PKL billeder - En R-maskine
Mit bud er også 940 med et lille forbehold.
Der var hensat to R-maskiner i remisen i Sønderborg i nogle år, og det var 940 og 943.
R 940 blev hensat overkomplet i Fredericia 5/10 1961 og 943 ligeledes hensat overkomplet samme sted 31/8 1960. I december 1962 blev de begge flyttet til remisen i Sønderborg. 940 blev flyttet til Lunderskov januar 1965 og 943 til Padborg ligeledes januar 1965. 940 blev udrangeret 16/1 1967 og 943 12/12 1968.
Lidt mere om R 940 og 943:
R 940 blev leveret til 3. Maskinkreds 23/4 1913 til depotet i Aarhus. 943 til samme sted 6/5 1913. De to maskiner blev indsat i R-turen i Aarhus og det var mest Randers-Vamdrup. Aarhus fik altid leveret de nye R-maskiner først.
Efter nogle år begyndte man at sende de ældste ( altså 934 og frem) R-maskiner sydpå til 2.- og 5 maskinsektion til depoterne Nyborg og Esbjerg ( 940 til Esbjerg efterår 1921 og 943 til Nyborg forår 1923), og også efterhånden til Fredericia, der ellers havde klaret sig fint med K- og D-maskiner. I tiden før 1920 lå strækningskørsel mere til depoterne Nyborg, Aarhus og Esbjerg, hvor lidt groft sagt Fredericia nærmest var et stort rangermaskine depot.
3. Maskinkreds med sæde i distriktet i Aarhus omfattede depoterne på strækningen Horsens-Frederikshavn samt Djursland undtagen depoterne i Skanderborg og Langå. 3. Kreds har også været betegnet som "Distriktet", 3. Maskinsektion, Aarhus Tilsynsområde eller senest Ming Aarhus. Depotet i Langå hørte til 3. distrikt 4. Maskinsektion, Skanderborg også til 3. distrikt men under 5. Maskinsektion der havde sæde i Esbjerg indtil Knutzen kom forbi i 1932.
M v h
Georg