Nær-ved ulykker

af NielsJ_Esbjerg, Esbjerg, 18/5 2023, 08:13 (583 dage siden)

Heldigvis er ulykker ret sjældne ved jernbanerne, men det har godt nok været tæt på mange gange ...

Jeg har 2 oplevelser, som var frygteligt tæt på at blive katastrofale.

Den ene gang var rangermaskinen fra Esbjerg kørt nordpå ad Varde-banen, for at rangere i Gjesing og Kjersing sidespor. Da vi forlader Gjesing, og kører på hovedsporet tror vi alt er vel. Da vi ankommer til Kjersing, hvor Øldepotet dengang lå, var sporskifterne ikke låst op. Jeg ringede straks ind til kommandoposten i Esbjerg, hvor en urutineret S-assistent sad - han blev helt vild "Er i ikke låst inde - toget ER kørt fra Guldager!!!"
Jeg skyndte at få drejet, fik MH-en gelejdet ind ad sidesporet, men da HM-en var halvvejs inde, kom der et MR-tog nordfra i fuld fart rundt i kurven ... jeg nåede lige præcis at dreje sporskiftet i hovedsporet, inden MRen kom susende. Der var vel en meter mellem MH og MR ... havde den kommet 1 sek tidligere, havde MR'en ramt MH'en med 100 km/t. Og toget var fyldt med rejsende. Toget fortsatte, ingen kom noget til, selv om rangerpersonalet blev 10 år ældre på et øjeblik ... der blev efterfølgende sat et dækningssignal op fra nord, som dækkede sidesporet.

Den anden gang var jeg ved at samle godstog 7560, som skulle afgå først på aftenen fra Esbjerg. Der kom en urutineret lokofører med en MZ.
Toget stod i to dele. Vi fik luft på 1. del, og trak frem, bakkede tilbage, og koblede på 2. del. Så skulle der trykkes tilbage, og derefter skulle er pumpes luft på og tages bremseprøve. Vi kunne ikke holde og spærre alle afgangspor, mens vi fik luft på, derfor var der kun luft og bremseevne på den første halvdel af toget - resten var udlignet. Toget var 830 meter langt.
Lokoføreren, som ikke lige var vandt til den slags, gav fuld gas baglæns da vi koblede sammen, og da jeg sagde "langsom", klodsede han bremsen, med det forudsigelige resultat, at koblingen mellem de bremsende og ikke-bremsende vogne sprang. Dem der er kendt i Esbjerg, ved at et sådan langt tog vil være trykket godt ned ad havnebanen .. og da koblingen sprang, trillede omkring 30 læssede containervogne ned af havnebanen, i stadig højere fart, uden bremseevne. Omkring 1000 tons i løs drift. Og jeg stod i forenden, ca 400 meter væk.
30 læssede vogne i "frit fald ned af den meget stejle havne bane, med retning mod både overkørsel til Fanø-færgen og Englandsbåden - det var et skræk-scenarie, og en potientiel katastrofe ..
Men utroligt nok gik vores rangermester, som var omkring de 60, i sydenden af banegården, han hørte mig råbe i radioen, og han løb. For første gang i 25 år løb manden ... han nåede at finde og stramme 10-12 skruebremser, i fuld løb, og fik hold på vognene, inden de løb over den første vej. Han var fuldstændig færdig bagefter, fysisk mast, og chokeret. Men vi fik koblet toget sammen igen, holdt bremseprøve og sendt toget afsted ... Og det var så sidste gang vi samlede godstog på den måde :)

Har I andre historier, hvor det KUNNE være gået helt galt, men ikke gjorde?

Nær-ved ulykker

af Hans T. Møller, 19/5 2023, 07:29 (582 dage siden) @ NielsJ_Esbjerg

Hej NielsJ

Mine nerver holder ikke til ret mange flere af den slags historier - godt at folk på stedet udviste snarrådighed og konduite.

Et enkelt spørgsmål: Skal man normalt ikke på en eller anden måde kontrollere, at et rangertræk har forladt hovedsporet, før man giver tilladelse til at det kan befares af tog? Hvorfor antog "den urutinerede S-assistent" i Esbjerg, at jeres rangermaskine var "låst inde" i god behold på sidesporet i Kjersing?

Som almindelig rejsende bemærker man jo ikke den slags nær-ved-ulykker, kun dem, der ikke blev afværget, som for eksempel denne.

Bedste hilsner

Nær-ved ulykker

af NielsJ_Esbjerg, Esbjerg, 19/5 2023, 09:36 (582 dage siden) @ Hans T. Møller

Hej Hans - jo, der skal gives (eller skulle) gives tilladelse.

Rent praktisk foregik det således: Vi kørte fra Esbjerg, ankom til Gjesing Sidespor, ringede via den opstillede telefon ind til kommandoposten, som derefter frigav sporskifterne. Vi låste op, drejede og kørte ind, og ringede igen til kommandoposten og meldte sporet frit. Når vi var færdige ved Vestfrost-fabrikken, som Gjesing sidespor betjente, gentog det sig: Vi ringede til kommandoposten, bad om at måtte køre videre til Kjersing, der blev frigivet, vi låste op, kørte ud på hovedsporet, og låste efter os. Når vi så var ankommet ved Kjersing, ringede vi igen til Kommandoposten, og bad om at få låst op ved Kjersing. Så låses der op, vi kører ind, og ringer igen og siger, at nu er vi låst inde ved Kjerding, og hovedsporet er frit.

Hvad der er sket i S-assistentens hoved ved jeg ikke, men han har åbenbart troet/misforstået, at vi stadig var låst inde ved Gjesing. Selv om vi tydeligvis ikke var det, og sporskiftet ved Gjesing stadig var låst op. Vi kører på fri bane med rangertrækket, og S-assitenten troede vi var låst inde, og sendte derfor toget fra Varde lige i hovedet på os.

Nær-ved ulykker

af Svend, Storkøbenhavn, 19/5 2023, 13:32 (582 dage siden) @ NielsJ_Esbjerg

Var strækningen dengang forsynet med strækningssikringsanlæg? Det hører jo ligesom med til historien (jeg husker det ikke og har ikke undersøgt det).

--
Svend

[image]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak