En dag med en DB 03´er i 1970, film i farver

af Steffen Dresler, 30/4 2023, 09:23 (509 dage siden) @ Claus E. Hansen

Godformiddag

Egentlig en ”lærerig” film f.s.v.a. forskellen mellem BR 01 og 03. At der var ydelsesmæssige forskelle var jo klart, da typen blev bygget til de lettere eksprestog på baner med ikke så svær overbygning som hovedbanerne. En mindre kedel gør jo alt andet lige også sit i forskellen til BR 01. Men det interessante er – og det er jo det man ikke umiddelbart læser om i ”pixel” bøgerne om tyske damplokomotiver eller i omtalen fra diverse modeljernbanefirmaer – at typen som sådan ikke var så vellidt p.g.a. nedbrud (åbenbart en flere steder svagere konstruktion) og så selvfølgelig ringere ydelser i forhold til 01. Men det til trods viser filmen jo et tog blive fremført med 600 tons og en tilladt maksimalhastighed på 120 km/t!!

En anden ting, der i hvert tilfælde undrer mig er, at ”Afslutningstjenesten” på Maskindepotet bliver gennemført af lokomotivpersonalet FØR udkørsel fra depotet. Rensning af røgkammer, vand- og kulpåfyldning af tender og bremsesand i sanddomerne mv. Om det er til ære for fotograferne, en ændring i rutiner tidspunktet taget i betragtning ved jeg ikke. Men ”normalen” var, at alt dette var gjort INDEN maskinen kom i hus og at lokopersonalet når de overtog maskinen ”kun” skulle få gang i fyret igen og så selvfølgelig eftersmøre og evt. ”tanke op”.

Så talen (speaket) er således nok mere vigtig end ”at se filmen”. Filmen forklarer jo også HVORFOR, at Tyskland anvendte dampere til helt op i midten af 1970´erne, når man tænker på strækningsnettets størrelse, der skulle elektrificeres. Havde vi herhjemme haft de samme ambitioner, havde Danmark for længst været elektrificeret bortset fra nogle lokalbaner. Men det er jo en anden historie.

Fortsat god søndag til alle

Steffen Dresler

Veterantog kalender

Jernbanebøger

Ib Spang Olsens bedste

Ib Spang Olsens bedste. Pris 220 kr.

Læs mere
Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak