Danmarks Jernbanemuseum søger ny direktør

af Steffen Dresler, 25/7 2023, 18:42 (491 dage siden)

Danmarks Jernbanemuseum søger ny direktør!

På museets hjemmeside er der i dag udlagt følgende meddelelse:

https://www.jernbanemuseet.dk/om-danmarks-jernbanemuseum/ledige-stillinger/

Den nuværende direktør Steen Ousager sprang til med kort varsel fra en stilling i Rigsarkivet, da den daværende direktør Henrik Harnow med kort varsel, ønskede at forlade stillingen til fordel for en anden direktørstilling.

Nu ønsker Direktør Steen Ousager imidlertid, at det er tid til at gå på en velfortjent pension og stillingen er nu blevet slået op gennem et ”headhunter firma” (se annoncen) for at få den bedst kvalificerede ansøger til stillingen.

Den nye direktør skal herefter sætte et forhåbentligt helt nyt ledelseshold for Danmarks Jernbanemuseums fremtid. Dette indebærer bl.a. bygningen og udflytningen af dele af museets arkiver og materiel til indledningsvis den nye vognhal i Marslev, samt nok ikke mindst, at vedligeholde og genopfriske de gode gamle dyder vi kender gennem Jernbanemuseets tidligere historie.

Hvis man har muligheden, spred nyheden hvor I kan. Jo flere kvalificerede ansøgere der er, jo større og bedre chance bliver der jo for at få en ny direktør, der til fulde lever op til de stillede krav.

Bedste hilsener

Steff

NB: Ovenstående er mine bemærkninger og har altså ikke noget at gøre med DJM annonce.

Danmarks Jernbanemuseum søger ny direktør

af UTJ, 26/7 2023, 10:30 (490 dage siden) @ Steffen Dresler

Man skal altid bide mærke i hvor og hvorlænge et jobopslag er lagt ud - tre uger er minimum og plejer at betyde at man har en eller flere kandidater på bedding, evt opfordrer emner via rekrutteringsfirmaet. Især midt i sommerperioden :-)

--
ئۇلغىك

Danmarks Jernbanemuseum søger ny direktør

af Hans T. Møller, 26/7 2023, 17:43 (490 dage siden) @ Steffen Dresler

Uanset hvem der får stillingen, så håber jeg, at den pågældende vil arbejde for et bedre samarbejde mellem Jernbanemuseet og jernbaneklubberne, freelance-jernbaneforskere og alle os andre amatører.

I grunden har vi jo den samme interesse, at holde liv i jernbanernes historie, men der har været uenighed om hvordan det skulle gribes an, og her synes jeg, at vi har oplevet tilfælde af arrogance fra museets side. Det har handlet om bevaring af materiel (R 946), useriøs formidling af historien (terminologien omkring museets legeplads) samt Jernbanemuseets årsskrift, og endelig manglende inddragelse af de frivillige, der arbejdede for museet (nedlæggelsen af værkstedet i Randers).

Nå, vi må se, hvad der vil ske nu.

Bedste hilsner

Danmarks Jernbanemuseum søger ny direktør

af Niels Munch, 26/7 2023, 18:58 (490 dage siden) @ Hans T. Møller
redigeret af Niels Munch, 26/7 2023, 19:13

Nå, vi må se, hvad der vil ske nu.

Bare museet ikke - for at tækkes "den brede befolkning" - bliver omdøbt til "togbanemuseet". At min bemærkning her ikke nødvendigvis bør tolkes som "dybt åndssvag", vil jeg søge at anskueliggøre med en anekdote:

Jeg besøgte "Kongernes Lapidarium", hvor den unge historiestuderende, der fungerede som kustode og rundviser, udtrykte glæde over, at museet havde fået lov at beholde sit navn, selv om man næppe kan forvente, at alle i "den brede befolkning" kender begrebet "lapidarium". Men han anså det som en del af sit formidlerjob også at fortælle publikum om navnets/ordets betydning.

Han nævnte eksemplet "Krigsmuseet", der i 2018 havde skiftet navn fra "Tøjhusmuseet", angiveligt fordi næppe alle i "den brede befolkning" antages at kende begrebet "tøjhus".

Ak ja.
Niels
der - trods ½ arbejdsliv i forsvaret - ikke bryder sig om navnet "Krigsmuseet",
og trods ½ arbejdsliv ved jernbanen ikke bryder sig om ordet "togbane".

Danmarks Jernbanemuseum søger ny direktør

af ivar, 26/7 2023, 23:23 (489 dage siden) @ Niels Munch

Lev med det Niels selv om det er trist.
På den anden side, vi skal jo også tænke på Camilla Boezen fra Blålys Gymnasium. Hvilke traumer kunne det ikke have påført hende, at gå ind i et Tøjhus uden tøj? (Formuleringen står til fri fortolkning).
mvh
-ivar

Danmarks Jernbanemuseum søger ny direktør

af Niels Munch, 27/7 2023, 00:20 (489 dage siden) @ ivar

Den ene fortolkning må du selv elaborere videre på, Ivar.

Og m.h.t. den anden; mon ikke frk. Boezen's traumer begrænser sig, når hun opdager, at uniformer er lavet af "tøj"?

Danmarks Jernbanemuseum søger ny direktør

af Steffen Dresler, 28/7 2023, 16:27 (488 dage siden) @ Steffen Dresler

Kære alle
Jeg har som ”trådstarter” til henvisningen om at Danmarks jernbanemuseum (DJM) søger ny direktør, modtaget nedenstående fra en læser.
Jeg synes, at der er så mange punkter i nedenstående, som stiller spørgsmålstegn ved den officielle stillingsannonce, at jeg mener det er relevant at bringe dette her i denne tråd.
Normalt ville jeg ikke uden angivelse af navn, videresende nedenstående. Men vedkommende har sine grunde til at være anonym, uden dog på nogen måde at være ansat ved DJM eller DSB/Banedanmark. På den anden side, skriver langt de fleste jo her på siderne alligevel under anonymitet ved at anvende et pseudonym.

Bedste hilsener

Steff

Kære Stef

Jeg har bemærket dit opslag på jernbanen.dk’s forum om opslaget som ny direktør til Danmarks Jernbanemuseum. Jeg så det først efter du gjorde opmærksom på det på forum. Måske var det meningen at det ikke skulle ud i en større kreds, idet det dog også er lagt på jobindex (og muligvis andre sider).

Opslaget stiller flere spørgsmål end det forklarer. Vi får at vide at den nuværende i hast forlader museet og at den forrige ligeledes forsvandt med kort varsel. Hvad ligger bag dette – det er noget jeg selv ville spørge ind til, hvis jeg var kandidat og sad med rekrutteringsfirmaet i en sommerperiode hvor proces ser ud til at være kort og hvor der ikke nævnes om der er opfordrede og/eller interne ansøgere til stillingen.

Altså udover de sædvanlige spørgsmål om hvem der sidder i ansættelsesudvalget, hvem der repræsenterer museet, dets ansatte og bestyrelsen i udvælgelsesprocessen, for slet ikke at tale om hvem der har formuleret stillingsopslaget og de kvalifikationer som en kandidat forventes at kunne levere.

Det næste som springer i øjnene er økonomi. Det gøres klart at museet fremover skal finde en større andel af totalomsætningen, inkl. tilskud til driften fra DSB og Banedanmark mv. Det skal ske ved at øge indtægtsgrundlaget (billetindtægter, arrangementer, udlejning osv.), men vi får at vide at der er 80.000 besøgende årligt. Men hvad er indtægten pr. besøgende? 100 kr. pr. besøgende giver 8 mio. kr. årligt og så kan man selv regne videre.

Jeg ville spørge indgående til økonomien inden jeg sagde ”ja” til sådan en stilling, herunder se tidligere detaljerede regnskaber, samt budgetter for de kommende år. Hvis ikke man leverer det via rekrutteringsfirmaet, er det et klart ”nej”, for så er der enten en mere vidende kandidat eller også er den nuværende direktør ikke interesseret i at få bedste kandidat til det kommende job. Hvorfor er dette vigtigt, jo, vi har jo fået at vide at den nuværende og forrige fratrådte med kort varsel og man risikerer at blive en døgnflue.

Og så ville jeg kigge på museets generelle fremtid. Man står midt i et byggeprojekt. I hvor høj grad har man som ny direktør mulighed for at præge dette og er alt allerede fastlagt? Og hvordan hænger den fremtidige økonomi sammen for byggeriet i Marslev (hvad er finansieret og hvad er blot ufinansierede idéer og endelig hvad er man kontraktligt bundet til)? Det skal ses i lyset af, at den kommende direktør forventes at indgå i arbejde med byudvikling (?!) omkring museets hovedadresse midt i Odense. Indbefatter det afgivelse af areal og tæt stationsnært byggeri tæt på museets udstillingsbygning? Måske som kompensation for yderligere tilskud til et Marslev-projekt fra ejeren af grunden.

Jeg har ikke nævnt sponsordelen endnu. Man stiller krav om at en kandidat har evne til at skaffe sponsorer til udstillingsaktiviteter til et firma/branchemuseum. Der står ”DSB” på stort set alt i museet, hvorfor man må have klarhed over DSB’s rolle i tilskudssammenhæng og forhold til det udstillede/formidlede. Kan man forestille sig en DSB-kritisk udstilling eller en Flixtrain-udstilling (tænkt eksempel)?

Det er et nationalt museum, men det fremhæves at kandidaten skal være lokalt forankret. Det giver et yderst snævert ansøgerfelt. Ja, faktisk er det usædvanligt at en museumsleder skal være så lokal, når man som institution er finansieret af nationale midler og er et nationalt museum. Er fynsk erhvervsliv vigtigere end dansk, som fx Dansk Industri? Undrer mig blot.

Alt dette kunne mange kandidater i en grundig udvælgelsesproces nok få rede i og svar på, men det kræver grundig dialog med bestyrelsen og meget god indsigt i hvordan museet hidtil er blevet forvaltet og hvilket bindinger man bliver givet. Tidligere dispositioner med nedlæggelse af magasinfaciliteter inden man havde relevant at sætte i stedet virker ikke befordrende. Men det kræver mere ledelse end blot almen museumsfaglig viden. Her kommer den generelle problemstilling om at historikere ansætter historikere til at lede i museumsverdenen, også når det gælder på teknisk orienterede samlinger. Aha-oplevelsen for en historiker (PhD selvfølgelig) er anderledes end for en ingeniør, men museumsområdet i Danmark har fået for vane at selvsupplere med sin egen race. Også selv om et museum er virksomhed og at der snarere er brug for almene ledelseskompetencer som man får på CBS end PhD-kompetencer indenfor kildekritiske historiestudier (bemærket: et museum er en genstandssamling, ikke et arkiv med skriftlige kilder). Dermed ikke sagt at der ikke findes en magister-kandidat, men at spændet fra byggestyring, til fundraising over økonomi og byplan kræver.

Det er en stor opgave og der er ikke en slagen vej for museet i fremtiden. For hvem siger egentlig at Danmark har brug for et nationalt specialmuseum for jernbane. Det kan lægges sammen med andre museer som i Sverige eller blive reduceret til en plancheudstilling i et rum i et af de allerede etablerede museer indenfor Kulturministeriets område (så slipper DSB endelig af med omkostning og kan score lejeindtægt fra en større, centralt beliggende grund i Odense).

Danmarks Jernbanemuseum søger ny direktør

af esni, Frederikssund, 28/7 2023, 20:59 (488 dage siden) @ Steffen Dresler

og hvor der ikke nævnes om der er opfordrede og/eller interne ansøgere til stillingen.

Allerede før ca 1990 blev det betydet det offentliges personalechefer at man ikke måtte skrive 'kvalificeret ansøger haves' eller lignende i stillingsopslag.

--
Eskild

Danmarks Jernbanemuseum søger ny direktør

af Niels Jensen, 29/7 2023, 09:59 (487 dage siden) @ Steffen Dresler

Ja - det er set før, at faguddannede historikere ikke er gode virksomhedsledere. Historiestudiet rummer ikke emner som virksomhedsledelse og økonomi.

Danmarks Jernbanemuseum søger ny direktør

af Hans T. Møller, 29/7 2023, 13:49 (487 dage siden) @ Niels Jensen

Det vigtigste er vel ikke den kommende direktørs uddannelsesmæssige baggrund, men den pågældendes indstilling til opgaven: At sikre jernbanerne den plads, som de fortjener i historien, at formidle historien fagligt forsvarligt, samt at samarbejde med alle andre, der har de samme mål.

Mere skal jeg ikke forlange.

Bedste hilsner

Danmarks Jernbanemuseum søger ny direktør

af steenth, 31/7 2023, 14:51 (485 dage siden) @ Niels Jensen

Ja - det er set før, at faguddannede historikere ikke er gode virksomhedsledere. Historiestudiet rummer ikke emner som virksomhedsledelse og økonomi.

Det er tit at man supplere det med efteruddannelse med fx HD eller lignede relevant lederuddannelse. Det er mere vigtig at have en ide hvor man vil hen med virksomheden.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak