret menneske, men jeg har ærligt og redeligt aldrig hørt om Lindholm (Nordenfjords), før stedet dukkede op i jernbanesammenhæng.

Med venlig hilsen

Hans-Henrik Landsvig

Nørresundby stations udstrækning

af Erik Kjærgaard, 13/4 2013, 23:37 (4271 dage siden) @ Hans-Henrik Landsvig

Det kan vi andre jo ikke gøre for

Nørresundby stations udstrækning

af Hans-Henrik Landsvig ⌂ @, Amagerbro, 14/4 2013, 00:29 (4271 dage siden) @ Erik Kjærgaard
redigeret af Hans-Henrik Landsvig, 14/4 2013, 00:46

Det kan vi andre jo ikke gøre for

Kære Erik Kjærsgaard

Det ville fremme forståelsen, hvis du citerede det, du kommenterer.

Men lad mig som arbejdshypotese antage, at det er følgende:

Jeg forsøger efter mere eller mindre fattig evne at fremstå som et nogenlunde kultiveret menneske, men jeg har ærligt og redeligt aldrig hørt om Lindholm (Nordenfjords), før stedet dukkede op i jernbanesammenhæng.

Det er aldeles soleklart, at det hverken er dit eller dine nordjyske naboers problem, hvis skolevæsenet i Gladsaxe i 60erne ikke havde den standard, det burde have haft. Du kan ved nærlæsning af http://www.landsvig.dk/ramsgtsk.htm fornemme, at jeg selv ikke er 100 pct. tilfreds…

Men sjovt nok sagde jeg lige godnat til min kæreste i telefonen, og selv om hun har gået på en af Københavns højst profilerede betalingsskoler, var hun lige så undrende som jeg selv over, at nogen kunne lade togene køre til Lindholm i stedet for til Nørresundby. Hun har heller aldrig lært i skolen, hvor Lindholm befinder sig, og som tidligere storkunde hos DSB forvirrede det også hende, at hun skulle med toget til Lindholm, når hun skulle til et møde i Århus.

Jeg tror ikke på, at det kun er mig og kæresten, der er eller har været uvidende om Lindholms beliggenhed. I givet fald er der da et generelt problem (også for dig), hvis en stor del af befolkningen i et lille hyggeligt land som vort ikke ved, hvor en åbenbart ganske væsentlig by befinder sig.

Med venlig hilsen

Hans-Henrik Landsvig

Nørresundby stations udstrækning

af Winther, 14/4 2013, 01:31 (4271 dage siden) @ Hans-Henrik Landsvig

Dav
Det er du ikke den eneste, der ikke ved!
Til trods for at man har kørt igennem flere gange, for når man kommer til lindholm, møder man et byskilt med teksten *Nørre Sundby* ;-)
Og Lindholm var heller ikke pensum i Jelling skole :-D
Mvh.
Bent

Avatar

Nørresundby stations udstrækning

af Ralph Hørberg, 14/4 2013, 15:12 (4270 dage siden) @ michael julsrud


Sjovt nok, så lå Nørresundby station også i Lindholm sogn :-)

Ja, men det hed det bare ikke da stationen blev bygget. Dengang hed det Nr. Sundby Landsogn, eller blot Nr. Sundby sogn. Lindholm var på det tidspunkt kun nogle få spredte huse langs to veje mod nord og nordvest.
Nørresundby blev købstad fra 1/1 1900.
Navnet Lindholm sogn er først senere. Der blev d. 23/9 1934 indviet en kirke ved Lindholm, som så først var kirkedistrikt, men senere udskilt som et selvstændigt sogn.

Avatar

Nørresundby stations udstrækning

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 14/4 2013, 17:53 (4270 dage siden) @ Ralph Hørberg


Sjovt nok, så lå Nørresundby station også i Lindholm sogn :-)


Ja, men det hed det bare ikke da stationen blev bygget. Dengang hed det Nr. Sundby Landsogn, eller blot Nr. Sundby sogn. Lindholm var på det tidspunkt kun nogle få spredte huse langs to veje mod nord og nordvest.
Nørresundby blev købstad fra 1/1 1900.
Navnet Lindholm sogn er først senere. Der blev d. 23/9 1934 indviet en kirke ved Lindholm, som så først var kirkedistrikt, men senere udskilt som et selvstændigt sogn.

Indtil Nørresundby station blev omdøbt til Lindholm station, stavedes det i tjenestekøreplanen "Nørresundby" men på det gule skilt, der sad på stationens indkørselssignaler, stavedes det "Nr. Sundby". Jeg har vist et billede heraf, men da mit arkiv er under flytning, gør det bestemt ikke noget, hvis en eller anden kan/vil komme mig i forkøbet.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Avatar

Nørresundby stations udstrækning

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 13/4 2013, 22:25 (4271 dage siden) @ Hans-Henrik Landsvig

Kender nogen af jer rationalet for at kalde den nuværende station for Lindholm????

Jeg har på Google Earth målt mig frem til, at der fra den ny station er 330 meter til den smukke gamle Nørresundby stationsbygning.

Og det er mit klare indtryk, at destinationen Lindholm skabte betragtelig forvirring blandt IC-passagererne.

Kender nogen en officiel forklaring på, at dagens station ikke bare hedder Nørresundby. Det er dog denne ganske velkendte by/bydel, den ligger i.

[image]

Jeg er født i Aalborg i 1958 og boede der til 1979 (og er nu vendt tilbage i 2013).

"Barnelærdommen" tilsagde, at når man passerede overkørslen i Nørresundby fra øst mod vest, ja, så begav man sig fra Nørresundby til Lindholm og det passer da vist meget godt med ovenstående kort, hvor sognegrænsen er anført med lilla.

Jeg kender ikke den officielle forklaring på, hvorfor stedets første station blev benævnt Nørresundby, ligeledes den anden, men altså ikke den tredje.

Hvis vi kigger på ovenstående kort, er det måske indlysende, at den første station fik navnet Nørresundby, da det var den største by i området. Jernbanen Nørresundby-Frederikshavn via Hjørring blev indviet i 1871; men Nørresundby fik først købstadsrettigheder i 1900. Det er ikke ualmindeligt, at DSB i tidernes morgen har navngivet stationer "helt hen i vejret" - typisk for at undgå fonetiske forvekslinger med allerede eksisterende stationer og det er jo heller ikke ukendt, at stationer er blevet navngivet efter en større by i nærheden (Hobro station lå ved indvielsen i 1869 i Hørby sogn, men blev altså alligevel navngivet "Hobro").

Nørresundbys første station (som var af træ og som, måske bekendt, var genbrug af Fredericias første station) lå sydvest for overkørslen og er den som vi ser på ovenstående kort. Den anden station lå nordøst for jernbanen og er den bygning, som vi i dag kender som Nørresundby station.

Jeg ved ikke, hvorfor den tredje station kom til at hedde Lindholm. De burde jo sådan set alle tre have heddet Lindholm og man kunne have ladet Nørresundby Havnestation, der jo lå i Nørresundby, "nøjes" med at hedde Nørresundby. Nørresundby Havnestation ses nederst på ovenstående kort og er faktisk placeret "ude i fjorden".

Det tredje station er sikringsteknisk identisk med den anden station - og den første. Men måske har man ved flytningen ønsket at rode bod på 131 års uretfærdighed og opkaldt den efter det sogn, den ligger i. Eller måske har man ræsonneret, at når man flyttede den primære adgangsvej til syd for banen (den anden station havde adgangsvej nord for banen), så måtte man ændre stationsnavnet til Lindholm.

Den nuværende station Lindholm blev indviet som standsningssted 14. december 2002 - et tidspunkt i mit liv, hvor jeg ikke fulgte med i det lokale "jernbaneliv"; men jeg er ikke i tvivl om, at navneændringen må have været forklaret i bl.a. Nordjyske Stiftstidende eller i DSBidag.

Og afslutningsvist totalt OT: På ovenstående kort ses øverst til venstre Lindholm Ås udløb i Limfjorden. Da jeg i 1978-1979 i faget erhvervsret på Højere Handelseksamen på Aalborg Handelsgymnasium skulle undervises i begrebet "force majeure", blev det på glimrende pædagogisk vis forklaret som eksempelvis "hajer i Lindholm Å";-).

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Nørresundby stations udstrækning

af Flemming Jakielski, Rødovre, 14/4 2013, 03:43 (4271 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Vi kan da godt være enige om, at navneændringen er lidt underlig. Lindholm lå jo oprindeligt på Slangerupbanen. Så da man bekvemt havde lukket den yderste del af KSB, ja så havde man et navn i "overskud".

Efter min mening måtte man finde et andet navn til Nørre Sundby, da man "genoprettede" standsningstedet. At genbruge et navn på en station man havde nedlagt, ja det kunne man ikke. Det var jo dengang man lukkede stationer for et godt ord (ligesom billetsalgsstederne idag). Der måtte findes på noget nyt af hensyn til markedsføring, og så er det nærliggende at tro man valgte Lindholm, der som nævnt er navnet på sognet.

V.H.
Flemming J

Avatar

Nørresundby stations udstrækning

af Ove Nygaard, 14/4 2013, 14:33 (4270 dage siden) @ Flemming Jakielski

. At genbruge et navn på en station man havde nedlagt, ja det kunne man ikke. Det var jo dengang man lukkede stationer for et godt ord (ligesom billetsalgsstederne idag). Der måtte findes på noget nyt af hensyn til markedsføring, og så er det nærliggende at tro man valgte Lindholm, der som nævnt er navnet på sognet.


V.H.
Flemming J

Hej Flemming.

Der er dog eksempler på, at man godt kan genbruge et stationsnavn, når en station genåbnes.
Ved K 74 blev Kliplev på strækningen Tinglev - Sønderborg nedlagt sammen med en række andre stationer på strækningen og i det øvrige land. Daværende generaldirektør Povl Hjelt sagde i dagspressen i forbindelse med lukningen af de mange stationer, der var begrundet i meget svage passagertal:" Lukningen er ikke uigenkaldelig, men den kollektive trafik skal lokalt og regionalt ved omlægninger af f. eks. busruter m. v. planlægges således, at passagertallet kan øges markant, hvis en station skal genåbnes."
Efter dette princip/tilsagn blev Kliplev station genåbnet under "sit oprindelige navn" i forbindelse med K 79, hvor den regionale togtrafik fik et "boost" som følge af indsættelse af nyt materiel (MR-togene!) - og retfærdigvis også som en følge af energikrisen.
Og Hinnerup station blev genåbnet "under sit oprindelige navn" den 28. maj 1994. At der i åbningstalen blev forsøgt "indsneget" et nyt begreb for en station, nemlig "Togstop", er en helt anden historie. Som borgmesteren i Hinnerup sagde i sin tale, "så kalder vi det nu for "Hinnerup station"" - sådan!

Bedste hilsener

Ove af Erritsø, som kunne blive navnet på en fremtidig station, altså Erritsø :-D

Nørresundby stations udstrækning

af Fysikeren, 14/4 2013, 15:03 (4270 dage siden) @ Flemming Jakielski

Efter min mening måtte man finde et andet navn til Nørre Sundby, da man "genoprettede" standsningstedet. At genbruge et navn på en station man havde nedlagt, ja det kunne man ikke.

Lad mig i flæng nævne:

Hedensted, Hørning, Kastrup (metroen, ikke lufthavnen), Langeskov (genåbner i 2014), Skalborg, Støvring og Svenstrup.

Avatar

Nørresundby stations udstrækning

af Ove Nygaard, 14/4 2013, 14:06 (4270 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

(Hobro station lå ved indvielsen i 1869 i Hørby sogn, men blev altså alligevel navngivet "Hobro").

. Da jeg i 1978-1979 i faget erhvervsret på Højere Handelseksamen på Aalborg Handelsgymnasium skulle undervises i begrebet "force majeure", blev det på glimrende pædagogisk vis forklaret som eksempelvis "hajer i Lindholm Å";-).

Kære Thomas.

Din fabuleren over stationsnavne kunne godt igangsætte en længere filosofisk betragtning, men jeg vil nøjes med at gætte på, hvorfor Hobro station, som vi begge har lidt veneration for, ikke blev navngivet "Hørby". Det kunne også skyldes, at man i Vendsyssel havde planer om en bane fra Hjørring til Hørby nogle år senere, men det er nok ikke den rigtige forklaring. Til gengæld har man ikke ændret stationsnavnet til Mariagerfjord ved kommunalreformen og godt det samme. Det gamle slogan for Hobro på den landskendte plakat ville lyde lidt hult i denne version:" Hå do wat i Mariagerfjord?":-D Og Lindholm, jo også jeg blev lettere forvirret, da "gode, gamle Nørresundby" dukkede op med nyt navn! I min "optik", som det hedder på nudansk, er Lindholm den ø ved Lolland, hvor opfinderen og flypioneren Jacob Ellehammer den 12. september 1906 foretog den første flyvning i Europa med et motordrevet fly, ganske vist kun over en strækning på 42 m og i en højde af ca ½ m, selv om denne bedrift ikke blev internationalt anerkendt pga manglende kontrol og ikke blev anset for at være "fri flyvning" (var forbundet med en wire og fløj i en cirkelformet bane). Men det er en helt anden historie. "Force majeure" kunne vel også beskrives som "klapperslanger i ledelseslaget"?:-(

Bedste hilsener

Ove af Erritsø (boede i de 17 år i Padborg på Lindholmvej)

Apropos Lindholm (1 foto)

af Niels Munch, 14/4 2013, 15:24 (4270 dage siden) @ Ove Nygaard

Apropos Lindholm, se alle muligheder her: http://da.wikipedia.org/wiki/Lindholm .

Øen Lindholm i Stege Bugt, kendt for Statens Veterinære Institut for Virusforskning, besejles med færge fra Kalvehave Havn, som KB jo tidligere har betjent:

[image]
M/F ULVSUND af Lindholm, Kalvehave Havn 11.06.2012 (nm).

Jeg ville da også have foretrukket "Nørresundby" som stationsnavn deroppe, nordenfjords .....

M.v.h.
Niels

Apropos Lindholm (1 foto)

af Gert, Aalborg, 14/4 2013, 17:35 (4270 dage siden) @ Niels Munch

For den almindelige forståelighed havde Nørresundby absolut været at fortrække.

Gert

Hvad med Aalborg Nord?

af Fysikeren, 14/4 2013, 18:48 (4270 dage siden) @ Ove Nygaard

I dag er både Lindholm og Nørresundby en del af Aalborg by. Så hvad med at kalde stationen for Aalborg Nord? Dermed ville man om nogle have følgende stationer på linje:

Aalborg
Aalborg Vestby
Aalborg Nord
Aalborg Lufthavn

Hvad med Aalborg Nord?

af Erik Kjærgaard, 14/4 2013, 21:04 (4270 dage siden) @ Fysikeren

Det tror jeg ikke sundbynitterne vil synes om. Nørresundby er som bekendt ikke Aalborg - og omvendt.
"Aalborg Nord" kunne også forveksles med "Nord" - altså sygehus Nord i Aalborg.
Endelig optræder "Lindholm Høje" da også i historien med deres sten m.m. fra Vikingetiden.
Så lad det nu hedde Lindholm. Når vi kommer til København har de da også noget, der eksempelvis hedder Nørreport - selv om det er i København.....
I øvrigt har jeg ikke set et byskilt med teksten "Nørre Sundby". Men alene ordet skrevet i en stavelse.

Hvad med Aalborg Nord?

af Lars Henning Jensen, 14/4 2013, 22:25 (4270 dage siden) @ Erik Kjærgaard

I øvrigt har jeg ikke set et byskilt med teksten "Nørre Sundby". Men alene ordet skrevet i en stavelse.

I "en stavelse" ...?

Det gad jeg godt se - det må kræve sproglig ekvilibrisme i den helt store stil ...:-D

vh
LH

PS: Undskyld, der er egentlig upassende med et sådant indlæg i dette seriøse forum, men bemærkningen råbte altså på en kommentar ...

Avatar

Nørresundby stations udstrækning

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 30/7 2015, 11:05 (3433 dage siden) @ Hans-Henrik Landsvig

Jeg har meget svært ved at forestille mig andet, end at DSB i 1938 på en hovedstrækning placerede en stations indkørselssignaler uden for de yderste sporskifter


Signalplanen, der vises i dette indlæg, dokumenterer (nu), at sporskiftere 1 og 2 på Nørresundby station lå syd for Nørresundby stations indkørselssignaler fra syd.

Jeg kan ikke umiddelbart komme i tanke om andre stationer med sporskifter beliggende uden for indkørselssignalerne?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort

Nørresundby stations udstrækning - syd for broen

af henning h087 ⌂, Græsted, 15/4 2013, 21:16 (4269 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hej Thomas

udsnit fra Sporplanen Nørresundby 1949

[image]

mvh
henning h087

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak