Gæt en helikopter
Hvor? Hvornår? Hvorfor?
--
Hvor? Hvornår? Hvorfor?
--
Hvor? Hvornår? Hvorfor?
OY-HMD var ejet af Maersk Air i perioden 7. juli 1980 til 17. maj 1991, og selskabet var registeret som bruger fra 17. maj 1991 til 10. maj 1993. Se her.
Jeg er ikke sikker på, at vi kan komme det nærmere.
Bedste hilsner
Det er en "civiliseret" udgave af BELL UH1 (Huey) med to jetter på taget i stedet for kun 1 (den oprindelige Vietnamtaxa). Anvendt i.f.m. Maersk olie platforme mv. som forbindelseshelo.
Det er UH 1, der har den "klaprende lyd".
Steff
I "taxaudgaven" plads til en gruppe, ca. 8 pers. afhængig af hvormeget udrustning, kan dog anvendes med sling nedenunder. De to (en i begge sider) små sæder anvendtes til den såkaldte "Door gunner" hver med en M60 båndfødet MG.
Steff
Antager det er jernbanerelateret
Gæt: 25.04.1988 over Sorø(-ulykken)
En fætter til mig var helikopter-pilot ved MAERSK i Esbjerg. Ud over at flyve off-shore bistod helikoptertjenesten med løft og placering af objekter, hvor andre løsninger var "umulige". Således f.eks. placering af et aircondition-anlæg på taget af et gymnasium i Ringe (AUG 1986, har billeder derfra) samt - hvad der kan være sandsynligt her - placering af køreledningsudstyr på/over Helsingør Station i f.m. Kystbanens elektrificering.
M.v.h.
Niels
Her er hele billedet.
--
Mit bud er stadig "placering af køreledningsudstyr på/over Helsingør Station".
M.v.h.
Niels
Mit bud er stadig "placering af køreledningsudstyr på/over Helsingør Station".
M.v.h.
Niels
Godmorgen
Jeg er helt på linje med Niels. Det passer med den type master, som blev brugt i Helsingør. Et par eksempel nedenfor.
MY 1126 i Helsingør maj 1986 (kh).
EA 3004 i Helsingør januar 1987 (kh).
Det var rigtig isvinter i januar 1987. Der var dage med forlænget overfart pga. is. M/F Kärnan slog alle andre med en tur på 6 timer fra Hälsingborg til Helsingør.
Hilsner Keld
Jeg er helt på linje med Niels. Det passer med den type master, som blev brugt i Helsingør. Et par eksempel nedenfor.
Hej Keld,
Yep, det var de vandrette gitter-overliggere til køreledningsportalerne, som MAERSK placerede pr. helikopter.
M.v.h.
Niels
Det billedet viser, er det en helo er god til, nemlig langsom flyvning og endelig "hoover" (stå stille) over det ønskede.
Piloten i en helo sidder til højre som billedet viser. Dog er der ofte 2 sticks, det vil sige, at den også kan flyves fra venstre side. Men her sidder normalt navigatøren/våbenoperatøren. Det var jo før GPS NAV. Og jeg skal hilse og sige, at man skal holde tungen lige i munden når det går lavt hen over landskabet, bl.a. har nogle personer det med at placere højspændingsledninger på tværs af en flyveretning. Skal lige vænne sig til at flyve under
Den der ligger og ser ned fra lastrummet er normalt "loadmasteren", altså den ansvarlige for lasten, surring, drop eller som her placering af gittermasten. Piloten kan - selv med "glas" foran pedalerne - normalt slet ikke se hvad der foregår. Og så har han travlt med kontrollerne. I en helo anvendes jo hele tiden 3 greb/pedaler (op ned/justering af rotor vinkel og motorkraft, frem og tilbage (stick) og pedaler for at modsætte sig ukontrolleret drejnings. Justeres en, skal de andre også justeres samtidig.
Så loadmasteren er pilotens forlængede øje og dirigere ham hele tiden via radio, hvilket han gør på billedet.
Steff
Her er de resterende billeder i serien. Stedet er Helsingør og datoen angivet til den 18. februar 1984.
--
I disse specielle helikopteroperationer var både manden ved hoisten og piloten uddannede piloter - og desuden håndplukkede til opgaven. Endvidere skiftedes de til udføre begge funktioner.
Uanset, at datoen kendes, kan jeg ikke bedømme, hvilken funktion min fætter havde på tidspunktet for billedets optagelse. Han kom i øvrigt fra Grønlandsfly og blev "teknisk testpilot" ved MAERSK i Esbjerg.
M.v.h.
Niels
En fætter til mig var helikopter-pilot ved MAERSK i Esbjerg. Ud over at flyve off-shore bistod helikoptertjenesten med løft og placering af objekter, hvor andre løsninger var "umulige". Således f.eks. placering af et aircondition-anlæg på taget af et gymnasium i Ringe (AUG 1986, har billeder derfra) samt - hvad der kan være sandsynligt her - placering af køreledningsudstyr på/over Helsingør Station i f.m. Kystbanens elektrificering.
MAERSK OY-HME (Bell 212) løfter ét af 5 a/c anlæg ved gymnasiet i Ringe, 05.08.1986 (nm).
Fætter fortsatte senere hos Atlantic Airways Faroes med bl.a. at flyve Bell 412.
M.v.h.
Niels
Det er lidt skægt at nogenlunde samme metode blev brugt da DR elektrificerede i Rostock....
Interesserede kan finde et foto af en "elektrificerings-piskeris" i bogen "Verkehrsknoten Rostock".
Der kommer tog. Pris 270 kr.
Læs mere