Diesellokomotiver til Siam (9 arkivfotos)

af Niels Munch, 22/5 2023, 10:59 (538 dage siden)

Hej i Forum,

Nej, det handler ikke om Frichs' leverancer til de siamesiske statsbaner RSR.

Det handler om, at jeg - med forums gamle tema "lokomotiver på skib" i baghovedet - under rastløs surfen i MfS' billedarkiv fandt en god håndfuld fotos med denne 'lidt mystiske' tekst: M/S BORINGIA i Bangkok den 25. september 1931, hvor der losses 2 Balzer lokomotiver.

Dem skal I ikke snydes for:

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]
Kilde: http://billedarkiv.mfs.dk/fotoweb/archives/5001-Museet-for-s%C3%B8farts-billedarkiv/?q=...
Museet for Søfart (CC-BY-NC-SA) billed-ID: 000060869.jpg - 000060876.jpg inkl.

Mystikken løser vi med det samme: Det er selvfølgelig schweiziske SULZER og ikke Balzer lokomotiver, og det danske islæt er især, at det gode skib M/S BORINGIA var et ØK-skib.

RSR var ret tidligt ude m.h.t. motorisering, og banernes maskinchef Zachariae (med danske rødder) var på sine Europa-rejser om sig og besøgte ikke alene Frichs, men i Tyskland Henschel og i Schweiz Oerlikon og Sulzer, hvilket resulterede i en ordre på seks 430 hk dieselelektriske lokomotiver, der byggedes af Henschel i Kassel med Sulzer dieselmotorer og Oerlikon elektrisk udrustning, jf. også Merte's Lieferlisten:

Henschel V 21825/1931 DE 430 (A1A)(A1A)-de 1000 mm, neu {Oerlikon} RSR - Royal Siamese Railway "501" [Thailand]
Henschel V 21826/1931 DE 430 (A1A)(A1A)-de 1000 mm, neu {Oerlikon} RSR - Royal Siamese Railway "502" [Thailand]
Henschel V 21827/1931 DE 430 (A1A)(A1A)-de 1000 mm, neu {Oerlikon} RSR - Royal Siamese Railway "503" [Thailand]
Henschel V 21828/1931 DE 430 (A1A)(A1A)-de 1000 mm, neu {Oerlikon} RSR - Royal Siamese Railway "504" [Thailand]
Henschel V 21829/1931 DE 430 (A1A)(A1A)-de 1000 mm, neu {Oerlikon} RSR - Royal Siamese Railway "505" [Thailand]
Henschel V 21830/1931 DE 430 (A1A)(A1A)-de 1000 mm, neu {Oerlikon} RSR - Royal Siamese Railway "506" [Thailand]

Prøvekørsler blev foretaget på Rhaetische Bahn i Schweiz.

En nærmere beskrivelse af lokomotiverne kan findes her: https://de.wikipedia.org/wiki/RSR_501 - samt på dette læseværdige, infomættede og illustrerede site: https://www.derbysulzers.com/thailand.html - hvor bl.a. jernbanens dramatiske rolle under urolighederne i Siam i 1932/1933, hvor én af dieselerne blev pansret, beskrives.

Medens det for Frichs' vedkommende blev ved leverancerne i 1931/32 (som også forsendtes med ØK), bestilte RSR yderligere SULZER lokomotiver i 1945/46 og igen i 1950/51.

Mere om det danske islæt, De Østasiatiske Kompagni's M/S BORINGIA:

[image]
ØK's M/S BORINGIA (B&W 560/1930), MfS ID: 000003723.jpg.

..... og skibets triste skæbne fremgår her (fra Frederichsens skibsliste):
[image]
For, som JB-P og jeg (også) enedes om på et tidspunkt: "Var det ikke blevet jernbaner, så var det sq nok blevet skibe".

Bedste hilsener
Niels

Diesellokomotiver til Siam (9 arkivfotos)

af ojk37, 22/5 2023, 11:05 (538 dage siden) @ Niels Munch

Og din og JBP's hang til det maritime kommer først til andres kendskab nu????
Ole-Jørn
("gammel" ØK-maskinist,, maskinmester i søværnet, 66-selskabet og DSB' skibe og færger)

Diesellokomotiver til Siam (9 arkivfotos)

af Niels Munch, 22/5 2023, 11:38 (538 dage siden) @ ojk37

Og din og JBP's hang til det maritime kommer først til andres kendskab nu????

Njae, jeg har dog tidligere på forum skrevet lidt om bl.a. den oversøiske fragt af lokomotiver, som både ØK, norske BELSHIP og danske MOTORTRAMP ('Kallehaverederiet fra Stensved') bedrev.

Og det er vist ingen hemmelighed, at JB-P's 'alma mater' Vordingborg Gymnasium i sin tid adopterede MOTORTRAMP's M/S TUREBY; det fremgår i hvert fald heraf: https://laloar.dk/lokaliteter/stensby/stensbygaards-skibe/ .

Bedste hilsener
Niels
kun 10 timer i Søkrigslære samt 1 dags skydning efter slæbemål ved Hesselø med F352 Peder Skram

Diesellokomotiver til Siam (9 arkivfotos)

af Jens Bruun-Petersen, 22/5 2023, 20:08 (538 dage siden) @ Niels Munch

I mellemskolen var min sidemand og jeg faste lånere af "Orlogskaptajn Niels Steensens "Alverdens Krigsskibe-"", blandt slægtninge tælles en kedelsmed og en maskinmester, jeg har haft den lykke at være ombord i fyrskibet "Grådyb" den dag, de varmkørte motorerne og maskinmestrene fortalte skrøner, og jeg har i mine læseferier i familiens lille badehus ved Ore strand tegnet silhuetter af skibene i Storstrømmen - og ellers fotograferet de smukke skibe, når der var mulighed for det. Sommeren 1969 var jeg - som sommerassistent ved Grønlands Geologiske Undersøgelse - med "Magga Dan" til Jameson Land på Østkysten. Jeg kan ikke lige finde mit dia med Magga, så vi må nøjes med mig i J. Lauritzens forklædning:
[image]
Ombord på "Magga Dan", da vi er begyndt at fordele udrustningen til de enkelte hold i felten. Sommer 1969.

Billige jernbane T-shirts

Jernbanebøger

Høng-Tølløse Jernbane 1901-2001

Høng-Tølløse Jernbane 1901-2001. Pris 310 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak