For god orden skyld skal jeg lige opklare en misforståelse: Det var ikke HGC, der beskrev Kartoffelbanerne på Samsø. Jeg bryder sammen og tilstår: Det var mig. I en meget velunderbygget artikel i den daværende Helsingør Jernbane Klubs medlemsblad skrev jeg både om banerne, om det særlige tekniske udstyr og folkelivet. Banernes personvogne, der befordrere kartoffeloptagerne - især kvinder - til og fra kartoffelmarkerne først på sommeren - omkring 1. juni - var forsynet med særlige sandsamlekasser under sæderne til opsamling af jord fra kvindernes skørter. Endvidere var der tradition for at kartoffellæggerne under transporten til og fra markerne afsang de traditionelle "læggersange". - Og så vidt jeg husker var lokomotiverne fyret med overspirede kartofter fra sidste sæson. Og banernes driftsbestyrer - det hed det også på Samsø - hed P. H. Duus.
Jeg kan ikke huske hvad år artiklen stor i "Bumletoget", men det var i foråret omkring 1. april.
Ja, der kan I selv se, alle sammen! Historien er god nok. Blot savner vi, som Niels skrev, stadig fotos fra banen, men på den anden side set er der jo mangt og meget ved jernbanen, som ikke er fotograferet, ikke mindst ved industribane, så....
--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen
En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.