N.Y.C. Penn Station 2011 (9 fotos)
Hej igen,
Mange tak for hidtidige bidrag til denne tråd.
På den tidligere omtalte JeTra-studietur i 2011 var ét af besøgsmålene N.Y.C. Penn Station, hvor en smuk gammel 'overjordisk' stationsbygning i 1960'erne måtte lade livet til fordel for Madison Square Garden.
Den underjordiske 'concourse' var uinteressant at fotografere i, men lidt fra de halvskumle perroner blev det dog til:
New Jersey Transit (NJT) ALP-46A lok nr. 4629 med 'commuter', Penn Station 16.08.2011 (nm).
Lokomotivet var det første i 2. serie ALP-46 lokomotiver, benævnt APL-46A og bygget af Bombardier 2009-11 som en videreudvikling af tyske BR 101.
Commuter-stammen bestod af NJT 'Comet III' personvogne, Penn Station 16.08.2011 (nm).
'Comet III' er af samme type som Metro-North's føromtalte 'Shoreliner' materiel af varianten med midterdør. Det brede sorte vinduesbånd camouflerer pænt de (alt for) lave vinduer.
Amtrak Acela Express til Washington D.C., Penn Station 16.08.2011 (nm).
Acela-toget, der er bygget af Bombardier og Alstom i 1998-2001 som Amtrak's svar på et 'højhastighedstog', blev valgt efter test af bl.a. SJ X2000. Bag det viste 'lokomotiv' #2030 følger 6 vogne samt yderligere en "power car", her #2031.
Herren, der så ydmygt lader sig forevige, er en af turens tilrettelæggere Alex Landex, dengang DTU Trafik.
Besøget på Penn Station omfattede også en rundvisning i det "allerhelligste". Hvad man foretager sig på de enkelte pladser, må I ikke spørge mig om:
Fra driftscentralen på Penn Station, 16.08.2011 (nm).
Men tilbage til:
Amtrak-logo på P42DC nr. 90, Montreal 14.08.2011 (nm).
Rejsen fra Montreal til Penn Station foregik med Amtrak Adirondack, hvor der i Albany skiftes lokomotiv fra P42DC til P32AC-DM, der kører det sidste stykke til N.Y. Penn Station. Begge typer er af tidligere omtalte General Electric's Genesis-familie. P42DC er et rent dieselelektrisk lokomotiv; P32AC-DM er et dieselelektrisk lokomotiv, der er i stand til at strømforsyne banemotorerne via slæbesko fra 750 V DC tredieskinne, når denne nås på vej ind til Penn Station. Herved undgås dieselfims i jernbanetunnelerne.
Albany ved aftenstide, P42DC nr. 90 forlader stammen, ude under broen venter P32AC-DM nr. 713, 14.08.2011 (nm).
Adirondack-stammen bestod af 'Amfleet II' materiel, Albany 14.08.2011 (nm).
Bagerst ses café-vognen. Materiellet er bygget af BUDD som det sidste intercity personvognsmateriel, BUDD byggede, og som det første bestilt af Amtrak selv.
Albany, stammen tilkøres nu af P32AC-DM nr. 713, og rejsen kan fortsættes, 14.08.2011 (nm).
Billedkvaliteten beklages; det var ikke altid, belysningen rakte .
Bedste hilsener
Niels