Puttgarden (6 fotos)
God morgen i Forum,
At store anlægsprojekter har en laaang modningsproces, er der vistnok intet nyt i. Dette var også gældende for Fugleflugtslinjen, hvorom den kongelige danske bygmester, civilingeniør G.V.A. Kröhnke, allerede i 1863 fremsatte forslag, og som - efter indtil flere tilløb - kunne indvies i 1963 - 100 år senere.
Kort efter indvielsen 14. maj 1963 tog "nogen" dette foto:
Puttgarden med færge, 26.05.1963. Ukendt fotograf. DJM billedsamling, scannr. DJM01-00012017.
..... og 60 år senere tog jeg dette:
Puttgarden, stadig med færge, 22.06.2023 (nm).
Bilen kan man jo stadig få med over, men som følge af forberedelserne til den nye faste Fehmarn-forbindelse ophørte overførslen af jernbanevogne på Rødby-Puttgarden i december 2019, og med udgangen af august 2022 stoppede DB jernbanetrafikken Lübeck-Puttgarden.
Derfor er Bf Puttgarden i dag - ligesom Rødby Færge - et trist syn:
Puttgarden, alle fotos 22.06.2023 (nm).
..... og hvor forne tiders travlhed nu er historie.
Puttgarden, 24.05.2003 (Foto: Bert Kuhn, arkiv: nm).
Dette foto repræsenterer endnu et rundt tal, nemlig Fugleflugtslinjens 40 års jubilæum, og lokomotiverne er V200 002, V200 007 og V200 116. I baggrunden t.h. skimtes DSB MX 1001.
Bedste hilsener
Niels