Endnu en tidsrøver (5 fotos m.v.)

af Niels Munch, 18/7 2023, 11:49 (430 dage siden)
redigeret af Niels Munch, 18/7 2023, 12:04

God middag i Forum,

Besøget i Kiel under "Kieler Woche 2023" blev også et hyggeligt gensyn med byen, som - ud over den til lejligheden skete "tivolisering" af Kieler Förde's vestbred - havde forandret sig en del siden familiebesøget i vinterferien 1988. F.eks. har Hauptbahnhof fået ny perronhal (2006), og så er svævebanen - som jeg aldrig fik fotograferet - mellem et parkeringshus og et stormagasin forsvundet.

Under juli-regnbygerne er jeg derfor gået på nettet og har fundet tidsrøveren: https://fotoarchiv-stadtarchiv.kiel.de/ - som straks rystede op med:

[image]
Gondelbahn des Kaufhauses Weipert über den Bootshafen. Probefahrt. Im Hintergrund das Kaufhaus Weipert und der Wall.
Dato: 03.1974. Fotograf: Magnussen, Friedrich. Stadtarchiv Kiel - Nr. 56.456. CC BY-SA 3.0 DE.

Svævebanen over Bootshafen blev lukket allerede i december 1988, parkeringshuset er væk, men Kaufhaus-bygningen eksisterer, ændret i såvel udseende som brug.

Under sejlads på Kieler Förde kunne denne kajkant fotograferes:

[image]
MaK gamle bygningskompleks i Friedrichsort, 24.06.2023 (nm).

..... og her et par eksempler på, hvad Stadtarchiv Kiel kan byde på om MaK (ud af 127 Treffer):

[image]
Maschinenbau Kiel AG (MaK) in Friedrichsort. Lokomotive für die Deutsche Reichsbahn mit der Kennung V 36 156.
Dato: 1948. Fotograf: Unbekannt. Stadtarchiv Kiel - Nr. 60.934. CC BY 3.0 DE.

Deutsche Reichsbahn V 36 156 findes ikke i nogen kendte on-line databaser, men et opslag i Lauscher's "Die Diesellokomotiven der Wehrmacht" (EK-Verlag 2006, ISBN-13 978-3-88255-236-2) afslører, at lokomotivet kom til det i 1949 nystiftede Deutsche Bundesbahn som DB V 36 256 (senere 236 256-4). Lokets byggenummer "2011" indikerer, at lokomotivet blev bygget af fa. HOLMAG, som var det kortvarige "interimfirma" mellem Deutsche Werke og MaK. Her blev det samlet af dele, krigen havde levnet, og var derfor i alle henseender ved leverancen et "Wehrmachtslok".

Et andet eksempel på arkivets formåen:

[image]
Maschinenbau Kiel AG (MaK) in Friedrichsort. Auslieferung der 1000. und 1001. Diesellokomotive.
Dato: 04.1963. Fotograf: Magnussen, Friedrich. Stadtarchiv Kiel - Nr. 30.065. CC BY-SA 3.0 DE.

Den firekoblede MaK afslører sig som OHE 120 053 (f.nr. 1000155/1963), og V100'en er DB V 100 2031 (f.nr. 1000167/1963). Her har vi (atter) et eksempel på, at leveringsrækkefølgen ikke nødvendigvis følger byggenumrene.

Et sidste eksempel:

[image]
Maschinenbau Kiel AG (MaK) in Friedrichsort. Verladung von Lokomotiven auf den Frachter BELBETTY (Norweg.) für den Export nach Kuba.
Dato: 11.1957. Fotograf: Magnussen, Friedrich. Stadtarchiv Kiel - Nr. 13.911. CC BY-SA 3.0 DE.

Vi har tidligere under overskriften "Lokomotiver på skib" beskæftiget os med Oslo-rederiet BELSHIP v/Chr. Smith & Co, der specialiserede sig i oversøiske transporter af jernbanemateriel, samt med MaK-leverancerne til Cuba. Her drejer det sig om 1957-leverancen af 850-D lokomotiver , som blev udskibet over Kiel-Scheerhafen syd for Kielerkanalens udmunding i Kieler Förde.

Og sådan stjæler arkivet tiden. Men prøv selv; da Kiel nu vil genindføre sporvogne, kan I f.eks. søge på den gamle "Straßenbahn" (380 Treffer). Kun fantasien begrænser.

Bedste hilsener & go' fornøjelse
Niels

Avatar

Endnu en tidsrøver (5 fotos m.v.)

af Morten Flindt Larsen, København K, 18/7 2023, 18:16 (430 dage siden) @ Niels Munch

Deutsche Reichsbahn V 36 156 findes ikke i nogen kendte on-line databaser, men et opslag i Lauscher's "Die Diesellokomotiven der Wehrmacht" (EK-Verlag 2006, ISBN-13 978-3-88255-236-2) afslører, at lokomotivet kom til det i 1949 nystiftede Deutsche Bundesbahn som DB V 36 256 (senere 236 256-4). Lokets byggenummer "2011" indikerer, at lokomotivet blev bygget af fa. HOLMAG, som var det kortvarige "interimfirma" mellem Deutsche Werke og MaK. Her blev det samlet af dele, krigen havde levnet, og var derfor i alle henseender ved leverancen et "Wehrmachtslok".

Deutsche Bundesbahn fik sit navn 7. september 1949. Indtil da hed de tyske statsbaner i både øst og vest Deutsche Reichsbahn, så da fotoet af lokomotivet angives at være fra 1948, er lokomotivet helt korrekt leveret til Deutsche Reichsbahn.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Endnu en tidsrøver (5 fotos m.v.)

af Niels Munch, 18/7 2023, 20:06 (430 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Deutsche Reichsbahn V 36 156 findes ikke i nogen kendte on-line databaser, men et opslag i Lauscher's "Die Diesellokomotiven der Wehrmacht" (EK-Verlag 2006, ISBN-13 978-3-88255-236-2) afslører, at lokomotivet kom til det i 1949 nystiftede Deutsche Bundesbahn som DB V 36 256 (senere 236 256-4). Lokets byggenummer "2011" indikerer, at lokomotivet blev bygget af fa. HOLMAG, som var det kortvarige "interimfirma" mellem Deutsche Werke og MaK. Her blev det samlet af dele, krigen havde levnet, og var derfor i alle henseender ved leverancen et "Wehrmachtslok".

Deutsche Bundesbahn fik sit navn 7. september 1949. Indtil da hed de tyske statsbaner i både øst og vest Deutsche Reichsbahn, så da fotoet af lokomotivet angives at være fra 1948, er lokomotivet helt korrekt leveret til Deutsche Reichsbahn.

..... hvilket jeg på ingen måde bestrider, idet det af linket til loks-aus-kiel.de fremgår: "29.07.1948 Auslieferung an DRB - Deutsche Reichsbahn". Men tak for præciseringen.

M.v.h.
Niels

Endnu en tidsrøver (+2 fotos)

af Niels Munch, 30/7 2023, 09:33 (418 dage siden) @ Niels Munch

Der dukkede liiige én mere op:

[image]
50 Jahre Bahnlinie Voßbrook-Neuwittenbek. Ehrenzug mit der Lokomotive Nr. 5, der die Strecke abfährt.
Dato: 16.10.1973. Fotograf: Magnussen, Friedrich. Stadtarchiv Kiel - Nr. 55.812. CC BY-SA 3.0 DE.

..... en "gammel kending" (MaK 1000012/1959):

[image]
Hafen- und Verkehrsbetriebe der Landeshauptstadt Kiel Nr. 5, VVM Schönberger Strand 24.06.2023 (nm).

Banen Voßbrook-Neuwittenbek, der via et sidespor anlagt 1941 også betjente det senere MaK i Friedrichsort, var en del af Hafen- und Verkehrsbetriebe der Landeshauptstadt Kiel.

M.v.h.
Niels

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak