Litra N

af steenbc, 4/5 2023, 20:23 (505 dage siden)

Hej. I starten af 70erne rejste jeg ofte mellem Ringsted og København med tog. Ved Hedehusene ud for beton/cementfabrikken stod på et sidespor 1 evt. 2 litra N. Da der ikke var så forfærdelig mange andre 5-koblede maskiner i Dk på den tid er jeg temmelig sikker på at det var litra N. Er der nogen som har info om hvilken(hvilke) maskiner der er tale om, må vedkommende meget gerne dele det med mig. Jeg har søgt på jernbanen.dk, men kan ikke finde noget i deres livshistorie om et ophold ved Hedehusene.
På forhånd tak
Steenbc

Litra N

af Steffen Dresler, 4/5 2023, 21:18 (505 dage siden) @ steenbc

Kære steenbc

Jeg kan ud fra lister ikke se at der skulle have været ophugget N maskiner i Hedehusene eller i gamle 1. Distrikt overhovedet. De blev alle, undtaget 209, ophuggede i Jylland, 209 i Odense (Petersen & Albeck).

Derimod mener jeg - har ikke tilgang til kildematerialet umiddelbart - at der kan være tale om litra E.

Men N, nej.

Fortsat god 4. maj aften

Bedste hilsener

Steffen Dresler

Litra N

af Steffen Dresler, 4/5 2023, 23:23 (505 dage siden) @ Steffen Dresler

Hej igen

Nå, fik fat i de savnede papirer og heraf fremgår det, at efterfølgende DSB litra E nr. 975, 976, 983, 988, 989 og 995 er ophuggede i Hedehusene af Nordisk Jern og metal og nr. 982 af Petersen og Albeck, alle i perioden 13-02-1970 til 11-09-1971.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

NB: Der er også ophuggede andre større maskiner i Hedehusene, bl.a. en T, men IKKE litra N.

Litra N

af Niels Munch, 5/5 2023, 07:00 (505 dage siden) @ Steffen Dresler

Tillad mig en - sikkert ganske ubetydelig - fodnote:

Svenske SJ R 975, som DSB tog i bytte for E 964, blev ophugget i Glostrup, men det var jf. databasen allerede i 1963.

Den var dog i det mindste 5-koblet.

Bedste bededagshilsener
Niels

Litra N

af Jens Vesterdahl ⌂, 5/5 2023, 09:44 (504 dage siden) @ Niels Munch

Svenske SJ R 975, som DSB tog i bytte for E 964, blev ophugget i Glostrup, men det var jf. databasen allerede i 1963.

Har der været andre svenske dampere i spil? Jeg har en meget vag erindring om selv at have set et svensk lokomotiv i rækken af udrangerede dampere på Otto Busses Vej. Men ikke i 1963, for da var jeg kun 2 år gammel. Det kan således godt bare have været et fotografi af SJ R 975, som er blevet siddende på nethinden.

Mvh
Jens

Litra N

af steenbc, 6/5 2023, 19:30 (503 dage siden) @ Steffen Dresler

Hej.
Tak for svar. Dengang havde jeg følgeskab i toget af en kender, som fortalte at det var litra N. Jeg kunne se DSB logoet på siden af førerhuset og også et nummer, det kan jeg bare ikke huske. Jeg har ikke nævnt at den(de) var under ophugning, men den stod på et sidespor.
Mvh Steenbc:-)

Litra N

af Niels Munch, 6/5 2023, 19:35 (503 dage siden) @ steenbc

Tak for svar. Dengang havde jeg følgeskab i toget af en kender, som fortalte at det var litra N. Jeg kunne se DSB logoet på siden af førerhuset og også et nummer, det kan jeg bare ikke huske. Jeg har ikke nævnt at den(de) var under ophugning, men den stod på et sidespor.

DSB damplokomotiver havde ikke 'DSB logo' på førerhussiden, kun nr. og litra.

M.v.h.
Niels

Litra N

af steenbc, 9/5 2023, 11:28 (500 dage siden) @ Niels Munch

Hej. Helt korrekt, fejl fra min side. Jeg er stadig helt sikker på at det var en N-maskine. Mvh steenbc

Avatar

Litra N

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 9/5 2023, 15:27 (500 dage siden) @ steenbc

Hej. Helt korrekt, fejl fra min side. Jeg er stadig helt sikker på at det var en N-maskine. Mvh steenbc

Så vil jeg citere folketingsmedlem Søren Kjær (1827-1893): "Hvis det er fakta, så vil jeg benægte fakta!"

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image][image]

Avatar

Litra N

af Morten Flindt Larsen, København K, 9/5 2023, 15:42 (500 dage siden) @ Michael Deichmann

Hej. Helt korrekt, fejl fra min side. Jeg er stadig helt sikker på at det var en N-maskine. Mvh steenbc


Så vil jeg citere folketingsmedlem Søren Kjær (1827-1893): "Hvis det er fakta, så vil jeg benægte fakta!"


Måske var det et jærtegn....

