Hejsa,
Nedenstående foto, som skyldes Heinrich Hoffmann (eller nok snarere en af hans medarbejdere), viser indledningen på anlægget af den tyske del af Fugleflugtslinjen (ingen knækkede spader) i september 1941. Kan stedet, lokomotivet og eventuelt nogle af deltagerne på billedet identificeres (billedudsnit oplægges gerne)?
Selvom den præcise lokation ikke fremgår, tillader jeg mig at citere fra min bog "Peter Knutzen: Jeg frygter ikke Historiens Dom" (Syddansk Universitetsforlag 2011), hvor begivenheden er omtalt: Om morgenen søndag den 14. september 1941 samledes et halvt hundrede mennesker ved den hvidmalede lufthavnsterminal i Kastrup. Blandt gæsterne i funkisbygningens foyer sås Cecil von Renthe-Fink, flere højtstående tyske embedsmænd, trafikminister Gunnar Larsen, generaldirektør Knutzen, trafikchef Terkelsen samt en række embedsmænd fra Trafikministeriet, Statsbanerne og Teknisk Central, hvoraf sidstnævnte tog sig af motorvejens anlæggelse. Da Det danske Luftfartsselskabs to maskiner kort efter lettede fra Amager, blev kursen sat mod Femern, og kort efter nåedes den militære flyveplads ved Grossenbrode, hvor den tyske rigstrafikminister Julius Dorpmüller og generalinspektøren for det tyske vejvæsen, Fritz Todt, stod klar til at modtage gæsterne fra Danmark. Også Hamborgs borgmester, områdets vicegauleiter samt den danske generalkonsul i Hamborg, Marinus Yde, var mødt frem i dagens anledning. En af de første handlinger, som trafikminister Gunnar Larsen foretog sig efter modtagelsen på Femern, var at overrække Fritz Todt Storkorset af Dannebrog, hvorved en diplomatisk uheldig situation blev afværget. Problemet var, at Julius Dorpmüller allerede havde denne udmærkelse, og i Tyskland betragtede man Todt som mere betydningsfuld end rigstrafikministeren. Efter at der i flyverkasinoet var blevet serveret en let forfriskning, kørtes selskabet i biler ud til det sted på Femern, hvor den kombinerede vej- og jernbanebro mellem øen og det tyske fastland skulle bygges. Her havde Hitler Jugend taget opstilling og med deres blanke signaltrompeter dannede de espalier, da selskabet ankom. En større menneskemængde havde taget opstilling på pladsen, ligesom et par store gravemaskiner holdt klar til at tage de første skovfulde jord og læsse det op i et par tipvognstog, som holdt klar. Også en række flag var hejst på festpladsen; skiftevis dannebrog og det tyske hagekorsflag. Trods de festlige forberedelser var der dog ikke tale om egentligt festvejr. Regnen silede ned, himlen var grå, og det var køligt. Efter at vicegauleiteren havde budt velkommen, fik rigstrafikminister Dorpmüller ordet: ” Medens Verdens Øjne er rettet mod den vældige Kamp, der foregaar mellem Nyordnings-Magterne i Europa og Ødelæggelses-Magterne, er vi her kommet sammen til en vældig Fredsgerning: for at begynde paa Bygningen af Femern-Fugleflugtslinjen”. Den tyske minister gjorde herefter rede for den historiske baggrund for planerne om en direkte forbindelse, hvorefter Fritz Todt fik ordet. I sin tale kom generalvejinspektøren ind på den hastige udbygning af autostradanettet i Tyskland: ” For omtrent nøjagtigt otte Aar siden traadte vi an i Frankfurt am Main for at foretage det første Spadestik til Rigsautobanerne overhovedet. Fra dengang til i Dag er der en lang Vej. I Dag er Førerens Veje fra Vest til Øst, fra Syd til Nord trukket gennem vort Fædrelands Distrikter. Ligesom den tyske Regering gjorde for otte Aar siden, har nu den tyske og den danske Regering sammen og i gensidig Tillid taget den Beslutning i Stedet for de gamle økonomiske Forbindelser, der er gaaet tabt, at opbygge nye og som vigtigste Forudsætning herfor at skabe en Trafikforbindelse. Herved begynder et Arbejde, der som det første er et overordentligt stort Eksempel for Samarbejdet mellem de to Lande. Denne nye Trafikforbindelse er et Symbol paa Nyordningen i de europæiske Forbindelser”. Derefter afsendtes en hilsen til den tyske fører og den danske konge, hvorefter de to landes nationalmelodier blev afspillet. Gravemaskinerne tog nu fat, satte grabben i jorden, og få sekunder senere dumpede de første jordlæs ned i tipvognene. For at fuldbyrde indvielseshøjtideligheden steg Dorpmüller og Todt op på hvert sit tipvognslokomotiv, greb fat i dampfløjten og hev til. Lyden fra de to damplokomotivers fløjter gjaldede ud over festpladsen. Dermed var festligheden på tysk side overstået, og selskabet begav sig atter tilbage til flyvepladsen ved Grossenbrode, hvor flyvemaskinerne holdt klar til at fragte de danske og tyske gæster tilbage til Danmark. Også ved flyvepladsen på Aunø på Sydsjælland holdt en kortege af biler klar til at fragte de danske og tyske honoratiores ned til Lolland, hvor de første spadestik på dansk side skulle tages. Kort forinden var et særtog med danske gæster ankommet til banegården i Nykøbing Falster, hvorfra de sjællandske, falsterske og lollandske borgmestre og sognerådsformænd i busser blev fragtet til festpladsen ved Flintinge nær Rødby.
Mange hilsner
Lars