Avatar

Skydelokomotiver i 1. distrikt 1943

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 22/6 2023, 21:19 (456 dage siden)

Som en del gange tidligere stødte jeg på en sagsakt, som var skrevet på bagsiden af noget, der var endnu mere interessant end selve sagsakten. I dag var det bagsiden af et cirkulære vedrørende brug af skydelokomotiver i 1. distrikt 1943, der var brugt som skrivepapir. Men her koncentrerer vi os om forsiden af cirkulæret.

Brugen af skydelokomotiver har altid fascineret mig: De to lokomotivførere har vel ikke kunnet kommunikere med hinanden - eller kunne fløjtesignaler anvendes over så "lange" afstande som et langt eksprestog? Hvordan undgik man, at det bagerste lokomotiv "pressede så hårdt", at vognene mellem de to lokomotiver blev presset af sporet? Kørte skydelokomotivet altid med helt til rangergrænsemærket eller kunne man på den enkelte station nøjes med en mindre strækning? Var skydelokomotiver på fri bane bandlyst?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]

Cirkulæret findes i denne pakke:

[image]

Skydelokomotiver i 1. distrikt 1943

af Steffen Dresler, 22/6 2023, 21:46 (456 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Go´aften Thomas

Det er ikke til at blive klog på, troede jeg havde fundet de vises sten i:

DSB ordresamling C, C 16, side 55 pkt. 2 Anvendelse af Skydelokomotiv.

Men der står ikke noget om den praktiske anvendelse som du efterspørger, mere noget administrativt mv. I henvisningen til SIR er kun anført signalføringen. Såååååååååååååå?

Hvor man så skal ses efter ved jeg ikke, og håber at det ved andre?

Godnat

Steff

Skydelokomotiver i 1. distrikt 1943

af Anders ⌂, Copenhagen, 22/6 2023, 23:59 (456 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Skydelokomotiver var det for hurtigere igangsætning? Som en slags stødrangering uden brug af kobling og bremselinie?
Jeg har hørt om det men egentlig aldrig fundet ud af hvad det var

--
Venlig hilsen

Anders
www.smalspor.dk

Skydelokomotiver i 1. distrikt 1943

af Oversmeden, 23/6 2023, 05:41 (455 dage siden) @ Anders

Skydelokomotiver var det for hurtigere igangsætning? Som en slags stødrangering uden brug af kobling og bremselinie?
Jeg har hørt om det men egentlig aldrig fundet ud af hvad det var

Damplokomotiver har en elendig trækkraft ved lave hastigheder og i løbet af krigen blev togene generelt færre, men større (= tungere).
For at det ikke skulle tage evigheder at komme op i fart, så blev skydelokomotivet brugt til at give et skub.
Hvordan det rent praktisk foregik har jeg ingen idé om.
Der er faktisk et billede på Jernbanekilder af forholdet - Skydelokomotiv

Skydelokomotiver i 1. distrikt 1943

af Anders ⌂, Copenhagen, 23/6 2023, 06:22 (455 dage siden) @ Oversmeden

OK Interessant, havde man så et "Skydeloko" på hver station hvor de lange tog standsede?

--
Venlig hilsen

Anders
www.smalspor.dk

Skydelokomotiver i 1. distrikt 1943

af Steffen Dresler, 23/6 2023, 09:25 (455 dage siden) @ Anders

Som jeg læser det, er ”hovedsynderen i brug af skydelokomotiver” den dengang nye (store) litra P I og II, med de meget store driv- og kobbelhjul.

Allerede ved skrivelse M2694 af 23-04-1908 fremsender Maskindirektøren (Busse) et lettere ”irriteret” brev til chefen for 2. Maskinkreds, med ønsket om en hurtig og fornuftig forklaring på, hvorfor tog 12 (eksprestoget Strib – Nyborg) gentagne gange ikke har fået det ønskede skydelokomotiv for stigningen fra Strib og til Ejby. Man må ganske enkelt konstatere, at uden et skydelokomotiv, kan tiden ikke holdes og at man allerede før Ejby har et minus på op til 3 minutter.

Altså den første skriftlige indikation på, at litra P ikke er særlig velegnet til store tog med kraftige stigninger lige efter et holdt. Men da der er beregnet for et skydelokomotiv i tjenestekøreplanen, er det ikke nogen overraskelse, men blot en ubehagelig konstatering.

Pr. 14-05-1950 måtte alle P på strækningen Lersøen - Nørrebro belastes med 550 tons, når toget blev medgivet et skydelokomotiv.

Problematikken omkring kørsel med tog, der udgik fra Helgoland, ses ud fra, at tog 41 den 01-10-1955 (med P) måtte have lokomotiverne af togene 157 og 257 som skydelokomotiver for at sætte i gang. Man var nemlig ikke opmærksom på, at stigningen ved afgående tog fra ”Pladsen” på Helgoland mod Østerport på over en strækning af ca. 250 m var på 10,2 ‰. Maskintjenesten meddelte – åbenbart i oktober 1955 – at:
”en P-maskine kun under heldige omstændigheder kan køre op med over 400 t over den pågældende stigning”.

Men man kan nok også erkende, at det er brugen af lokomotivtypen i tog, det nok ikke var konstrueret til, var årsagen til skydelokomotiv.

Hvis skydelokomotivet ikke gik med til næste togfølgestation, men f.eks. kun til stationens rangergrænsemærke eller anden klart definerbart sted eller en opnået hastighed, var skydemaskinen ikke tilkoblet bageste vogn i togstammen. Altså, havde man opnået det ønskede resultat eller kommet til det bestemte område, sagtnede man bare farten på skydemaskinen og togstammen fortsatte nu med sit tildelte toglokomotiv.
”Samtalen” mellem de to lokomotivførere skete jf. de fløjtesignaler der var beskrevet i SIR, f.eks. ”Skyd på” (signal nr. 59) med de fastsatte regler herfor, hvordan det skulle gennemføres.

Det var planlægningen af de enkelte tog m.h.t. hvilken kategori (togart), togvægt (Trækketabellerne) der afgjorde bl.a. hvilker toglokomotiv der skulle anvendes.

Mig bekendt (ikke fundet noget) blev en skydemaskine kun anvendt fra stationer med en kraftig stigning umiddelbart udenfor eller mellem to standsningssteder. Altså ikke kontinuerligt på hele strækningen. Men det må TIB kunne afgøre i de enkelte tilfælde.

Var der tale om et i forvejen tungt tog, der var forstærket, var normalen Forspand. Det samme kunne gøre sig gældende, hvis der ikke var tilstrækkelige med kraftige lokomotiver tilrådighed og man måtte anvende et svagere.

Steff

Skydelokomotiver i 1. distrikt 1943

af Anders ⌂, Copenhagen, 23/6 2023, 12:19 (455 dage siden) @ Steffen Dresler

Mange tak for det grundige svar.
Det må have været imponerende at stå og se på

--
Venlig hilsen

Anders
www.smalspor.dk

Avatar

Skydelokomotiver i 1. distrikt 1943

af Morten Flindt Larsen, København K, 24/6 2023, 11:54 (454 dage siden) @ Oversmeden

Der er faktisk et billede på Jernbanekilder af forholdet - Skydelokomotiv

Bortset fra filmbeskadigelsen i toppen, som kan udbedres, er det et skydegodt og illustrativt foto. Tak! :-)

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Skydelokomotiver i 1. distrikt 1943

af Børge Sundahl, 24/6 2023, 16:09 (454 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Det er sn skam det ikke er i farver, så man kunne se at de to skiver er røde
Børge

Skydelokomotiver i 1. distrikt 1943

af Steffen Dresler, 24/6 2023, 16:52 (454 dage siden) @ Børge Sundahl

Kære Børge

Ja, det er en forkert tekst til billedet.

Teksten burde være med de viste to hvide signalskiver:

Signal nr. 73, Særtog kommer i modsat retning.

--------------------------------------------------------------------

Hvis skydelokomotiv IKKE følger med til næste togfølgestation (altså IKKE tilkoblet) skal det have to røde skiver som du også skriver. Signal nr. 79.

Er skydemaskinen derimod tilkoblet, føres kun almindeligt slutsignal, da skydemaskinen jo er en del af toget!!

Ref.: SIR 1944.

Mvh

Steff

Avatar

Skydelokomotiver i 1. distrikt 1943

af Morten Flindt Larsen, København K, 24/6 2023, 17:21 (454 dage siden) @ Steffen Dresler
redigeret af Morten Flindt Larsen, 24/6 2023, 17:48

Kære Børge

Ja, det er en forkert tekst til billedet.

Teksten burde være med de viste to hvide signalskiver:

Signal nr. 73, Særtog kommer i modsat retning.

--------------------------------------------------------------------

Hvis skydelokomotiv IKKE følger med til næste togfølgestation (altså IKKE tilkoblet) skal det have to røde skiver som du også skriver. Signal nr. 79.

Er skydemaskinen derimod tilkoblet, føres kun almindeligt slutsignal, da skydemaskinen jo er en del af toget!!

Ref.: SIR 1944.

Mvh

Steff

Kære begge,

I tager begge fejl. Billedets registrering er nu rettet i overensstemmelse med billederne i SIR, tak. :-)

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Skydelokomotiver i 1. distrikt 1943

af Børge Sundahl, 24/6 2023, 17:56 (454 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Kære Morten

Forklaring godtages
Børge

Avatar

Skydelokomotiver i 1. distrikt 1943

af Morten Flindt Larsen, København K, 24/6 2023, 18:28 (454 dage siden) @ Børge Sundahl

Kære Morten

Forklaring godtages
Børge

Kære begge,

Forklaringen på, at I begge tager fejl, er, at I - som jeg - havde glemt at tage højde for, at der er tale om sort-hvide fotos, som I SIR skulle gengives med STAFFAGEFARVER. Det betyder, at min oprindelige tekst faktisk var rigtig nok, bortset fra at jeg havde undladt at skrive om staffagefarverne. Det har jeg så nu gjort på de to fotos med skydelokomotivet.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Skydelokomotiver i 1. distrikt 1943

af Steffen Dresler, 24/6 2023, 21:27 (454 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Ok, ok, saved by the bell:-) :-) :-)

Steff

Et "rigtigt" skydelokomotiv (lidt OT)

af Peter Andersen, Hedehusene, 23/6 2023, 18:20 (455 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

26-9-1913 - JYLLANDSPOSTEN
Notits: En smart lokomotivfører. På jagt pr. jernbane.
Forleden dag havde en lokomotivfører, der kører mergeltoget fra Klåby Mergelleje til Darum, medtaget sit gevær på toget. Da dette på grund af sin lange tungtbelæssede vognrække ikke kører særlig hurtigt, kunne lokomotivføreren nok fra sin plads skyde sig lidt vildt undervejs af forskellig slags, hvad han da også gjorde. Men han blev opdaget af de retmæssige jægere, der forsøgte at komme ham så nær, at de kunne få hans signalement. Han satte imidlertid farten op, og jægerne måtte i følge 'Ribe Stiftst.' opgive kapløbet med toget, men meldte det passerede til selskabets ingeniør. Denne lod da lokomotivet undersøge og fandt, gemt i kulbeholderen, det kriminelle gevær, som nu foreløbig er taget i forvaring, medens den ivrige 'flyvende 'jæger' har fået en kraftig advarsel.

Forøvrigt har man vist stadig geværer med i lokomotiverne på Malmbanen.

--
Peter Andersen

Et "rigtigt" skydelokomotiv (lidt OT)

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, 24/6 2023, 14:08 (454 dage siden) @ Peter Andersen

Kære Peter og alle andre læsere,

det er delvis rigtigt.
[image]
Uddrag af "Tidtabellsboken del A, almänna föreskrifter." 1975-06-01.
På den sidste side findes anvisninger for aflivning af pålkørte rener på Malmbanan.

Jeg har selv været passager i et Y 1-tog på vej mod Boden fra Karungi, Det kørte gennem en lille flok rener. Der fløj større eller mindre stykker af rensdyr forbi vinduet.
Man bakkede tilbage og slog de lemlæstede dyr ihjel med en langskaftet økse.
Har også være med et lokomotiv trukket tog, som kørte på nogle rener på banen sydpå fra Boden.
Også her var føreren ude med øksen.
Ved påkørsel af elg skades stophanerne på bremseledningen på loket ofte, man har siden sat stålbøjler som beskyttelse af hanerne.

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen

Avatar

Et "rigtigt" skydelokomotiv (lidt OT)

af Morten Flindt Larsen, København K, 24/6 2023, 14:26 (454 dage siden) @ Lars Møller Jensen

Kære Peter og alle andre læsere,

det er delvis rigtigt.
[image]
Uddrag af "Tidtabellsboken del A, almänna föreskrifter." 1975-06-01.
På den sidste side findes anvisninger for aflivning af pålkørte rener på Malmbanan.

Jeg har selv været passager i et Y 1-tog på vej mod Boden fra Karungi, Det kørte gennem en lille flok rener. Der fløj større eller mindre stykker af rensdyr forbi vinduet.
Man bakkede tilbage og slog de lemlæstede dyr ihjel med en langskaftet økse.
Har også være med et lokomotiv trukket tog, som kørte på nogle rener på banen sydpå fra Boden.
Også her var føreren ude med øksen.
Ved påkørsel af elg skades stophanerne på bremseledningen på loket ofte, man har siden sat stålbøjler som beskyttelse af hanerne.

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen

Interessant. På Gribskovbanen har man en motorsav i togene, men det er (vistnok) til væltede træer og ikke rener og elge.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Et "rigtigt" skydelokomotiv (lidt OT)

af UTJ, 24/6 2023, 14:40 (454 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Interessant. På Gribskovbanen har man en motorsav i togene, men det er (vistnok) til væltede træer og ikke rener og elge.

Man er ikke rigtig i Sverige uden en motordav og en skyder i bagagerummet.

--
ئۇلغىك

Skydelokomotiver i 1. distrikt 1943

af Niels Ebbe, 25/6 2023, 12:13 (453 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

hej
i min barndom kørte der er store tog fra Gedser mod København, der var tit problemer med at komme i gang fra Nykøbing f. nordpå mod Tingsted,
tit på grund af blade på skinnerne i skoven (bankug) Kohaveskoven, der blev skubbet på fra Nykøbing med en F til toget havde fået fart.

Skydelokomotiver i 1. distrikt 1943

af Steffen Dresler, 11/7 2023, 19:46 (437 dage siden) @ Niels Ebbe

Man bliver ofte oplyst, korrigeret eller nogen (i heldigste fald:-) ) gange konfirmeret i informationer og andet vedr. denne ofte meget komplekse viden som jernbaneinteressen kan medføre.
Pga. et udkast til et billede vedr. underretningsplader for Skydelokomotiver for SIR 44, kom der en tråd om ”Skydelokomotiver” og reglerne herfor.
Men hvor meget dette med anvendelsen af Skydelokomotiver egentligt i realiteten var i den daglige drift, forblev ukendt.
Men ved hjælp fra to ”rigtige Trafikuddannede – nu pensionerede - DSB´er”, fik jeg tilsendt nedenstående, så tak til Aarhus og Næstved.
Jeg må ærligt tilstå, at jeg faktisk blev noget videre overrasket over omfanget i anvendelsen af skydelokomotiver i damptiden, det vil sige her i 1940´erne og 1950´erne. Løseligt sammentalt fik omkring ca. et sted mellem 15 til 20 daglige tog opført i TK i begge Dc., medgivet Skydelokomotiv. Og det var både de personførende– som godstog.
Nedenfor 3 udklip fra Togplan 11 i 2. Dc. samt et B-cirkulære fra 1. Dc. i uddrag.

Fra 2. Distrikt Fredericia 1949:
[image]

Fra 2. Distrikt Struer 1949:
[image]

Fra 2. Distrikt Nyborg 1949:
[image]

Fra 1. Distrikt 1943:
[image]

Det afstedkommer jo så spørgsmålet, om der er nogle af læserne på denne agtværdige side, der har, bevidst eller ubevidst, billeder af dette åbenbart daglige fænomen??

Med venlig hilsen
Steff

DB Cargo

Lokomotivfabrikker


Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak