stof til eftertanke - tanke - tanke
Sjovt citat.
Vi har i dag et højt udnyttet jernbanenet, et faktum der nok er en væsentligt større bidragsyder til, at problemer spreder sig hurtigt. Der er ikke meget luft til, når det går.
Men hvis du kigger på Byens Puls når det går galt, så er det faktisk til tider ret interessant at se, hvad der sker. Togene der skal køre som linje E fra Køge til København og Hillerød skal jo først til Køge, før de kan køre tilbage. Men dernæst kommer det problem, at togene udnytter kapaciteten til bristepunktet i S-togstrafikken, så man kan ikke opretholde en høj frekvens på de enkelte radialer; det er der ikke vendespor nok til på København H. Så når først der er problemer, så er man nødt til at tage togstammer ud af drift ved endestationer, og så kan der hurtigt blive længere tid mellem togene.
Så tror ikke du skal skyde skylden på den moderne signalteknologi og manglende mennesker rundt omkring, men derimod på manglen på ledig kapacitet i den alm. køreplan i forhold til infrastrukturen, f.eks. i form af endnu flere vendespor og transversaler på S-banen. Der kom for nogle år siden en opgørelse over en række tiltag af den type på S-banen, så man kunne vende tog hvert tiende minut fra hver af de radialer baner før de når ind til det centrale afsnit. Flere transversaler skulle gøre timinuttersdrift muligt uanset hvor en køreledning faldt ned eller tog brød sammen. Mig bekendt er ikke et eneste af disse tiltag blevet gennemført.
Som eksempler, frit fra hukommelsen, kan nævnes både vendespor og transversaler ved Enghave.
Tilføjelse: Fandt følgende, hvor der på side 4 står en liste over små tiltag der kan skabe bedre regularitet, og det er så tog hvert 20. minut og ikke 10. minut ved uregelmæssigheder.
http://www.trafikdage.dk/td/papers/papers06/Trafikdage-2006-508.pdf