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Litra N

af Krabsen, 9/5 2023, 15:51 (500 dage siden) @ Michael Deichmann

Hej. Helt korrekt, fejl fra min side. Jeg er stadig helt sikker på at det var en N-maskine. Mvh steenbc


Så vil jeg citere folketingsmedlem Søren Kjær (1827-1893): "Hvis det er fakta, så vil jeg benægte fakta!"

For at være pernittengrynet, så er det faktisk forkert citeret.
Kjær sagde:
"hvis dét skal kaldes Fakta, saa benægter a Fakta!"

..og med den formulering giver det faktisk(!) mening. Kjær benægter ikke fakta, han benægter at et givet udsagn fra diskussionsmodstanderen er fakta.

Litra N

af Steffen Dresler, 9/5 2023, 17:16 (500 dage siden) @ steenbc

[image]

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Litra N

af steenbc, 10/5 2023, 18:32 (499 dage siden) @ Steffen Dresler

Hej.
Det har jeg set. Jeg har ikke hævdet at den var under ophugning. Alt jeg har hævdet er at den stod der. Det er jeg helt sikker på. Hilsen steenbc.

Litra N

af Steffen Dresler, 10/5 2023, 20:56 (499 dage siden) @ steenbc

Kære steenbc

Det er hvad jeg har og kan hjælpe med, har dog som skrevet, aldrig hørt om litra N i 1. Distrikt bortset fra da maskinerne blev fordanskede og kørte prøvetur på Sjælland.

Skemaet som jeg har fremstillet, bygger m.h.t. sidste kolonne på salgsnotaer fra DSB (Regnskabsafdelingen og Maskinafdelingen) til køber + en sammenstilling fremstillet af "DSB damptog" nu desværre afdøde sidste Lkf. Erik Hellesen.

Som skrevet, har jeg aldrig hørt om ophugning af litra N på Sjælland og synes måske også at det er en bekostelig "omvej" at købe i lokomotiv i Jylland/Fyn, for derefter at transportere det med jernbanefærge i død tilstand til ophugning i Hedehusene /Roskilde.

Men det ville da være spændende, hvis der fremkom dokumenter/billeder der viste det korrekte deri.

Fortsat god aften.

Steffen Dresler

Litra N

af Steffen Dresler, 11/5 2023, 09:02 (498 dage siden) @ Lars
redigeret af Steffen Dresler, 11/5 2023, 09:35

Kære Lars

Tanken strejfet mig, men normalt - og især på denne side - prøver jeg at se det positive i spørgsmål fra jernbaneinteresserede jeg måske har en viden om eller kan hjælpe spørgeren videre med.

Men jeg er da sikker på at "steenbc" vil vise her på siden at det er et reelt sp., for ellers gør Webmaster jo indledningsvis sit og sletter alt. Og DET har jeg det helt fint med:-)

Bedste hilsener

Steff

Litra N

af UTJ, 11/5 2023, 09:41 (498 dage siden) @ Steffen Dresler

Hvis man ser på historikken, her vi kun se aktivitet fra dette alias i denne tråd. Så det er nok forårsløjer, uanset hvad der ellers skrives........her i forum skal deltagerne være belæringsparate og det er man ikke hvis man opretnolder en usandsynlig påstand.

--
ئۇلغىك

Avatar

Litra N

af Morten Flindt Larsen, København K, 10/5 2023, 21:20 (499 dage siden) @ Steffen Dresler


Men det ville da være spændende, hvis der fremkom dokumenter/billeder der viste det korrekte deri.

Med alle de jernbaneentusiaster, der opererede i hovedstadsområdet i begyndelsen af 1970'erne, må nogen kunne bekræfte N-maskinen, måske med et foto. Det var jo ved landets mest trafikerede strækning, og eksempelvis er der på side 104 i Nils Blochs bog 'Hedehusene og jernbanerne' et foto af to E-maskiner (og en Q-maskine) afventende ophugning i slutningen af 1960'erne. Også selv om der ikke fremkommer dokumentation, er jeg personligt 100 % sikker på, at Steen har set N-maskinen - måske begge to.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Litra N

af Børge Sundahl, 11/5 2023, 10:08 (498 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Hvad med Holger, der bor i Hedehusene, mon han ved eller set noget derom?
Børge

Litra N

af Winther, 11/5 2023, 19:06 (498 dage siden) @ steenbc

Hej
Er der nogle der har tænkt på den 5 koblede Svenske R maskine man fik for E 964, hvor den blev ophugget.
Vh.Bent

Litra N

af Bjarne Knudsen @, 11/5 2023, 23:05 (498 dage siden) @ Niels Munch

Hej alle sammen.
Det kan kort og godt bestrides at loko af litra N på noget tidspunkt efter overtagelsen har været i 1.distrikt. hverken som idriftværende eller hensat.

Ingen loko er eller har været opført til "at være ført over Storebælt". Og det blev meget omhyggeligt registreret af begge distrikter dengang. Ejheller i forbindelse med ophugning.

Hilsen
Bjarne

Litra N

af Lars, 11/5 2023, 23:22 (498 dage siden) @ Bjarne Knudsen

Hej alle sammen.
Det kan kort og godt bestrides at loko af litra N på noget tidspunkt efter overtagelsen har været i 1.distrikt. hverken som idriftværende eller hensat.

Ingen loko er eller har været opført til "at være ført over Storebælt". Og det blev meget omhyggeligt registreret af begge distrikter dengang. Ejheller i forbindelse med ophugning.

Hilsen
Bjarne

Du må tage fejl, Bjarne. :-D

MFL skrev tidligere tråden: Også selv om der ikke fremkommer dokumentation, er jeg personligt 100 % sikker på, at Steen har set N-maskinen - måske begge to.

--
mvh
Lars

Avatar

Litra N

af Morten Flindt Larsen, København K, 11/5 2023, 23:51 (498 dage siden) @ Lars

Hej alle sammen.
Det kan kort og godt bestrides at loko af litra N på noget tidspunkt efter overtagelsen har været i 1.distrikt. hverken som idriftværende eller hensat.

Ingen loko er eller har været opført til "at være ført over Storebælt". Og det blev meget omhyggeligt registreret af begge distrikter dengang. Ejheller i forbindelse med ophugning.
h
Hilsen
Bjarne


Du må tage fejl, Bjarne. :-D

MFL skrev tidligere tråden: Også selv om der ikke fremkommer dokumentation, er jeg personligt 100 % sikker på, at Steen har set N-maskinen - måske begge to.

Hej Ivar,

Bjarne (og Steffen) tager skam ikke fejl. Jeg er enig med ham og jeg fastholder, hvad jeg tidligere har skrevet i tråden. Mine to udsagn er ikke i modstrid med hinanden.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Litra N

af ivar, 12/5 2023, 00:07 (498 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Ah Morten

Nu skal du ikke trække mig ind i den disput. Æres den, som æres skal - er det ikke sådan, en gammel for længst afdanket vending lyder. Jeg tager nødig æren i dette tilfælde:-) :-) .

Mvh
-ivar

Avatar

Litra N

af Morten Flindt Larsen, København K, 12/5 2023, 00:52 (498 dage siden) @ ivar

Ah Morten

Nu skal du ikke trække mig ind i den disput. Æres den, som æres skal - er det ikke sådan, en gammel for længst afdanket vending lyder. Jeg tager nødig æren i dette tilfælde:-) :-) .

Mvh
-ivar

UNDSKYLD, kære Ivar. Naturligvis mente jeg kære Lars. Det var ikke for at genere jer. Blot en tanketorsk mens jeg så tv. Beklager!

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Litra N

af Bjarne Knudsen @, 12/5 2023, 17:23 (497 dage siden) @ Lars

Hej. Helt op til dig. Påstanden spilder jeg ikke mere krudt på. Kan kun gentage. Jeg tager ikke fejl. Så op til dig.

Bjarne

SJ R975

af Bjarne Knudsen @, 11/5 2023, 23:17 (498 dage siden) @ Niels Munch

Lokomotivet havde henstået som "beredskapslok" ved SJ siden 1953 og udgjorde en udligning af "værdien" for E964.

100763 loko vil blive udbudt til salg.
100763 trods ikke optaget i DRM officielt udrangeret i h t M6260/63.
220863 klargjort.
120963 solgt til Nordisk Jern og Metal jfr
Hm 7/63
160963 klar til aflevering.
251163 afleveret i Glostrup.

Hilsen
Bjarne

SJ R975

af Jens Bruun-Petersen, 12/5 2023, 20:09 (497 dage siden) @ Bjarne Knudsen

Det passer med, at jeg har fotograferet R 975 i Glostrup den 1. december 1963. Billederne er ikke tilgængelige lige i øjeblikket, så det må vente.
Mvh
Jens

SJ R975

af UTJ, 12/5 2023, 20:24 (497 dage siden) @ Jens Bruun-Petersen

Helping hand:
[image]
SJ R 975, Glostrup 1/12-1963 (foto: Jens Bruun-Petersen)

[image]
SJ R 975, Glostrup 1/12-1963 (foto: Jens Bruun-Petersen)

--
ئۇلغىك

Avatar

SJ R975

af Morten Flindt Larsen, København K, 12/5 2023, 20:54 (497 dage siden) @ UTJ

Helping hand:
[image]
SJ R 975, Glostrup 1/12-1963 (foto: Jens Bruun-Petersen)

[image]
SJ R 975, Glostrup 1/12-1963 (foto: Jens Bruun-Petersen)

Samme sted og dato. Fotograf Kurt Otzen:
[image]

På Københavns Godsbanegård i 1963. Fotograf P.C. Johansen:
[image]

Helsingør 13. juni 1963, udvekslingen mellem DSB E 964 og SJ R 975, fotograf ukendt:
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

SJ N975

af UTJ, 12/5 2023, 20:56 (497 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Sikke mange N-maskinebilleder du pludselig kunne opdrive ;-)

--
ئۇلغىك

Avatar

SJ N975

af Morten Flindt Larsen, København K, 12/5 2023, 21:02 (497 dage siden) @ UTJ

Et sidste blik inden afsejlingen til "Du gamla, du fria":

[image]

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak