Endnu en tidsrøver (5 fotos m.v.)
God middag i Forum,
Besøget i Kiel under "Kieler Woche 2023" blev også et hyggeligt gensyn med byen, som - ud over den til lejligheden skete "tivolisering" af Kieler Förde's vestbred - havde forandret sig en del siden familiebesøget i vinterferien 1988. F.eks. har Hauptbahnhof fået ny perronhal (2006), og så er svævebanen - som jeg aldrig fik fotograferet - mellem et parkeringshus og et stormagasin forsvundet.
Under juli-regnbygerne er jeg derfor gået på nettet og har fundet tidsrøveren: https://fotoarchiv-stadtarchiv.kiel.de/ - som straks rystede op med:
Gondelbahn des Kaufhauses Weipert über den Bootshafen. Probefahrt. Im Hintergrund das Kaufhaus Weipert und der Wall.
Dato: 03.1974. Fotograf: Magnussen, Friedrich. Stadtarchiv Kiel - Nr. 56.456. CC BY-SA 3.0 DE.
Svævebanen over Bootshafen blev lukket allerede i december 1988, parkeringshuset er væk, men Kaufhaus-bygningen eksisterer, ændret i såvel udseende som brug.
Under sejlads på Kieler Förde kunne denne kajkant fotograferes:
MaK gamle bygningskompleks i Friedrichsort, 24.06.2023 (nm).
..... og her et par eksempler på, hvad Stadtarchiv Kiel kan byde på om MaK (ud af 127 Treffer):
Maschinenbau Kiel AG (MaK) in Friedrichsort. Lokomotive für die Deutsche Reichsbahn mit der Kennung V 36 156.
Dato: 1948. Fotograf: Unbekannt. Stadtarchiv Kiel - Nr. 60.934. CC BY 3.0 DE.
Deutsche Reichsbahn V 36 156 findes ikke i nogen kendte on-line databaser, men et opslag i Lauscher's "Die Diesellokomotiven der Wehrmacht" (EK-Verlag 2006, ISBN-13 978-3-88255-236-2) afslører, at lokomotivet kom til det i 1949 nystiftede Deutsche Bundesbahn som DB V 36 256 (senere 236 256-4). Lokets byggenummer "2011" indikerer, at lokomotivet blev bygget af fa. HOLMAG, som var det kortvarige "interimfirma" mellem Deutsche Werke og MaK. Her blev det samlet af dele, krigen havde levnet, og var derfor i alle henseender ved leverancen et "Wehrmachtslok".
Et andet eksempel på arkivets formåen:
Maschinenbau Kiel AG (MaK) in Friedrichsort. Auslieferung der 1000. und 1001. Diesellokomotive.
Dato: 04.1963. Fotograf: Magnussen, Friedrich. Stadtarchiv Kiel - Nr. 30.065. CC BY-SA 3.0 DE.
Den firekoblede MaK afslører sig som OHE 120 053 (f.nr. 1000155/1963), og V100'en er DB V 100 2031 (f.nr. 1000167/1963). Her har vi (atter) et eksempel på, at leveringsrækkefølgen ikke nødvendigvis følger byggenumrene.
Et sidste eksempel:
Maschinenbau Kiel AG (MaK) in Friedrichsort. Verladung von Lokomotiven auf den Frachter BELBETTY (Norweg.) für den Export nach Kuba.
Dato: 11.1957. Fotograf: Magnussen, Friedrich. Stadtarchiv Kiel - Nr. 13.911. CC BY-SA 3.0 DE.
Vi har tidligere under overskriften "Lokomotiver på skib" beskæftiget os med Oslo-rederiet BELSHIP v/Chr. Smith & Co, der specialiserede sig i oversøiske transporter af jernbanemateriel, samt med MaK-leverancerne til Cuba. Her drejer det sig om 1957-leverancen af 850-D lokomotiver , som blev udskibet over Kiel-Scheerhafen syd for Kielerkanalens udmunding i Kieler Förde.
Og sådan stjæler arkivet tiden. Men prøv selv; da Kiel nu vil genindføre sporvogne, kan I f.eks. søge på den gamle "Straßenbahn" (380 Treffer). Kun fantasien begrænser.
Bedste hilsener & go' fornøjelse
Niels