Avatar

3 broer

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 7/4 2013, 21:47 (4291 dage siden)

Disse tre billeder/postkort er p.t. til salg på QXL. Sælger anfører intet om tid eller sted.

Billede nr. 2 skulle vist være nemt at lokalisere (Østerbro/Østerport?). Men de to andre er meget mere interessante. Jeg har ingen idé om, hvor vi er. Billedet nr. 1 minder lidt om en englænderbro på Roskilde-Korsør, men med den variant at jernbanesporet ligger oppe på broen (?). Jeg går i øvrigt ud fra, at vi ikke er på Roskilde-Korsør, idet billedet næppe er gammelt. I givet fald vil det være lidt af en sensation.

For så vidt angår billede nr. 3, tvivler jeg på, at vi er i Danmark.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]
Bro nr. 1.
[image]
Bro nr. 2.
[image]
Bro nr. 3.
Kilde (i skrivende stund): http://www.qxl.dk/pris/samlerobjekter/gamle-billeder/jernbanebroer-2-maend-krydser-en-b...

3 broer

af Steffen Dresler, 7/4 2013, 21:56 (4291 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Go´aften Thomas!

Jeg må jo nok hellere koncentrere mig om det jeg er sikker på, nemlig billede nr. 2.
Det er den nu nedrevne første "Langelinjebroen" ved Østerport station. Derefter byggede man en gang- og cykelbro. Men efter pres erstattet af en større bro, men stadig ikke for biler. De skal den store vej udenom, hvis de skal en tur på Langelinje eller bagvejen til Kastellet.

Med venlig hilsen og fortsat god aften til alle

Steffen Dresler

3 broer

af re20000, 7/4 2013, 23:07 (4291 dage siden) @ Steffen Dresler

Kunne nu godt forestille mig at billede 1 heller ikke er fra Danmark. Det ser ud som om broen går over et flodleje af udanske dimensioner. Herhjemme ville man nok også anvende trillebøre eller tipvogne i stedet for dyr, hvis dyrene er til at transportere jord eller materialer.

Nold

3 broer

af Peter Andersen, Hedehusene, 7/4 2013, 23:26 (4291 dage siden) @ re20000

Der har ligget flere billeder til salg, som ser ud til at stamme fra samme anlægsarbejde, som formentlig er et af baneanlæggene, som mange danske ingenører deltog i i 1930'erne i Tyrkiet og Iran som underleverandører for NOHAB.
Det ligner meget broerne og omgivelserne, som jeg engang læste om i en bog, som vistnok hed "Banen skal være færdig om 3 år (???)

3 broer, #2

af Niels Munch, 7/4 2013, 23:36 (4291 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

[image]
Bro nr. 2.

Kære Thomas,

Bro nr. 2 er, som Steffen også skriver, den gamle Langeliniebro. Dette billede er givet taget samtidig:

[image]
Det Kongelige Biblioteks billedsamling, Id: ke019113.tif, ukendt fotograf.

Titel: C. Th. Zahle (1866-1946 politiker, statsminister) med barn på Langeliniebroen.

Jeg hælder også til den teori, at de øvrige 2 broer ikke er danske.

Bedste hilsener
Niels

Avatar

3 broer, #2

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 8/4 2013, 00:08 (4291 dage siden) @ Niels Munch

Bro nr. 2 er, som Steffen også skriver, den gamle Langeliniebro. Dette billede er givet taget samtidig:

[image]
Det Kongelige Biblioteks billedsamling, Id: ke019113.tif, ukendt fotograf.

Titel: C. Th. Zahle (1866-1946 politiker, statsminister) med barn på Langeliniebroen.

Det er sgu godt spottet, Niels!

Bemeldte stykke ingeniør- og smedekunst var et glimrende sted at observere damplokomotiver fra først i 1960'erne når de lagde fra Østerport mod Hellerup.

3 broer

af Lars Henning Jensen, 8/4 2013, 11:03 (4290 dage siden) @ Peter Andersen

Der har ligget flere billeder til salg, som ser ud til at stamme fra samme anlægsarbejde, som formentlig er et af baneanlæggene, som mange danske ingenører deltog i i 1930'erne i Tyrkiet og Iran som underleverandører for NOHAB.
Det ligner meget broerne og omgivelserne, som jeg engang læste om i en bog, som vistnok hed "Banen skal være færdig om 3 år (???)

