PKL billeder - dias
Billede 1. OHJ 1969.
Billede 2. Nykøbing S.
Billede 3. En OHJ vogn.
Billede 4. OMB 1965.
Billede 5. En OMB vogn i Odense 1967.
Billede 6. SNNB MP 1 eller MP 2 i Stubbekøbing 1965.
--
Billede 1. OHJ 1969.
Billede 2. Nykøbing S.
Billede 3. En OHJ vogn.
Billede 4. OMB 1965.
Billede 5. En OMB vogn i Odense 1967.
Billede 6. SNNB MP 1 eller MP 2 i Stubbekøbing 1965.
--
Billede 1 er Asnæs, ankommende tog fra Nykøbing.
Billede 2 ligner ikke Nykøbing men mere Vig med ankommende tog fra Holbæk i spor 2.
Martin
Billede 1: OHJ S 36 med Cs
Billede 2: HTJ Cs 40 med enten HTJ S 27 eller OHJ S 28
Billede 3: OHJ C 223
Hilsner Keld
Ja - billede 2 er Vig set mod Holbæk. Let genkendelig husrække i baggrunden. Mit første barndomshjem - villa "Ved Sporet" - længst til højre.
Billede 5. En OMB vogn i Odense 1967.
Billedet er spejlvendt og skal se således ud:
Det er en OMB C-vogn. Hvis ellers databasen står til troende, og vognen er fotograferet i 1967, må det være OMB C 16, der "overlevede" udrangeringerne året før. Jeg mener også at kunne tyde "C 16" under 4 vindue f.v.
M.v.h.
Niels
--
Billede 1. En E-maskine på Gb 1965.
Idet maskinen har dobbeltskorsten og det ligner, at sidste ciffer er et '4'-tal, så må det være E 984
--
Med venlig hilsen
Tomas Skott
Billede 3.
Hvis der står "Kun til transport af boreværktøj for baneafdelingen" på siden, så kan det vel kun være Specialvogn 801?
--
--
Billede 3.
Hvis der står "Kun til transport af boreværktøj for baneafdelingen" på siden, så kan det vel kun være Specialvogn 801?
Ja. Her i Glostrup i 1963. Foto Kurt Otzen. Gardinmønsteret stemmer:
--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen
En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.
Øverste billede er ikke fra Jenbach i Østrig. Det viser en skinnebus fra Deutsche Bundesbahn Baureihe VT 95 med bivogn Baureihe VB 95 og de er set bagfra. Jeg ved ikke hvor.
De øvrige billeder ser ud til at være fra Zillertalbahn, Jenbach - Mayrhofen, sporvidde 760 mm. Banen kører stadig.
Martin
ZB dieselhydraulisk motorvogn VT 3, bygget 1928 af Warchalowski/ÖSSW som benzinelektrisk BET 101. 1938-1953 alm. personvogn, 1954 ombygget til VT 3. Udr. og skrottet 1970.
M.v.h.
Niels
Hermed et par billeder, der fulgte med i PKL´s arkiv:
Billede 1. DMJK A104 F014 JS
Billede 2. DMJK A104 F016 JS
Billede 3. DMJK A305 F032 JS
Billede 4.
Billede 5.
Billede 6.
Billede 7.
Billede 8.
--
Billede 1 - vi er i Sønderborg ved såkaldt "Strygejernet"
og det må være en litra MT 101 - 106
hvem er JS?
Baumann skrev:
hvem er JS?
DMJK er Dansk model Jernbane Klub, som i mange år drev et stort fotoarkiv, man kunne bestille billeder fra.
Mange af disse billeder var taget af det afdøde DMJK-medlem James Steffensen, så mon ikke JS er ham.
Tidligere kom der fra tid til anden bestillingslister eller kataloger med ud sammen med Signalposten, så jeg vil anbefale Tommy at gennemse disse, så må det være muligt at finde de tekniske date for billederne frem.
Jeg mener at huske, at DMJK's billedarkiv siden kom til Nordsjællands Jernbaneklub, så det fremover kommer til at indgå i Banebasen.
Martin
Ingeniør James Steffensen (JS) var nok den eller en af de første store jernbanefotografer i Danmark og hans første billeder stammer fra Vigerslevulykken. Dog måtte den lille James ikke selv besøge ulykkesstedet for sin far, der derfor tog billederne!
James startede hovedsageligt sin jernbanefotografering i slutningen af 1920´erne og op gennem 1930´erne var han flittig til at fotografere broåbninger mv. JS var (elektro?) ingeniør og var bl.a. ansat ved Statsradiofonien og var med til at sende fra Radioens mobile vogn under åbningen af Lillebæltsbroen i 1935. Senere kom han til DSB og var bl.a. med til at installere og afprøve radio i den nye Kongevogn.
James var (selvfølgelig) også medlem og vist nok også medinitiativtager til oprettelsen af Danmarks første store modeljernbaneklub (selvfølgelig selvbyg spor 0) DMJK.
Bladet Lokomotivet fik kontakt til JS i forbindelse med udgivelsen af "Under Vingehjulet" serien med den første udgivet i Januar 1993. Det blev til mange hyggelig "studieture" til Lyngby og INDEN man talte billeder og så negativer mv. SKULLE der drikkes the og spise engelske småkager. Former og det "rituelle" skulle holdes. Så nr. 1 er faktisk næsten alene med JS billeder, hvilket han var meget stolt over.
Alle JS billeder og negativer var lovet DMJK, men man viste ingen interesse. Derfor blev bladet Lokomotivet dem tilbudt. Vi mente dog at JS skulle gøre endnu et forsøg og DMJK sendte så endelig en mand ud til afhentning. Lyngby lå jo også uden for grænsen for en "Bybane" med S-toget . Men inden da fik Lokomotivet alle negativerne til låns for fremstilling af billeder, kæmpearbejde. For husfredens skyld lovede vi at skrive - foruden billednr. - arkiv DMJK, selvom alt var fremstillet i køkkenet og toilettet hos Lokomotivets redaktør på Odensevej i Næstved.
Det viste billede med en litra MT er nr. 69.461 af 29/9-1933 med teksten, "MT ? mellem Sønderborg Bystation og Sdb."
Mvh
Steff
NB: Nordsjællandske har fået tilsendt kopi af JS billedlister.
Billede 6.
Billede 7.
NPMB M 7 i Præstø
--
ئۇلغىك
Billede 3: Svendborg (i SFJ tiden)
Billede 6 og 7: NPMB M 7
Mvh Jørgen
Hermed et par billeder, der fulgte med i PKL´s arkiv:
Billede 4.
Billede 5.
ØSJS 1 eller 2 med ploven
--
ئۇلغىك
Billedet fra Svendborg er et James Steffensen
--
ئۇلغىك
Det er en interessant historie Steffen fortæller. NSJK råder i dag alle de bevarede negativer og dias fra James Steffensen, og alt undtagen nogle dias er digitaliseret til dagens standard. Endvidere er de registreret i Banebasens formular. Ved scanningen og registreringen er anvendt DMJK´s registrering samt James Steffensens egne notater.
Vi har dog stadig et enkelt uafklaret punkt. og de drejer sig om 24 x 36 SH negativerne, hvor de Hollandske billeder mangler. Tænker på om de er foræret til Hollænderne eller er kasseret ?
Generelt er det en særdeles bevaringsværdig samling. Det har gjort arbejdet med registreringen lettere, da James har været meget omhyggelig med informationer om billederne.
Blot en strøtanke: Kan billede 4 være Snestrup trinbræt, således at det er overskæringen for Paarupvej der skimtes i bagggrunden? Kan nogen bekræfte eller afkræfte? Hvilken motorvogn er det vi ser på billedet?
Mvh
Knut
Nej, det er ikke Snestrup trinbræt på OMB. Pårup Kirke havede været synlig i billedets venstre kant.
Med venlig hilsen
Jan-Eddie
Vi har dog stadig et enkelt uafklaret punkt. og de drejer sig om 24 x 36 SH negativerne, hvor de Hollandske billeder mangler. Tænker på om de er foræret til Hollænderne eller er kasseret ?
Mener at der var noget bytteri som forårsagede at HdH's danske negativer kom til DK
--
ئۇلغىك
Tak for svar.
Mvh
Knut
ØSJS 1 eller 2 med ploven
Der var næppe andre baner end ØSJS, der havde en "miniature-plov" som den her viste.
M.v.h.
Niels
Ud fra nogle gamle JS-fotolister, der endnu ikke var "DMJK kodificerede", vil mine bud være:
Billede 1. DMJK A104 F014 JS
Uidentificeret MT mellem Sdb og Sdb Bystation 29.09.1933.
Billede 3. DMJK A305 F032 JS
Uidentificeret SFJ MD i Svendborg 14.07.1940.
M.v.h.
Niels
Billede 1 - vi er i Sønderborg ved såkaldt "Strygejernet"
og det må være en litra MT 101 - 106
hvem er JS?
Helt enig i placeringen
http://sonderborghistorier.dk/historier/hoteller-restauration-mm/restaurant-bockmeyer/
Mvh.
VW
Hans de Herder samlingen er kommet til Danmark via OW Laursen.
Billederne er taget af James Steffensen . Det er også korrekt at NSJK har overtaget de samlinger der var hos DMJK med henblik på optagelse i Banebasen.
Vi har foretaget nye scanninger af stort set alle billederne så de lever op til nutidens krav.
Registreringer er i gang og vi bruger i videst muligt omfang de registreringer som allerede er registreret. De har heldigvis været særdeles grundige og det har været til stor hjælp.
Omkring de manglende numre på MT i Sønderborg og SFJ MD i Svendborg, så har jeg været igennem James Steffensens noter, og der er desværre ikke numre på køretøjerne. Desuden har jeg prøvet at forstørre de billeder der er scannet i høj opløsning og de giver desværre heller ikke nogen informationer vi kan bruge.