Avatar

1932: Lersøens "tractor": særtogsanmeldelse

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 22/6 2023, 23:21 (507 dage siden)

Endnu et stykke kladdepapir, der havde en interessant særtogsanmeldelse på bagsiden.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]

Særtogsanmeldelsen befinder sig i denne pakke:

[image]

1932: Lersøens "tractor": særtogsanmeldelse

af Steffen Dresler, 23/6 2023, 22:28 (506 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Godaften

Det er egentligt et lille stykke jernbanehistorie med den særtogsanmeldelse synes jeg. Normalt forbinder man jo overhovedet ikke de første traktorer, her BREUER type III, med anvendelsen som ”togmaskine”, højst et rangertræk ud over stationens rangergrænsemærke. Ikke de store strækninger, men lige rundt om hjørnet ned til Østerbro (port) eller ned ad bakken til Hellerup fra Lersøens rangerbanegård og retur.

Selvom rangertraktorer havde de jf. fabrikkens egne angivelser nogle gevaldigt store trækketal på de forskellige stigninger, bl.a. måtte på en strækning 0 0/00 trække 330 tons, på stigning på 10 0/00 125 tons og endelig på en stigning på 20 0/00 75 tons.

Men ovennævnte angivelser skulle dog absolut tages med forbehold. Bl.a. var trækkeevnen på 330 tons på flad bane jf. Tjenestekøreplanens indledende bemærkninger (TIB), den samme som rangerlokomotivet litra F II måtte fremføre et ”Blandet tog” på en strækning med en 3,33 0/100 stigning og med en hastighed på 45 km/t!! Husk på at en vognladning var sat til 10 tons, altså 35 f.eks. Q vogne på flad bane!!! Og i hvert tilfælde stigningen fra Østerbro (port) og op til Lersøen meget kraftig.

I øvrigt medførte tilladelsen til at anvende en traktor som ”Togmaskine” udenfor stationsarealerne straks protester fra DLF, at fremførelsen skulle ske med en godkendt Lokomotivfører og ikke en Stationsbetjent eller Portør. Omvendt om så DLF personale ville virke som fører på traktorerne, var det jo næsten under DLF niveau!!

Stationeringen af traktorerne skiftede hele tiden og selvom stationeret på Gb, kunne traktoren sagtens gøre tjeneste midlertidigt et andet sted i hovedstadsområdet. Lersøens traktor har højst sandsynligt være Traktor nr. 22 som ses herunder.
[image]
Foto: Danmarks Jernbanemuseum.

Godnat og sov godt
Steff

Avatar

1932: Lersøens "tractor": særtogsanmeldelse

af Morten Flindt Larsen, København K, 24/6 2023, 02:12 (506 dage siden) @ Steffen Dresler

Var der ikke noget om at Lersøen på grund af den økonomiske verdenskrise ikke blev benyttet som rangerbanegård i en periode i begyndelsen af 1930'erne. Den traktor har næppe haft meget at slæbe på.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

1932: Lersøens "tractor": særtogsanmeldelse

af Georg Schmidt, 24/6 2023, 10:23 (505 dage siden) @ Steffen Dresler

Iflg. Ma 63a var Lersøens rangertraktor hele 1932 nummer 43, der var nyleveret til 1. distrikt i november 1931 og indsat på Lersøen i december 1931. Nummer 43 blev under et værkstedsophold i juli-august 1932 afløst af traktor 21, der tidligere havde været i Hellerup i længere tid. Traktor 43 var på Lersøen frem til juni 1933 hvorefter der ikke ses traktorer på Lersøen. Som rangerkraft har man kunnet klare sig med de rangermaskiner der daglig kom fra enten Østerbro eller Godsbanegården.
M v h
Georg

1932: Lersøens "tractor": særtogsanmeldelse

af Steffen Dresler, 24/6 2023, 12:20 (505 dage siden) @ Georg Schmidt

God formiddag Georg og alle i andre selvfølgelig

Tak for præciseringen. Det betyder så at det er en BREUER type IV traktor, ofte benævnt ”Klædeskab” med en lidt stærkere motor og det lukkede førerhus modsat type III. Afløseren er så en type III med åbent førerhus med nr. 21. Men jf. Tommys liste er nr. 21 i Silkeborg???? Hvor er så nr. 22??

Når jeg læser mine noter igennem roder det lidt, for jf. Centralværkstedet København skrivelse nr. 600 VO/1931 af 7. november 1931 meddeles 1. Distrikt Maskintjeneste, at nr. 43 skal anvendes som værkstedstraktor, nr. 44 er reservetraktor og nr. 45 går til Holbæk.

Jeg er godt klar over at traktorerne skiftede tjenestested selvom Hjemsted et andet sted (fast anvendelse andet sted som f.eks. Frb. rangerlokomotiv kom fra Gb). Derfor kan Tommys lister virke lidt forvirrende, men informationerne er jo taget et og andet sagligt sted fra.

Bedste hilsener

Steff

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak