Avatar

SNB Qb 340 + 370

af Tommy Nilsson ⌂, Ringsted, 16/6 2023, 14:37 (535 dage siden)

Jeg skal til at tegne SNB Qb 340 og SNB Qb 370, men hvordan så de ud?
De havde skruebremse men er angivet til lop 7,7 m, hvilket er lig med en standard Q-vogn uden skruebremse. Var der plads til et bremsehus? Bremsekupé? Eller?

Dansk Jernbanearkiv angiver også lop til 7,7 m - og med et spørgsmålstegn bagefter.

På Jernbanekilder.dk er der en tegning fra 1905 af en Q-vogn med lop 8,11 m:
http://jernbanekilder.dk/catalog/Billedarkiv/r/12527/viewmode=infoview

--
[image]

Avatar

SNB Qb 340 + 370

af Tommy Nilsson ⌂, Ringsted, 17/6 2023, 09:54 (534 dage siden) @ Tommy Nilsson

Jeg skal til at tegne SNB Qb 340 og SNB Qb 370, men hvordan så de ud?
De havde skruebremse men er angivet til lop 7,7 m, hvilket er lig med en standard Q-vogn uden skruebremse. Var der plads til et bremsehus? Bremsekupé? Eller?

Dansk Jernbanearkiv angiver også lop til 7,7 m - og med et spørgsmålstegn bagefter.

På Jernbanekilder.dk er der en tegning fra 1905 af en Q-vogn med lop 8,11 m:
http://jernbanekilder.dk/catalog/Billedarkiv/r/12527/viewmode=infoview

Nu har jeg fundet et billede af Qb 370. Kan nogen afgøre, om det forestiller en 7,7 m. vogn eller en 8,11 m. vogn?

[image]

--
[image]

SNB Qb 340 + 370

af PeterA, 17/6 2023, 15:48 (534 dage siden) @ Tommy Nilsson

Hej Tommy!

I vognfortegnelser optræder der noget rod, idet både 340 og 370 siges at have samme ophav SNB QB 108, litra før 1902.
Begge bygget af Scandia 1897. Tegning nr 6051 heraf viser, at vognen er en 8110mm vogn, målt over pufferne. Så det kan du vist roligt tage som givet.

Til hjælp for at få udredet dette - nogen har måske bedre oplysninger end jeg, er historien om de vogne som følger:

SNB Qb 340 Sc 1897 før 1902: Qb 108. 1902 -13: Qb 340, efter 1913: Qb 340. 1949: DSB Qd 34028, udr. 1950

SNB Qb 370 Sc 1897 før 1902: Qb 108 !!!!, 1902-13: Qb 370, 1913: Qb 368, idet der 1902-13 skete en nummerbytning med
opr. Qb 110/370
Qb 370, som DSB -vogn Qd 24035, skulle i så fald være SNB Qb 110. Så der er nummerrækken på plads igen.

Men hvorfor 2 stk Qb 108, som blir hhv 340 og 370 ???
Hvem kan hjælpe ?
mvh PeterA

SNB Qb 340 + 370

af Steffen Dresler, 17/6 2023, 17:14 (534 dage siden) @ Tommy Nilsson

[image]

Kære Tommy

Udelukkende ud fra tilsvarende vogne hos DSB:

Uden bremsehus 7,7 m

Bremsehus 8,11 m

Altså en 8,11 meter vogn

Bh

Steff

SNB Qb 340 + 370

af Niels Munch, 17/6 2023, 17:38 (534 dage siden) @ PeterA

Men hvorfor 2 stk Qb 108, som blir hhv 340 og 370 ???
Hvem kan hjælpe ?

Lars Viinholt udgav nogle år før sin bog om SFJs rullende materiel et A4-hæfte om samme emne, men rent tabellarisk. Jeg kan ikke lige i farten finde mit eksemplar :-( . Måske andre kan finde deres? Og måske kan et svar findes deri??

M.v.h.
Niels

SNB Qb 340 + 370

af PeterA, 17/6 2023, 19:24 (534 dage siden) @ Niels Munch

Hej Niels!

Har nu en løsning. Der er ikke to Qb 108. Den kilde jeg anvendte var ikke fejlrettet og opdateret. I øvrigt er der flere fejl i LVNs gamle hæfte.
Hvad jeg skrev om Qb 340 står til troende.

Derimod er Qb 370`s historie som følger:
Sc 1897, indtil 1903: Qb 109, 1903 -13: Qb 368, 1913-49: Qb 370 og herefter DSB uændret Qd 24035. Så der var altså en nummerbytning 368/370. Den oprindelige QB 370, senere 368, hed oprindelig Q 110.

Summa summarum: Der var ikke to Q 108.
Men det helt afgørende: Som du også noterer. Vognen har længden 8110 mm.

Bedste hilsener
PeterA

SNB Qb 340 + 370

af PeterA, 17/6 2023, 19:29 (534 dage siden) @ Steffen Dresler

Hej Steff!
Undskyld, det var jo faktisk dig, der bekræftede vognlængden.
Hilsen PeterA

SNB Qb 340 + 370

af Jens Bruun-Petersen, 17/6 2023, 21:30 (534 dage siden) @ PeterA

Billedet viser tydeligt en vogn med totallængde 8110 mm. Med skruebremse med fire bremseklodser og bred bremsebuk er vognen helt magen til f.eks. KB Q 143, ligeledes bygget i 1897. I fortegnelsen over privatbanevogne tolereret på DSB (1931) står både Qb 340 og 370 med skruebremse, men altså med forkert totallængde. Fejlen skyldes nok, at der allerede i udgave fra 1914 har sneget sig lidt for mange gentagelsestegn ind i vognlisterne.
Venlig hilsen
Jens

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak