Smørekande og signallygte

af Beck, 9/8 2023, 15:57 (476 dage siden)

[image][image]

Hej i Forum´et !

Jeg er helt ny her og på sin vis ikke erfaren i "jernbane-teknik". Så jeg må be´ om lidt hjælp.

Men jeg har arvet to ting, som begge er mærket "DSB". Derfor håber jeg, at nogen kan og vil informere mig lidt om tingene - især ønsker jeg en datering af dem.

På forhånd tak og med venlig hilsen

Flemming Beck Rasmussen

Avatar

Smørekande og signallygte

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 9/8 2023, 18:17 (476 dage siden) @ Beck

[image]

Lygten er en rangerlygte, der benyttedes til signalgivning imellem rangerleder og lokomotivfører ved rangering efter mørkets frembrud. De forskellige signaler består af forskellige bevægelser med hhv hvidt, rødt og grønt lys.
Den ser ud til at være elektrisk, så jeg vil sige efter anden verdenskrig. Pensionerede professionelle togfolk må komme med en mere præcis tidsangivelse. Før denne benyttedes petroleumslamper.
I "SikkerhedsReglementet" (SR) paragraf 18 kan du se alle håndsignalerne hvor man benytter din lygte om natten. SR kan findes på Banedanmarks hjemmeside.
[image]

Et damplokomotiv har adskillige smøresteder, der skal smøres regelmæssigt ved drift. Der var smørekander med på lokomotivet til at fyrbøderen ved længere ophold kunne benytte ventetiden til at gå smørestederne i gangtøjet efter og efterfylde med olie i smørekopperne.
Ellers hørte de til på værksted, hvor klargøring af et damplokomotiv helt klart omfattede efterfyldning af alle smørekopper på lokomotivet med sådan en oliekande.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image][image]

Smørekande og signallygte

af Niels Munch, 9/8 2023, 18:29 (476 dage siden) @ Michael Deichmann

[image]

Lygten er en rangerlygte, der benyttedes til signalgivning imellem rangerleder og lokomotivfører ved rangering efter mørkets frembrud. De forskellige signaler består af forskellige bevægelser med hhv hvidt, rødt og grønt lys.
Den ser ud til at være elektrisk, så jeg vil sige efter anden verdenskrig. Pensionerede professionelle togfolk må komme med en mere præcis tidsangivelse. Før denne benyttedes petroleumslamper.

Mit bud er, at håndlygten er noget ældre, idet strømforsyningen var 2 stk. 1,5 V Hellesen batterier af den type, der også anvendtes til magneto-telefoner (herunder "dem med håndsving").

M.v.h.
Niels

Smørekande og signallygte

af Steffen Dresler, 9/8 2023, 19:35 (476 dage siden) @ Michael Deichmann

Som Michael så rigtigt skriver, er den øverste lygte blevet anvendt ved rangering. Den lampe du har var batteridrevet, med et "½ pund størrelse Hellesen" batteri. Det kan sagtens være, at nogle senere blev ændret til de almindelige store cylinderformede type D.

Et et damplokomotiv ved DSB og sikkert også Privatbanerne, havde en helt klar standart fordeling af værktøj, lanterner, skovle samt midler for smøring, herunder smørekander, oliesprøjter og oliekander for do. Ofte var genstanden indstemplet med lokomotivets nummer på en selvstændig påloddet plade.

Se nedennævnte oversigt.

[image]

Med venlig hilsen

Steff

Smørekande og signallygte

af Steffen Dresler, 10/8 2023, 08:37 (475 dage siden) @ Steffen Dresler

Go´formiddag

Har modtaget en mail fra en tidligere DSB Trafikansat, der ikke er oprettet på denne side, med en bemærkning og supplement til anvendelsen af lygten, som ihvert tilfælde jeg ikke var klar over:

Angående fotos + kommentarer til en signallygte på ”Forum” kan det oplyses, at en sådan (i påkommende tilfælde 2) også brugtes til af vise underretningssignaler (særtog i samme eller modsat retning) og dermed placeret bag på gavlen af bageste vogn i det tog, der skulle vise sådanne signaler.

Tak til Sydsjælland for bemærkningen, så blev man igen klogere!

Fortsat god dag til alle

Steff

Smørekande og signallygte

af Georg Schmidt, 10/8 2023, 10:30 (475 dage siden) @ Michael Deichmann

Kanden kunne godt minde lidt om den ene på N 210 fotograferet i Århus 1963.
[image]
Foto: Fredslund-Andersen
M v h
Georg

Avatar

Smørekande og signallygte

af T. Rithmester @, Struer, 10/8 2023, 15:21 (475 dage siden) @ Steffen Dresler

Go´formiddag

Har modtaget en mail fra en tidligere DSB Trafikansat, der ikke er oprettet på denne side, med en bemærkning og supplement til anvendelsen af lygten, som ihvert tilfælde jeg ikke var klar over:

Angående fotos + kommentarer til en signallygte på ”Forum” kan det oplyses, at en sådan (i påkommende tilfælde 2) også brugtes til af vise underretningssignaler (særtog i samme eller modsat retning) og dermed placeret bag på gavlen af bageste vogn i det tog, der skulle vise sådanne signaler.

Tak til Sydsjælland for bemærkningen, så blev man igen klogere!

Fortsat god dag til alle

Steff

Her vi vist ret OT, men din "kontakt" nævnte ikke noget om hvorfor nogle af dem i nederste lygte også har mulighed for at vise brandgult lys ?
Så vidt jeg lige husker, med et "filter" med brandgult glas som "skydes ind" i lygten.

--
Med venlig hilsen

Thomas Rithmester

Smørekande og signallygte, lidt OT

af Steffen Dresler, 10/8 2023, 16:19 (475 dage siden) @ T. Rithmester

Her vi vist ret OT, men din "kontakt" nævnte ikke noget om hvorfor nogle af dem i nederste lygte også har mulighed for at vise brandgult lys ?
Så vidt jeg lige husker, med et "filter" med brandgult glas som "skydes ind" i lygten.

Hej Thomas.

Du/I har fået det der blev sendt, åbenbart på basis af hans egen lygte. Den lygte jeg har tilgang til, har heller ikke mulighed for at kunne vise brandgult. Men jeg kan godt se ideen med "Brandgult" ved visning af "Signal nr. 81, Underretning følger" som natsignal. Ellers var der jo kun "Brandgul" fremad ved signal nr. 66 "Kendingssignal for Arbejds- og hjælpetog" som natsignal med "Brandgult og hvidt" som lokomotivets toplanterne (Gul skive foran almindeligt glas) og "Særligt slutsignal nr. 71 for elektriske tog og for lyntogsmateriel" med rød, gul, rød" på bageste vogngavl med de indbyggede lanterner.

Bedste hilsener

Steff

Avatar

Smørekande og signallygte, lidt OT

af T. Rithmester @, Struer, 10/8 2023, 16:44 (475 dage siden) @ Steffen Dresler

Her vi vist ret OT, men din "kontakt" nævnte ikke noget om hvorfor nogle af dem i nederste lygte også har mulighed for at vise brandgult lys ?
Så vidt jeg lige husker, med et "filter" med brandgult glas som "skydes ind" i lygten.


Hej Thomas.

Du/I har fået det der blev sendt, åbenbart på basis af hans egen lygte. Den lygte jeg har tilgang til, har heller ikke mulighed for at kunne vise brandgult. Men jeg kan godt se ideen med "Brandgult" ved visning af "Signal nr. 81, Underretning følger" som natsignal. Ellers var der jo kun "Brandgul" fremad ved signal nr. 66 "Kendingssignal for Arbejds- og hjælpetog" som natsignal med "Brandgult og hvidt" som lokomotivets toplanterne (Gul skive foran almindeligt glas) og "Særligt slutsignal nr. 71 for elektriske tog og for lyntogsmateriel" med rød, gul, rød" på bageste vogngavl med de indbyggede lanterner.

Bedste hilsener

Steff

Hej Steff

Tak :-)
Om ikke andet så for forklaring for hvad det brand gule lys kan have været brugt til :-)

--
Med venlig hilsen

Thomas Rithmester

Smørekande og signallygte

af Beck, 10/8 2023, 21:40 (475 dage siden) @ Beck

Hej til Jer alle!

Og tusinde tak for Jeres engagerede svar - sikken en viden I alle afspejler :-)

Mange tak igen til alle...

Bedste hilsner

Flemming

Smørekande og signallygte, lidt OT

af Svend, Storkøbenhavn, 10/8 2023, 22:17 (475 dage siden) @ T. Rithmester

Hvis i ser her https://jernbanearkivalier.dk/dsb-signalreglementer/DSB-Signalreglement-af-1944-rettet.pdf under afsnittet for håndsignaler (XVI. Håndsignaler ) vil i se, at de nævnte "signalfarver" blev anvendt af stationsbestyrere i forbindelse med signalering. Enhver kommandopost (og sikkert signalpost) havde sådanne lygter som en del af inventaret.

--
Svend

[image]

Smørekande og signallygte, lidt OT

af Steffen Dresler, 11/8 2023, 08:28 (474 dage siden) @ T. Rithmester

Godmorgen

Nu har jeg fået undersøgt lygten og sammenholdt med den fine artikel fra Ole fra Dansk Lokomotivtidende af 5. April i 1942 og "spørgebilledet". Den viste lygte er en "Elektrisk Haandsignallygte", der blev udleveret fra 1942 ff i tusindvis af eksemplarer og var altså en standard elektrisk (batteri) håndsignallygte.

Håndsignallygten kan vise de nødvendige signalfarver, hvid, grøn og rød. Den gule som omtalt og som kun anvendes ved visning af håndsignal "Signal nr. 81, Underretning følger" som natsignal, kan ikke vises og er heller ikke nødvendig for den almene brug. Med hvilken signalmiddel (type) dette signal skal vises med fremgår ikke.

Billederne herunder viser, at det er ganske umuligt at kunne skyde/ændre noget på farven andet end det beregnede, hvid, grøn og rød.

[image]
[image]
[image]

Ønsker alle en god dag!

Steff

Smørekande og signallygte, lidt OT

af G Rithmester, 11/8 2023, 23:54 (474 dage siden) @ Steffen Dresler

Et par billeder som viser det brandgule indskudsglas.

[image]

[image]

[image]

--
Mvh

Gustav

Smørekande og signallygte, lidt OT

af Steffen Dresler, 12/8 2023, 09:14 (473 dage siden) @ G Rithmester

Go´morn til T. og G. Rithmester

Ja, billeder siger mere end ord og ændringen ser ”tjenstlig ud”, altså ikke ”hjemmesløjd” men officiel. Den ændring/variant har jeg ikke set før, så helt nyt for mig.

Mærkeligt, at dette ikke er omtalt i Dansk Lokomotivtidende ved beskrivelsen af håndlygten. Men mon ikke at ændringen på visse lygter eller ny serie er sket efter et behov, for på stationer at kunne vise ” Signal nr. 81, Underretning følger" som natsignal. Dette efterhånden som de gamle olie signalmidler, der kunne vise gult blev udfasede. Det synes som eneste fornuftige forklaring, da det jo ellers er de tre ”normale” hvid, grøn og rød farver, der anvendtes.

Hvor er den gule forsats placeret når ikke i brug? Der må jo være et føringsmiddel/placering på lygtehuset?

Tak for synet og fortsat god lørdag/weekend

Steff

NB: Så varianten var altså kendt??;-)

Smørekande og signallygte, lidt OT

af G Rithmester, 12/8 2023, 20:11 (473 dage siden) @ Steffen Dresler

Go´morn til T. og G. Rithmester

Ja, billeder siger mere end ord og ændringen ser ”tjenstlig ud”, altså ikke ”hjemmesløjd” men officiel. Den ændring/variant har jeg ikke set før, så helt nyt for mig.

Mærkeligt, at dette ikke er omtalt i Dansk Lokomotivtidende ved beskrivelsen af håndlygten. Men mon ikke at ændringen på visse lygter eller ny serie er sket efter et behov, for på stationer at kunne vise ” Signal nr. 81, Underretning følger" som natsignal. Dette efterhånden som de gamle olie signalmidler, der kunne vise gult blev udfasede. Det synes som eneste fornuftige forklaring, da det jo ellers er de tre ”normale” hvid, grøn og rød farver, der anvendtes.

Hvor er den gule forsats placeret når ikke i brug? Der må jo være et føringsmiddel/placering på lygtehuset?

Tak for synet og fortsat god lørdag/weekend

Steff

NB: Så varianten var altså kendt??;-)

Hej Steff.

Jeg tror du har helt ret. Lampen er forsynet med en indvendig pånittet løbegang dels foran den nederste lampe dels langs den ene langside. Arbejdet er udført professionelt men helt sikkert efter lampens "fødsel".

--
Mvh

Gustav

Smørekande og signallygte, lidt OT

af Steffen Dresler, 12/8 2023, 20:15 (473 dage siden) @ G Rithmester

Go´aften Gustav

Tusind tak for svar, ved du hvor det gule glas opbevares når ikke i brug, bare lige for nysgerrighedens skyld.

Bedste hilsener

Steff

Smørekande og signallygte, lidt OT

af G Rithmester, 14/8 2023, 20:39 (471 dage siden) @ Steffen Dresler

Go´aften Gustav

Tusind tak for svar, ved du hvor det gule glas opbevares når ikke i brug, bare lige for nysgerrighedens skyld.

Bedste hilsener

Steff

Hej Steff. Det gule glas opbevares i løbegangen på lampens "langside" når det ikke er i brug.

--
Mvh

Gustav

Smørekande og signallygte, lidt OT

af Steffen Dresler, 14/8 2023, 22:07 (471 dage siden) @ G Rithmester

Go´aften Gustav

Thank U:-)

Steff

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak