Diesellokomotiver til Siam (9 arkivfotos)
Hej i Forum,
Nej, det handler ikke om Frichs' leverancer til de siamesiske statsbaner RSR.
Det handler om, at jeg - med forums gamle tema "lokomotiver på skib" i baghovedet - under rastløs surfen i MfS' billedarkiv fandt en god håndfuld fotos med denne 'lidt mystiske' tekst: M/S BORINGIA i Bangkok den 25. september 1931, hvor der losses 2 Balzer lokomotiver.
Dem skal I ikke snydes for:
Kilde: http://billedarkiv.mfs.dk/fotoweb/archives/5001-Museet-for-s%C3%B8farts-billedarkiv/?q=...
Museet for Søfart (CC-BY-NC-SA) billed-ID: 000060869.jpg - 000060876.jpg inkl.
Mystikken løser vi med det samme: Det er selvfølgelig schweiziske SULZER og ikke Balzer lokomotiver, og det danske islæt er især, at det gode skib M/S BORINGIA var et ØK-skib.
RSR var ret tidligt ude m.h.t. motorisering, og banernes maskinchef Zachariae (med danske rødder) var på sine Europa-rejser om sig og besøgte ikke alene Frichs, men i Tyskland Henschel og i Schweiz Oerlikon og Sulzer, hvilket resulterede i en ordre på seks 430 hk dieselelektriske lokomotiver, der byggedes af Henschel i Kassel med Sulzer dieselmotorer og Oerlikon elektrisk udrustning, jf. også Merte's Lieferlisten:
Henschel V 21825/1931 DE 430 (A1A)(A1A)-de 1000 mm, neu {Oerlikon} RSR - Royal Siamese Railway "501" [Thailand]
Henschel V 21826/1931 DE 430 (A1A)(A1A)-de 1000 mm, neu {Oerlikon} RSR - Royal Siamese Railway "502" [Thailand]
Henschel V 21827/1931 DE 430 (A1A)(A1A)-de 1000 mm, neu {Oerlikon} RSR - Royal Siamese Railway "503" [Thailand]
Henschel V 21828/1931 DE 430 (A1A)(A1A)-de 1000 mm, neu {Oerlikon} RSR - Royal Siamese Railway "504" [Thailand]
Henschel V 21829/1931 DE 430 (A1A)(A1A)-de 1000 mm, neu {Oerlikon} RSR - Royal Siamese Railway "505" [Thailand]
Henschel V 21830/1931 DE 430 (A1A)(A1A)-de 1000 mm, neu {Oerlikon} RSR - Royal Siamese Railway "506" [Thailand]
Prøvekørsler blev foretaget på Rhaetische Bahn i Schweiz.
En nærmere beskrivelse af lokomotiverne kan findes her: https://de.wikipedia.org/wiki/RSR_501 - samt på dette læseværdige, infomættede og illustrerede site: https://www.derbysulzers.com/thailand.html - hvor bl.a. jernbanens dramatiske rolle under urolighederne i Siam i 1932/1933, hvor én af dieselerne blev pansret, beskrives.
Medens det for Frichs' vedkommende blev ved leverancerne i 1931/32 (som også forsendtes med ØK), bestilte RSR yderligere SULZER lokomotiver i 1945/46 og igen i 1950/51.
Mere om det danske islæt, De Østasiatiske Kompagni's M/S BORINGIA:
ØK's M/S BORINGIA (B&W 560/1930), MfS ID: 000003723.jpg.
..... og skibets triste skæbne fremgår her (fra Frederichsens skibsliste):
For, som JB-P og jeg (også) enedes om på et tidspunkt: "Var det ikke blevet jernbaner, så var det sq nok blevet skibe".
Bedste hilsener
Niels