Gæt en helikopter
Hvor? Hvornår? Hvorfor?
--
af Tommy Nilsson , Ringsted, 26/6 2023, 13:04 (525 dage siden)
Hvor? Hvornår? Hvorfor?
--
af Hans T. Møller, 26/6 2023, 13:19 (525 dage siden) @ Tommy Nilsson
Hvor? Hvornår? Hvorfor?
OY-HMD var ejet af Maersk Air i perioden 7. juli 1980 til 17. maj 1991, og selskabet var registeret som bruger fra 17. maj 1991 til 10. maj 1993. Se her.
Jeg er ikke sikker på, at vi kan komme det nærmere.
Bedste hilsner
af Steffen Dresler, 26/6 2023, 14:00 (525 dage siden) @ Hans T. Møller
Det er en "civiliseret" udgave af BELL UH1 (Huey) med to jetter på taget i stedet for kun 1 (den oprindelige Vietnamtaxa). Anvendt i.f.m. Maersk olie platforme mv. som forbindelseshelo.
Det er UH 1, der har den "klaprende lyd".
Steff
I "taxaudgaven" plads til en gruppe, ca. 8 pers. afhængig af hvormeget udrustning, kan dog anvendes med sling nedenunder. De to (en i begge sider) små sæder anvendtes til den såkaldte "Door gunner" hver med en M60 båndfødet MG.
Steff
af Niels Munch, 26/6 2023, 23:24 (525 dage siden) @ Steffen Dresler
En fætter til mig var helikopter-pilot ved MAERSK i Esbjerg. Ud over at flyve off-shore bistod helikoptertjenesten med løft og placering af objekter, hvor andre løsninger var "umulige". Således f.eks. placering af et aircondition-anlæg på taget af et gymnasium i Ringe (AUG 1986, har billeder derfra) samt - hvad der kan være sandsynligt her - placering af køreledningsudstyr på/over Helsingør Station i f.m. Kystbanens elektrificering.
M.v.h.
Niels
af Niels Munch, 3/11 2023, 14:50 (395 dage siden) @ Niels Munch
En fætter til mig var helikopter-pilot ved MAERSK i Esbjerg. Ud over at flyve off-shore bistod helikoptertjenesten med løft og placering af objekter, hvor andre løsninger var "umulige". Således f.eks. placering af et aircondition-anlæg på taget af et gymnasium i Ringe (AUG 1986, har billeder derfra) samt - hvad der kan være sandsynligt her - placering af køreledningsudstyr på/over Helsingør Station i f.m. Kystbanens elektrificering.
MAERSK OY-HME (Bell 212) løfter ét af 5 a/c anlæg ved gymnasiet i Ringe, 05.08.1986 (nm).
Fætter fortsatte senere hos Atlantic Airways Faroes med bl.a. at flyve Bell 412.
M.v.h.
Niels
af John, 26/6 2023, 16:01 (525 dage siden) @ Tommy Nilsson
Antager det er jernbanerelateret
Gæt: 25.04.1988 over Sorø(-ulykken)
af Tommy Nilsson , Ringsted, 26/6 2023, 23:24 (525 dage siden) @ Tommy Nilsson
Her er hele billedet.
--
af Niels Munch, 26/6 2023, 23:28 (525 dage siden) @ Tommy Nilsson
Mit bud er stadig "placering af køreledningsudstyr på/over Helsingør Station".
M.v.h.
Niels
af K564, 27/6 2023, 07:10 (524 dage siden) @ Niels Munch
Mit bud er stadig "placering af køreledningsudstyr på/over Helsingør Station".
M.v.h.
Niels
Godmorgen
Jeg er helt på linje med Niels. Det passer med den type master, som blev brugt i Helsingør. Et par eksempel nedenfor.
MY 1126 i Helsingør maj 1986 (kh).
EA 3004 i Helsingør januar 1987 (kh).
Det var rigtig isvinter i januar 1987. Der var dage med forlænget overfart pga. is. M/F Kärnan slog alle andre med en tur på 6 timer fra Hälsingborg til Helsingør.
Hilsner Keld
af Niels Munch, 27/6 2023, 07:17 (524 dage siden) @ K564
Jeg er helt på linje med Niels. Det passer med den type master, som blev brugt i Helsingør. Et par eksempel nedenfor.
Hej Keld,
Yep, det var de vandrette gitter-overliggere til køreledningsportalerne, som MAERSK placerede pr. helikopter.
M.v.h.
Niels
af Steffen Dresler, 27/6 2023, 10:37 (524 dage siden) @ Niels Munch
Det billedet viser, er det en helo er god til, nemlig langsom flyvning og endelig "hoover" (stå stille) over det ønskede.
Piloten i en helo sidder til højre som billedet viser. Dog er der ofte 2 sticks, det vil sige, at den også kan flyves fra venstre side. Men her sidder normalt navigatøren/våbenoperatøren. Det var jo før GPS NAV. Og jeg skal hilse og sige, at man skal holde tungen lige i munden når det går lavt hen over landskabet, bl.a. har nogle personer det med at placere højspændingsledninger på tværs af en flyveretning. Skal lige vænne sig til at flyve under
Den der ligger og ser ned fra lastrummet er normalt "loadmasteren", altså den ansvarlige for lasten, surring, drop eller som her placering af gittermasten. Piloten kan - selv med "glas" foran pedalerne - normalt slet ikke se hvad der foregår. Og så har han travlt med kontrollerne. I en helo anvendes jo hele tiden 3 greb/pedaler (op ned/justering af rotor vinkel og motorkraft, frem og tilbage (stick) og pedaler for at modsætte sig ukontrolleret drejnings. Justeres en, skal de andre også justeres samtidig.
Så loadmasteren er pilotens forlængede øje og dirigere ham hele tiden via radio, hvilket han gør på billedet.
Steff
af Niels Munch, 28/6 2023, 14:26 (523 dage siden) @ Steffen Dresler
I disse specielle helikopteroperationer var både manden ved hoisten og piloten uddannede piloter - og desuden håndplukkede til opgaven. Endvidere skiftedes de til udføre begge funktioner.
Uanset, at datoen kendes, kan jeg ikke bedømme, hvilken funktion min fætter havde på tidspunktet for billedets optagelse. Han kom i øvrigt fra Grønlandsfly og blev "teknisk testpilot" ved MAERSK i Esbjerg.
M.v.h.
Niels
af Tommy Nilsson , Ringsted, 27/6 2023, 12:15 (524 dage siden) @ Tommy Nilsson
Her er de resterende billeder i serien. Stedet er Helsingør og datoen angivet til den 18. februar 1984.
--
af Oversmeden, 3/11 2023, 16:16 (395 dage siden) @ Tommy Nilsson
Det er lidt skægt at nogenlunde samme metode blev brugt da DR elektrificerede i Rostock....
Interesserede kan finde et foto af en "elektrificerings-piskeris" i bogen "Verkehrsknoten Rostock".
DSB Rutebiler - Fra Statsbanerne til Combus. Pris 380 kr.
Læs mereI jernbanekredse er Østre Gasværk mest kendt for sin unikke jernbane og de 3 små engelske sadeltanklokomotiver, der i over 70 år skubbede kulvogne op til de store retortovne. Her er historien om Østre Gasværk med fokus på værkets interne jernbane og det rullende materiel.
Læs mere