Ukendt fabrik - muligvis teglværk
Hejsa,
Er der nogen som kan hjælpe med identifikation af dette fotografiske postkort. Der er desværre ingen oplysninger på bagsiden af postkortet.
Med venlig hilsen
Kurt D. Jensen
af Kurt D. Jensen, 29/4 2023, 20:30 (583 dage siden)
Hejsa,
Er der nogen som kan hjælpe med identifikation af dette fotografiske postkort. Der er desværre ingen oplysninger på bagsiden af postkortet.
Med venlig hilsen
Kurt D. Jensen
af Morten Flindt Larsen, København K, 29/4 2023, 20:34 (583 dage siden) @ Kurt D. Jensen
Noget cementfabrik, men dem har der været mere end én af.
--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen
En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.
af UTJ, 29/4 2023, 20:53 (583 dage siden) @ Kurt D. Jensen
Jeg synes motivet ser svensk ud. Lokomotivet kan i så fald være 600 mm og være et eller andet, der er havnet på Ohs Bruk eller ØSlJ i Mariefred. Det er kun en gisning, men bygger på flere detajler i bygningernes udformning.
--
ئۇلغىك
af Niels Munch, 2/5 2023, 13:39 (580 dage siden) @ UTJ
Jeg synes motivet ser svensk ud. Lokomotivet kan i så fald være 600 mm og være et eller andet, der er havnet på Ohs Bruk eller ØSlJ i Mariefred. Det er kun en gisning, men bygger på flere detajler i bygningernes udformning.
Derfor er spørgsmålet nu rejst her: https://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=276043 .
M.v.h.
Niels
af ivar, 29/4 2023, 23:06 (583 dage siden) @ Kurt D. Jensen
Anlægget er for stort til at være teglværk, måske jernværk eller cementfabrik - jeg hælder mest til det første på grund af sukkertoppene.
mvh
-ivar
af Bent Hansen, 1/5 2023, 22:26 (581 dage siden) @ Kurt D. Jensen
Hej.
Fabrikken er formentlig en cementfabrik. Rørdal havde et lignede ovnhus, men med mindst ti af disse kalkovnslignede skostene, så det er ikke Rørdal. Maskinen er måske en O&K, og bortset far Dania, var O&K ikke det foretrukne mærke. Dania havde også kun en. ØK i Nr. Sundby havde fem høje skorstene placeret nogenlunde som på Kurts foto, men deres ovnhus har jeg ikke foto af. Den var sikkert også så ny, at man brugte en anden ovnhustype. Jeg ser normalspor, og sikkert to sporvidder smalspor. Rørdal fik vist normalspor så sent, at ovnhuset burde være revet ned?
Altså kunne udlandet være et godt bud.
Mvh. BH.
af Bent Hansen, 3/5 2023, 10:24 (580 dage siden) @ Bent Hansen
Hej.
Cementfabrikker brugte den type ovne, som man i Ålborg gerne vil kalde en højovn. Det gjorde de i perioden hvor værkerne var gået over til Portland-metoden og indtil roterovnene var enerådende. Rørdal havde sådanne ovne, men mange flere. De havde dog næppe dengang normalspor. Lagerdorf ved Itzehoe havde også sådanne ovnhuse, men også her mange flere. Øks Cementfabrik i Nørre Sundby har jeg aldrig set fotos fra, men de havde Krauss-lokomotiver. De øvrige dansk ecementfabrikker havde enten ikke normalspor eller landskabet ligner ikke. (DAC i Nørre Sundby.)
Ovntypen anvendtes også af kalkværker, men ingen danske kalkværker ser så store ud måske bortset far Fakse, hvad kortet ikke viser.
Ovntypen anvendtes endvidere til jernudsmeltning. I Bergslagen og i Dalerne var der mange små hytter (smelteværker.) Også i ved træindustrier i Sverige, hvor man fyrede med tørv, fandt man undertiden i mosen myremalm, her kaldet sømalm. Denne kunne omkring århundredeskiftet udsmeltes i sådanne ovne.
Nu ser jeg så, at en svensker mener jernværket i Borlänge under opførelse. Billederne kunne godt se ud til at være et ungdomsbillede fra netop Borlänge. Flere træindustrier med malmproduktion havde O&K-lokomotiver, der ligner. De smalsporede Tf-lignende vogne fandtes også i Borlänge, og ikke mange andre steder, hvor jeg har fotos.
Mon ikke kortet er bestemt?
Jeg vedlægger et par fotos af lignende ovne til orientering:
Rørdals ovnhus i 1890’erne, men med flere ovne end på postkortet. Der er ikke angivet kilde ved billedet.
Kalkovne på Fakse Kalkværk fra før roterovnene. Der er hverken angivet tid eller kilde ved billedet.
Selv om jeg har besøgt flere svenske træindustrier med jernproduktion og svenske jernværker blandt andet det i Borlänge, har jeg ikke brugbare ældre billeder derfra
Alle fotos fra min samling.
Mvh. BH.
af Niels Munch, 3/5 2023, 13:34 (579 dage siden) @ Bent Hansen
Ja, Bengt (BD) på det svenske forum, som ikke plejer at løbe med en halv vind, peger netop på på Domnarvets Järnverk. Ganske vist har jeg - uden held - vistnok set alle Google's billeder fra Domnarvet igennem for at finde fotos af kegleformede schaktugnar.
Men Domnarvets Järnverk, anlagt 1872-78, var et større foretagende, der foruden normalspor blev betjent af egen bruksbana med sporvidden 693 mm (= 28 svenska verktum), hvorfor 3-skinnedrift forekom. Bruksbanan, som stod i forbindelse med Kvarnsvedens Papperbruk bruksbana, var i alt 5 km lang og blev elektrificeret 1900, hvilket dog ikke forhindrede indsættelse af dieselkøretøjer i nyere tid, se f.eks.: https://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=276046 .
Bedste hilsener
Niels
af Bent Hansen, 3/5 2023, 17:04 (579 dage siden) @ Niels Munch
Hej.
Heller ikke jeg kan finde billeder af Borlänges ovne færdigbyggede, men to af de elektriske lokomotiver i smalspor på Kvarnsveden eksisterer sikkert stadig. Se min hjemmeside under jernbaner i Sverige og søg på Kvarnsweden.
Mvh. BH.
af Niels Munch, 4/5 2023, 10:01 (579 dage siden) @ Bent Hansen
Så blev vi slået tilbage til "Square One": https://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=276116 .
M.v.h.
Niels
af Bent Hansen, 9/5 2023, 16:22 (573 dage siden) @ Kurt D. Jensen
Hej.
Det er ligesom vi ikke rigtig er kommer videre med Kurts fabrik i Sverige? Når der ikke er kommet de helt rigtige billeder frem fra Sverige af de karakteristiske ovne med de mange navne og mange anvendelsesmuligheder, er det måske fordi, vi slet ikke er i Sverige?
Danmark ville naturligvis være en skøn løsning, men den eneste danske fabrik, jeg ikke har billeder af, er ØKs Cementfabrik i Nr. Sundby, men jeg kan bare ikke få tid og træer til at passe.
Måske skulle vi i stedet for vende os mod det sydlige udland. Her er jeg bare ikke kendt. Der var en cementfabrik i en kalkhost ved Itzehoe i Holsten, og også der havde de sådanne ovne, men bare mange flere, så den, Lägerdorf vil jeg se bort fra.
Næste horst med kalk er bortset fra Helgoland, Hemmoor mellem Harburg og Cuxhaven. Allerede i 1890’erne byggede de roterovne her, men er lokomotivet så gammelt? Jeg fandt et gammelt foto fra Hemmoor, men jeg synes ikke, det ligner Kurts billede?
I Hemmoor er der i dag et Cementmuseum, som er udbygget betydelig, siden jeg så det for mange år siden.
Ellers skal vi længere ned i Tyskland til Hannover med flere fabrikker, og så er der ellers masser af cementfabrikker helt til Kiefersfelden ved grænsen til Østrig, men så langt er Kurts postkort sikkert næppe vandret. Da jeg i sin tid kiggede industribaner i Hannover, var der elektrisk drift på i hvert fald en af banerne der, Men de kunne jo være startet med damp?
Mvh. BH.
af Bent Hansen, 12/5 2023, 09:47 (571 dage siden) @ Bent Hansen
Hej.
Jeg har nu efterlyst syd for grænsen og hørt fra tre tyske eksperter, men ingen vil kendes ved Kurts billede. En fra Lüneborg Hede, en fra Mönchen-Gladbach og en fra Bremen.
Mvh. Bent.