1932: Lersøens "tractor": særtogsanmeldelse

af Steffen Dresler, 23/6 2023, 22:28 (455 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Godaften

Det er egentligt et lille stykke jernbanehistorie med den særtogsanmeldelse synes jeg. Normalt forbinder man jo overhovedet ikke de første traktorer, her BREUER type III, med anvendelsen som ”togmaskine”, højst et rangertræk ud over stationens rangergrænsemærke. Ikke de store strækninger, men lige rundt om hjørnet ned til Østerbro (port) eller ned ad bakken til Hellerup fra Lersøens rangerbanegård og retur.

Selvom rangertraktorer havde de jf. fabrikkens egne angivelser nogle gevaldigt store trækketal på de forskellige stigninger, bl.a. måtte på en strækning 0 0/00 trække 330 tons, på stigning på 10 0/00 125 tons og endelig på en stigning på 20 0/00 75 tons.

Men ovennævnte angivelser skulle dog absolut tages med forbehold. Bl.a. var trækkeevnen på 330 tons på flad bane jf. Tjenestekøreplanens indledende bemærkninger (TIB), den samme som rangerlokomotivet litra F II måtte fremføre et ”Blandet tog” på en strækning med en 3,33 0/100 stigning og med en hastighed på 45 km/t!! Husk på at en vognladning var sat til 10 tons, altså 35 f.eks. Q vogne på flad bane!!! Og i hvert tilfælde stigningen fra Østerbro (port) og op til Lersøen meget kraftig.

I øvrigt medførte tilladelsen til at anvende en traktor som ”Togmaskine” udenfor stationsarealerne straks protester fra DLF, at fremførelsen skulle ske med en godkendt Lokomotivfører og ikke en Stationsbetjent eller Portør. Omvendt om så DLF personale ville virke som fører på traktorerne, var det jo næsten under DLF niveau!!

Stationeringen af traktorerne skiftede hele tiden og selvom stationeret på Gb, kunne traktoren sagtens gøre tjeneste midlertidigt et andet sted i hovedstadsområdet. Lersøens traktor har højst sandsynligt være Traktor nr. 22 som ses herunder.
[image]
Foto: Danmarks Jernbanemuseum.

Godnat og sov godt
Steff


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak