Toldbodbanen ved Kastellet i København, supplement
Sporet nærmest gitteret var en del af Østerport stations havnebane, der åbnedes 27. okt. 1895 og i 1902 forlængedes fra Toldboden til Larsens Plads (!!!). De øvrige spor var KFA's spor til Toldboden, hvor de endte.
Sporet fra Toldboden til Larsens Plads blev nedlagt i 1974.
Sporet fra Østerport til Toldboden blev sidst anvendt i 1975 og blev fjernet i 1987.
God søndag morgen, Morten - og øvr.
Mange tak for dine supplerende oplysninger.
Udsigt mod syd fra "Nordre Bro" over Toldbodbanen og Forbindelsesvej. Foto: Ove Scheel ca. 1982. DJM scannummer OS123.
Der var faktisk gitter på begge siden af denne skændige gennembrydning. Som jeg opfatter det, er det vestre spor, t.h. nærmest forbindelsesvejen, DSBs havnebanespor, resten Frihavnens.
Udsigt mod nord fra "Nordre Bro" 30.10.1983. Ukendt fotograf, kbhbilleder.dk ID: 35621.
..... hvor vi - ligesom tidligere - ydest t.v. langs hegnet ser DSBs meget krumme spor, der først blev ibrugtaget i 1897 med Østerbro Stations åbning. Forinden udgik havnebanen fra DSBs midlertidige rangerstation, hvor det ibrugtoges, som du skriver, i 1895,
Jf. "Byens Baner" ophørte brugen af "det krumme spor", som gik bagom Frihavnens remiser, allerede i 1930, hvorefter forbindelsen udgik fra Frihavnsstationen. Men sporet blev, som billederne viser, liggende, indtil Toldbodbanen blev sløjfet forud for retableringen af Kastellets voldanlæg og -grav m.v.
Udsigt mod øst over Frihavnens remiser m.v. 22.11.1983. Foto: Bent Krøyer, kbhbilleder.dk ID: 136070.
"Det krumme spor" ses yderst t.h. langs anlægget, og begyndelsen af "Forbindelsesvej" dækkes af træerne.
DJK besøgte Frihavnen i 1985: https://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=40955 .
Læs om Frihavnen her: https://www.jernbanen.dk/artikler.php?artno=40 .
Bedste hilsener
Niels