Bogen hedder "Banen skal bygges på syv Aar" og er skrevet af Ingolf Boisen, der var ingeniør hos Kampsax, og som medvirkede ved bygningen af den transiranske jernbane.
Jeg har dog ikke kigget efter i bogen, om billederne stammer derfra ...
vh
LH

3 broer, #2

af Gert, Aalborg, 8/4 2013, 15:47 (4290 dage siden) @ Michael Deichmann

Ja man kan lige se ansigtet af den gamle statsminister bag de 2 herrer på det første billede - så der er ikke mange sekunder mellem billederne. Fantastisk.

Gert

3 broer

af Uffebp., Randers, 8/4 2013, 18:22 (4290 dage siden) @ Lars Henning Jensen

Hej
Billederne stammer ikke fra bogen. Men stilen ligner de broer der er afbilledet i bogen.
mvh
Uffe
Randers

Avatar

3 broer

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 9/4 2013, 05:58 (4289 dage siden) @ Uffebp.

Den transiranske jernbane var vist et af de første store ingeniørarbejder udført af danske firmaer i udlandet. Der går selvfølgelig mange historier om denne præstation, bl.a, at man havde et begrænset antal standardbroer tegnet hjemmefra. Når man kom til et sted hvor man skulle bruge en bro, målte man spændet og tog tegningerne af den brotype der passede til "hullet". Derfor ligner alle broerne hinanden.

3 broer

af Harald, 9/4 2013, 21:29 (4289 dage siden) @ Lars Henning Jensen

Ikke for at være for nidkær, men Ingolf Boisen (1904-90) var ikke ansat som ingeniør i Kampsax. Han var filmmand, og han dannede i 1935 filmproduktionsselskabet Minerva Film. Han var sammen med Theodor Christensen (kendt som instruktør af bl.a. ,,Her er Banerne" ) en af Danmarks fremmeste kort- og dokumentarfilminstruktører. Han deltog i den egenskab under bygningen af den Trans-iranske Jernbane. Interesserede kan læse mere om dette (og se flere billeder) i Ingolf Boisens egen bog fra 1977 ,,Klip fra en filmmands liv". Da jeg er i tvivl om ophavsret til de i bogen afbillede broer og tog, undlader jeg at scanne og vise eksempler.
Venlig hilsen
Harald

PS. Den refererede bogtitel er rettelig ,,Banen skal bygges på seks år" og er fra 1946.

3 broer

af Lars Henning Jensen, 9/4 2013, 22:30 (4289 dage siden) @ Harald

Ikke for at være for nidkær, men Ingolf Boisen (1904-90) var ikke ansat som ingeniør i Kampsax. Han var filmmand, og han dannede i 1935 filmproduktionsselskabet Minerva Film. Han var sammen med Theodor Christensen (kendt som instruktør af bl.a. ,,Her er Banerne" ) en af Danmarks fremmeste kort- og dokumentarfilminstruktører. Han deltog i den egenskab under bygningen af den Trans-iranske Jernbane. Interesserede kan læse mere om dette (og se flere billeder) i Ingolf Boisens egen bog fra 1977 ,,Klip fra en filmmands liv". Da jeg er i tvivl om ophavsret til de i bogen afbillede broer og tog, undlader jeg at scanne og vise eksempler.
Venlig hilsen
Harald

PS. Den refererede bogtitel er rettelig ,,Banen skal bygges på seks år" og er fra 1946.

God aften!

Det er skam ikke at være "nidkær", her i dette seriøse forum, skal tingene være i orden, og min hukommelse er åbenbart ikke, hvad den har været ...

Her fra mit skrivebord kan jeg kigge over på reolen med bogen, der på ryggen kun har titlen "Banens skal bygges", og de syv år var bare efter hukommelsen (eller netop ikke ...).

Det er mindst 20 år siden, jeg har læst bogen, men nu du siger det, kan jeg godt erindre, at Boisen netop var med for at optage film. At han så fandt stof til en - i øvrigt ganske glimrende - bog også, skal vi ikke beklage.

Mvh
LH

E-maskinernes sidste tid på Sjælland
E-maskinernes sidste tid på Sjælland

Denne artikel af Henrik Madsen udspringer af en brevveksling vedrørende tenderen til DSB E 978, der i mange år henstod på Godsbanegården. Artiklen fortæller om de sidste E-maskine ture i 1. distrikt og lidt om Kong Frederik den IX´s begravelse.

Læs mere

Danske privatbaner

Læs historien om:
Ringe - Fåborg Banen

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak