N.Y. Grand Central Terminal 2005 (10 fotos)

af Niels Munch, 8/5 2023, 12:58 (501 dage siden)
redigeret af Niels Munch, 8/5 2023, 13:16

Hej i Forum,

Inspireret af Tomas Boberg's aktuelle reportage fra New York: https://www.jernbanen.dk/forum1/index.php/topic,1101.0.html - og i tilknytning til vores Grand Central Terminal julespøg: https://www.jernbanen.dk/forum2/index.php?id=63312 - har jeg gravet nogle fotos frem, som min datter tog til sin toggale fader i 2005, hvor hun rekognoscerede derovre. De er alle fra Grand Central Terminal:

Først indtryk fra Main Concourse:

[image]

[image]

[image]

[image]
Grand Central Terminal, Main Concourse, 10.2005 (LM).

Dernæst indtryk nede fra Metro-North's perroner:

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]
MTA og CDOT "Cab Cars" på Metro-North Railroad, 10.2005 (LM).

[image]
Førerpladsen på MTA Cab Car #6308, 10.2005 (LM).

Det fotograferede materiel er alle styrevogne (Cab Cars) af 'Shoreliner' typen, bygget i flere serier af Bombardier 1983–1998.

Materiellet, der benyttes på Metro-North Railroad's linier, ejes dels af Connecticut Department of Transportation (CDOT) (rødt vinduesbånd, 6200 serien), dels af Metropolitan Transportation Authority (MTA) (blåt vinduesbånd).

Trækkraft (som ikke ses her) er sædvanligvis P32AC-DM lokomotiver af General Electric's Genesis-type, som på de med 750V DC elektrificerede strækninger via slæbesko på tredieskinen fodrer sine banemotorer, og på ydre ikke-elektrificerede strækninger kører diesel-elektrisk. Så slipper man for dieselfims i tunnelerne.

Alle fotos er fra oktober 2005 ved min yndlingsdatter (LM), som i 2010 tog fast ophold derovre :-| .

Hæng gerne jeres N.Y.-indtryk på denne tråd!

Bedste hilsener
Niels

N.Y. Grand Central Terminal 2005 (10 fotos)

af Max S. Rasmussen, Silkeborg, 8/5 2023, 22:17 (501 dage siden) @ Niels Munch

God aften!

På Niels` opfordring:

Netop hjemvendt fra USA, kan jeg bidrage med nogle fotos fra Subway Museum i New York. Museet kan varmt anbefales at indlægge i et besøg i denne forrygende by.
Jeg beklager, men det ene af billederne er kæntret undervejs, uvist af hvilken grund?

Venlig hilsen

Max S. Rasmussen

[image]0820023264595558cefa3.jpg[/img][image][image][image][image][image]
[image][image]

--
Max S. Rasmussen

N.Y. Grand Central Terminal 2005 (10 fotos)

af Niels Munch, 9/5 2023, 00:52 (501 dage siden) @ Max S. Rasmussen

Hej Max,

Tak for dit bidrag; New York Transit Museum i Brooklyn står på min N.Y. "to-do-liste".

Bedste hilsener
Niels

N.Y. Grand Central Terminal 2005 (10 fotos)

af Hans T. Møller, 9/5 2023, 14:37 (500 dage siden) @ Niels Munch

Hæng gerne jeres N.Y.-indtryk på denne tråd!

Kære Niels

Jeg har kun én enkelt gang besøgt "The big Apple" og fik bare kørt en kort tur med "the Subway", men alligevel vil jeg helt uforbeholdent sige til alle, der endnu ikke har været der: Tag derover! Det er en oplevelse! Alt er bare større end herhjemme - også togene.

Hvis man besøger Grand Central Terminal, kan man overveje at besøge den berømte østers-bar og restaurant - det ældste spisested på banegården. Jeg nøjedes dog med at kaste et blik på den udefra ...

Bedste hilsner

N.Y. Grand Central Terminal 2005 (10 fotos)

af cslundsten, 10/5 2023, 00:08 (500 dage siden) @ Niels Munch

Hæng gerne jeres N.Y.-indtryk på denne tråd!

Jeg er absolut ikke storbymand, men tilbragte alligevel nogle dage i New York i oktober 2019. Fotomæssigt var mit primære mål Subway'ens højbaner. Som infrastrukturmand er det jo en fascinerende jernbane. Desværre var vejret lidt kedeligt i de dage.

Hewes Street station:
[image]

Williamsburg Bridge:
[image]

Queensboro Plaza:
[image]

39th Avenue - Dutch Kills Station:
[image]

/Carsten Lundsten

N.Y.C. Penn Station 2011 (9 fotos)

af Niels Munch, 10/5 2023, 10:38 (499 dage siden) @ Niels Munch

Hej igen,

Mange tak for hidtidige bidrag til denne tråd.

På den tidligere omtalte JeTra-studietur i 2011 var ét af besøgsmålene N.Y.C. Penn Station, hvor en smuk gammel 'overjordisk' stationsbygning i 1960'erne måtte lade livet til fordel for Madison Square Garden.

Den underjordiske 'concourse' var uinteressant at fotografere i, men lidt fra de halvskumle perroner blev det dog til:

[image]
New Jersey Transit (NJT) ALP-46A lok nr. 4629 med 'commuter', Penn Station 16.08.2011 (nm).

Lokomotivet var det første i 2. serie ALP-46 lokomotiver, benævnt APL-46A og bygget af Bombardier 2009-11 som en videreudvikling af tyske BR 101.

[image]
Commuter-stammen bestod af NJT 'Comet III' personvogne, Penn Station 16.08.2011 (nm).

'Comet III' er af samme type som Metro-North's føromtalte 'Shoreliner' materiel af varianten med midterdør. Det brede sorte vinduesbånd camouflerer pænt de (alt for) lave vinduer.

[image]
Amtrak Acela Express til Washington D.C., Penn Station 16.08.2011 (nm).

Acela-toget, der er bygget af Bombardier og Alstom i 1998-2001 som Amtrak's svar på et 'højhastighedstog', blev valgt efter test af bl.a. SJ X2000. Bag det viste 'lokomotiv' #2030 følger 6 vogne samt yderligere en "power car", her #2031.

Herren, der så ydmygt lader sig forevige, er en af turens tilrettelæggere Alex Landex, dengang DTU Trafik.

Besøget på Penn Station omfattede også en rundvisning i det "allerhelligste". Hvad man foretager sig på de enkelte pladser, må I ikke spørge mig om:

[image]

[image]
Fra driftscentralen på Penn Station, 16.08.2011 (nm).

Men tilbage til:

[image]
Amtrak-logo på P42DC nr. 90, Montreal 14.08.2011 (nm).

Rejsen fra Montreal til Penn Station foregik med Amtrak Adirondack, hvor der i Albany skiftes lokomotiv fra P42DC til P32AC-DM, der kører det sidste stykke til N.Y. Penn Station. Begge typer er af tidligere omtalte General Electric's Genesis-familie. P42DC er et rent dieselelektrisk lokomotiv; P32AC-DM er et dieselelektrisk lokomotiv, der er i stand til at strømforsyne banemotorerne via slæbesko fra 750 V DC tredieskinne, når denne nås på vej ind til Penn Station. Herved undgås dieselfims i jernbanetunnelerne.

[image]
Albany ved aftenstide, P42DC nr. 90 forlader stammen, ude under broen venter P32AC-DM nr. 713, 14.08.2011 (nm).

[image]
Adirondack-stammen bestod af 'Amfleet II' materiel, Albany 14.08.2011 (nm).

Bagerst ses café-vognen. Materiellet er bygget af BUDD som det sidste intercity personvognsmateriel, BUDD byggede, og som det første bestilt af Amtrak selv.

[image]
Albany, stammen tilkøres nu af P32AC-DM nr. 713, og rejsen kan fortsættes, 14.08.2011 (nm).

Billedkvaliteten beklages; det var ikke altid, belysningen rakte :-| .

Bedste hilsener
Niels

N.Y. Grand Central Terminal 2005 (10 fotos)

af Niels Munch, 9/6 2024, 19:54 (103 dage siden) @ Max S. Rasmussen

Hej Max,

Jeg fandt, at dette foto vistnok manglede i din reportage:

[image]
Fra New York Transit Museum.

Bedre sent end aldrig.

M.v.h.
Niels

Svenska-lok
SNNB M3

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak