Lidt nyt / gammelt om amtsbanelokomotiver

af Peter Andersen, Hedehusene, 26/6 2023, 12:22 (503 dage siden)

Aabenraa / Haderslev

De 8 første Hagans-Lokomotiver blev leveret skiftevis med et til Åbenrå og et til Haderslev, så derfor passer fabriks-nr. i Bay's bøger og i Danmarks Damplokomotiver. (Se ovenfor under Artikler - Lokomotivfabrikker, hvor der er angivet de rigtige nr.!)
I øvrigt anvendte Hagans ikke identiske numre på kedler og lokomotiver.
Haderslev Amtsbaners lokomotiver 15, 28, 31 blev solgt til Aabenraa Amtsbaner og blev synet i Aabenraa. Evt. solgtes flere, men kun som reservedele.
Efter Kedelbøgerne fra Åbenrå Amtsbaner, som er i Rigsarkivet i Åbenrå.

Kleinbahn des Kreises Apenrade.
Kaldtes oprindelig Kleinbahn Apenrade-Gravenstein.
Lokomotiv nr. 1 var afgivet til militæret på Sylt 1917, hvorved det blev beskadiget.

27-9-1926 - HEJMDAL
Notits: Åbenrå Amtsbaners materiel solgt til firmaet Eduard Grützner, Berlin.

Kleinbahnen des Kreises Hadersleben.

Lokomotiv nr. 8 - Hagans 381/1899 blev i 1905 solgt til Otto B. Witto, Neumünster.
Denne solgt det 1905 videre til "Wollwäscherei & Wollkämmerei zu Döhren" i Hannover-Döhren. Fabriken havde en metersporet strækning fra stationen Würfel, hvorfra man på transportører førte normalsporede vogne til fabriken. Denne strækning blev dog nedlagt allerede i 1910, hvor den erstattedes af en normalsporet forbindelse. Lokomotivets videre skæbne er ukendt.
Efter "Werkbahnen in Hannover" skrevet af Matthias Lentz og udgivet af Bahn-Express.

Otto B. Witto købte flere andre lokomotiver fra Haderslev i 1905, men også deres senere skæbne er ukendt.

Amtsbanerne på Als

13-7-1923 - FLENSBORG AVIS
Notits: En forbedring ved amtsbanerne. Forevisning af de nyindkøbte transportører.
10 stk. er anskaffet fra Waggon-maskinfabrikken i Görlitz. Pris ca. 1800 kr. pr. stk.
Fremover skal et lille motorlokomotiv foretage rangeringen i Mommark.

12-8-1923 - FLENSBORG AVIS
Notits: Amtsbanernes motorlokomotiv er nu ankommet hertil med Statsbanerne. Lokomotivet skal, som tidligere omtalt, bruges som rangerlokomotiv ved Mommark Færgestation.

Lokomotivet, som blev anskaffet af Amtsbanerne og ikke, som tidligere antaget, af færgeselskabet, var:
Deutz 2959 / 1917 - C bm - type XIV - 33 HK - 600 mm.
Leveret nyt til Deutsche Feldbahn.
19?? solgt til Heinr. Elias & Co., Berlin-Rudow, 192? ombygget til B bm, 1000 mm.
1923 solgt til Amtsbanerne paa Als, Mommark,
1933 til Haderslev Amts Jernbaner (?),
1939 (evt. 1934?) til Nexø Gasværk / DBJ (ejer uvis).
Byggenr. er iflg. Hans Alkær, som i sin tid så lokomotivet i remisen i Nexø.

--
Peter Andersen

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak