Hvilket lokomotiv?
Førerbord fra et Frichs lokomotiv, men hvilket?
Der var åbenbart ikke rygeforbud på arbejdspladsen, men der var formentlig også en del røg i forvejen..
af Krabsen, 18/4 2023, 09:08 (604 dage siden)
Førerbord fra et Frichs lokomotiv, men hvilket?
Der var åbenbart ikke rygeforbud på arbejdspladsen, men der var formentlig også en del røg i forvejen..
af Jørgen Schwartz, Tranbjerg J, 18/4 2023, 09:17 (603 dage siden) @ Krabsen
Førerbord fra et Frichs lokomotiv, men hvilket?
Der var åbenbart ikke rygeforbud på arbejdspladsen, men der var formentlig også en del røg i forvejen..
Førerrumsbilledet er fra et af de gamle Frichs lyntog.
Mvh Jørgen
af Steffen Dresler, 18/4 2023, 09:21 (603 dage siden) @ Krabsen
Kære Krabsen m. fl.
Det er et førerbord fra enten en MS eller MB lyntogsmotordel. Det er et "nyere" billede i og med at vinduerne er udskiftede med spejlglasvinduer, gitteret er væk foran.
Det er nok et opstillingsbillede på et muligvis hensat sæt. Her køres der i hvert tilfælde ikke nogen steder, da håndtaget på kontrolleren (med det runde håndtag) mangler.
A pro pos "ild i munden" var det jo ganske almindeligt og normalen at man røg og ikke det modsatte! Det var sku noget nemmere
Herunder et fabriksbillede fra MS 1 førerbord i 1935.
Med venlig hilsen
Steffen Dresler
NB: Bemærk at LODRET over det runde håndtag (regulatoren) sidder en cirkulær rund holder. Det var til lokomotivførerens udleverede lommeur, der normalt var hængt fast i hans vest med en en urkæde. Men når i brug kunne det lægges her på førerbordet, jo, tiden var også vigtig dengang!!
af Steffen Dresler, 18/4 2023, 18:56 (603 dage siden) @ Steffen Dresler
Kære alle
Efter min bedste overbevisning er det et stærkt moderniseret/ændret MS førerbord, da det faktisk = med JBM MS 401/402 efter revision. Altså i endelig udgave ”svigerfar” sidder ved.
De billeder jeg har kunnet finde i diverse udgivelser – bortset fra EVP hjemmeside – viser samme billeder fra lidt forskellige vinkler på et MB førerbord. Altså BÅDE benævnt som MS og som MB i teksterne, men rettelig altså et MB førerbord. Hvis man ser meget efter, kan man ud af vinduerne se samme baggrund, ok lidt nemmere med Tif filer.
MS/MB lyntogene fik ændret deres førerbremseventiler muligvis et par gange, altså flere forskellige udformninger af ”huset” for førerbremseventilen med forskellige funktioner, bl.a. ”Forspandskørsel” hvilket var nødvendigt fra og med anskaffelsen af MB lyntogene og med styreledning.
I princippet skulle/var førerbordene de samme, 4 motorer med deres instrumenter, kørekontrol håndtag, regulator og førerbremseventil med diverse manometre, dødmandsknap m.v..
Lanternerne blev jo ændret også, øverste på MB var jo en del af slutsignalet på lyntog og S-tog uanset litra. Pariserlynet (MS 1-2) og senere NEPTUN førte jo ekstra lanterner for kørsel i hhv. Frankrig og Tyskland.
Jeg har desværre IKKE med positiv identifikation fundet et billede af et MB førerbord fra efter krigen.
Som jeg ser Krabsens billede på trods notatet på bagsiden, er der ikke liv i mukkebikken, alle håndtag for motorerne står på stop og der er ikke tryk i ledningen og der mangler lige nogle håndtag/nøgler. Men man ved jo aldrig.
Mine billeder fik jeg i 1984 fra Helgoland i.f.m. noget kommende skriveri og jeg har jo selvfølgelig troet på det skrevne hhv. MS og MB førerbord selvom det viser sig at, alle var MB optaget i forskellige vinkler.
Nedenfor screenshot af MS 1 førerbord optaget i foråret 1935, der er sket store ændringer siden bl.a. udformningen af kontakter mv.
Med venlig hilsen
Steffen Dresler
af Niels Munch, 18/4 2023, 19:05 (603 dage siden) @ Steffen Dresler
Tre 1937-billeder findes på Jernbanekilder: http://jernbanekilder.dk/main/thumbnailview/qsr=f%C3%B8rerbord%20MB%20lyntog .
M.v.h.
Niels
af Steffen Dresler, 18/4 2023, 19:11 (603 dage siden) @ Steffen Dresler
Lige et billede af den originale førerbremseventil.
Steff
af Georg Schmidt, 19/4 2023, 10:40 (602 dage siden) @ Steffen Dresler
På en DJK tur en mørk dag med regn den 18/2 1973 tog jeg et par fotos i førerrummet på MB 409 på Hgl.
M v h
Georg
af UTJ, 18/4 2023, 09:49 (603 dage siden) @ Krabsen
Som allerede beskrevet: Lyntog MB/MS
Læg mærke til de gummiindfattede vinduer og vognene, hvoraf godsvognen har UIC-nummer og en malet kant i hjørnet. Formentlig en privatvogn. Personvognen er fra en privatbane og måske kan vi endda komme tæt på hven der sidder ved førerbordet og ved hvilken lejlighed. Hvornår og hvor kørte lynet på udflugt i 1960'erne? Lolland? Maribo? Holbæk?
--
ئۇلغىك
af Niels Munch, 18/4 2023, 10:10 (603 dage siden) @ UTJ
..... godsvognen har UIC-nummer og en malet kant i hjørnet. Formentlig en privatvogn.
Desuden har godsvognen bremseplatform.
PS: D.D.S.F. vogne havde rødmalede hjørnestolper.
af Krabsen, 18/4 2023, 12:09 (603 dage siden) @ UTJ
Som allerede beskrevet: Lyntog MB/MS
Læg mærke til de gummiindfattede vinduer og vognene, hvoraf godsvognen har UIC-nummer og en malet kant i hjørnet. Formentlig en privatvogn. Personvognen er fra en privatbane og måske kan vi endda komme tæt på hvem der sidder ved førerbordet og ved hvilken lejlighed. Hvornår og hvor kørte lynet på udflugt i 1960'erne? Lolland? Maribo? Holbæk?
Jeg er 80% sikker på hvem personen er ( svigerfar.. )- men han arbejdede på kommandoposten og var ikke uddannet lokofører. Så jeg vil tro det er i forbindelse med et besøg i en remise - hvor blev lyntogene opbevaret fra driftsstop til museet i Odense oprettedes ?
Bemærk piben
af PeterA, 18/4 2023, 12:29 (603 dage siden) @ Krabsen
I må godt kalde mig idiot, men jeg synes, at personen ved førerpladsen grangiveligt ligner Ove Sprogøe. Personvognen, der ses gennem vinduerne, er en veteranbanevogn og billedet er nyere. Kan Ove have haft noget med det at gøre, filmoptagelse e.lign.
Han kom jo alle steder den mand.
mvh
PeterA
af Niels Munch, 18/4 2023, 13:00 (603 dage siden) @ PeterA
I fald vi er i Odense, kan godsvognen være Jernbanemuseets Albani-vogn, hvilket stemmer med, at den har UIC-nummer og rangerskruebremse-platform, samt med dens bremsemærker.
Dørplaceringen i personvognen indikerer "midtgangsvogn".
M.v.h.
Niels
af Morten Flindt Larsen, København K, 18/4 2023, 13:36 (603 dage siden) @ Niels Munch
I fald vi er i Odense, kan godsvognen være Jernbanemuseets Albani-vogn, hvilket stemmer med, at den har UIC-nummer og rangerskruebremse-platform, samt med dens bremsemærker.
Dørplaceringen i personvognen indikerer "midtgangsvogn".
M.v.h.
Niels
Jernbanemuseets gamle Albani-vogn har ikke røde kantlister.
--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen
En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.
af Niels Munch, 18/4 2023, 14:37 (603 dage siden) @ Morten Flindt Larsen
Jernbanemuseets gamle Albani-vogn har ikke røde kantlister.
Kun hvis vedligeholdelsesstanden på fototidspunktet er en sådan, at rusten skinner gennem malingen.
af Lars, 18/4 2023, 18:41 (603 dage siden) @ Niels Munch
I fald vi er i Odense, kan godsvognen være Jernbanemuseets Albani-vogn, hvilket stemmer med, at den har UIC-nummer og rangerskruebremse-platform, samt med dens bremsemærker.
Det kunne det godt tyde på
--
mvh
Lars
af Niels, Aarhus, 18/4 2023, 13:02 (603 dage siden) @ PeterA
I må godt kalde mig idiot, men jeg synes, at personen ved førerpladsen grangiveligt ligner Ove Sprogøe.
Min pæne borgerlige opdragelse forbyder mig at kalde nogen for "idiot", så jeg vil blot fremføre, at Ove Sprogøe var alment kendt som ikke-ryger, så vi må nok holde os til Krabsens svigerfar indtil videre.
I øvrigt tror jeg, at billedet forestiller førerrummet i et MS-lyntogssæt.
Det begrunder jeg med, at der er nogen forskel på de to førerborde, som vi ser på dels Krabsens og Steffens billeder.
Steffens billede er et uddrag af dette billede på jernbanekilder.dk. Og i billedteksten fremgår det, at der er tale om et MB-lyntogssæt og at billedet er optaget i 1937, formodentlig d. 18. marts, hvilket jo harmonerer fint med, at billedet er kan være taget i anledning af leveringen af MB-lyntogssættene.
Af forskelle på de to førerborde hæfter jeg mig specielt ved det nederste venstre hjørne, hvor der på billedet fra Jernbanekilder.dk ses to kontakter lige over hinanden, hvor der på Krabsens billede kun ses en kontakt.
Det kan også ved at zoome kraftigt ind ses på billedet fra Jernbanekilder.dk, at disse kontakter er til at tænde lanterne.
Det passer jo fint med, at MB-sættene var udstyret med en ekstra lanterne midt på over vinduerne.
Så da der magler en kontakt på Krabsens billede, vover jeg også at blive tiltalt med noget lidet flaterende ved at gætte på, at Krabsens billede er optaget i et MS-sæt.
Steffen har sandsynliggjort, at sættet på Krabsens billede ikke er køreklart, da der mangler to håndtag. Dette kunne jo så tyde på, at der er tale om et hensat sæt, eller at billedet er taget i forbindelse med, at MS1/401 nogle gangeved festlige lejligheder blev skubbet (skudt?) af et lokomotiv som en del af fejringen af en eller anden begivenhed - f.eks Lillebæltsbroens jubilæum i 1985.
Venlige hilsner
Niels H
--
Niels
af Krabsen, 18/4 2023, 13:38 (603 dage siden) @ Niels
I må godt kalde mig idiot, men jeg synes, at personen ved førerpladsen grangiveligt ligner Ove Sprogøe.
Min pæne borgerlige opdragelse forbyder mig at kalde nogen for "idiot", så jeg vil blot fremføre, at Ove Sprogøe var alment kendt som ikke-ryger, så vi må nok holde os til Krabsens svigerfar indtil videre.
Det er i al fald svigerfar, der bag på fotoet har skrevet 'Hva' Søren, der var liv i den gl. kasse'. Men det betyder formentlig kun at motoren kunne starte, ikke at det har flyttet sig.
Der er desværre intet årstal.
Han startede på kommandoposten i Odense foråret '54. Om det var den på billedet eller en forgænger har jeg ingen anelse om, jeg er ikke fynbo..
af Anders , Copenhagen, 18/4 2023, 17:10 (603 dage siden) @ Krabsen
Er det Odense?
--
Venlig hilsen
Anders
www.smalspor.dk
af Anders , Copenhagen, 18/4 2023, 17:12 (603 dage siden) @ Anders
Ja det er det
--
Venlig hilsen
Anders
www.smalspor.dk
af UTJ, 18/4 2023, 18:24 (603 dage siden) @ Anders
Vognene kan være OKMJ A 10 (KLK) og Albani 0815989 (Jernbanemuseet). Det snævrer det ind til de glade 1970'ere.
--
ئۇلغىك
af Niels Munch, 18/4 2023, 18:42 (603 dage siden) @ UTJ
OKMJ A 10 er en sidegangsvogn; på "gættebilledet" sidder gavldøren på personvognen hen mod midten, så vidt jeg kan se, altså snarere en midtgangsvogn.
af UTJ, 18/4 2023, 19:01 (603 dage siden) @ Niels Munch
Det har jeg overvejet og vinklen gør at trods alt mener det er A 10. Tagform og endeperronen passer også. På de fynske sidegangsvogne var endedøren også lidt længere ind mod vognmidte.
--
ئۇلغىك
af Niels Munch, 18/4 2023, 19:40 (603 dage siden) @ UTJ
Det har jeg overvejet og vinklen gør at trods alt mener det er A 10. Tagform og endeperronen passer også. På de fynske sidegangsvogne var endedøren også lidt længere ind mod vognmidte.
Jeg må nok give dig ret; i hvert fald kan jeg ikke få øje på en stang fra endeperronplade til taghjørne, og den lidt specielle "overgangsbøjle" synes også at stemme.
af Krabsen, 18/4 2023, 20:31 (603 dage siden) @ Krabsen
Imponerende snak der er kommet ud af det billede
Faktisk tøvede jeg lidt med at vise det - var bange for at blive udskældt for at komme med ligegyldige billeder, der for mig amatør er specielle, men for de rutinerede herrer nemt kunne opfattes som 'banale'.
Der er også nogle billeder, der formentlig er fra noget jernbanesabotage under krigen - måske tør jeg komme med dem ( i en særskilt tråd..)
af Niels Munch, 18/4 2023, 20:41 (603 dage siden) @ Krabsen
Der er også nogle billeder, der formentlig er fra noget jernbanesabotage under krigen - måske tør jeg komme med dem ( i en særskilt tråd..)
Kom du bare med dem, Krabsen. Tillad mig nemlig at citere gode Thomas Boberg:
"Her i Herreværelset er der højt til loftet (ellers kunne nogle af deltagerne slet ikke være i værelset). I et røgfyldt lokale med bløde chesterfield-stole og hvor der klippes kvalitetscigarer og hældes årgangscognac op i glassene, er der plads til alle former former for indlæg."
M.v.h.
Niels
af UTJ, 18/4 2023, 21:58 (603 dage siden) @ Niels Munch
Der er også nogle billeder, der formentlig er fra noget jernbanesabotage under krigen - måske tør jeg komme med dem ( i en særskilt tråd..)
Kom du bare med dem, Krabsen. Tillad mig nemlig at citere gode Thomas Boberg:"Her i Herreværelset er der højt til loftet (ellers kunne nogle af deltagerne slet ikke være i værelset). I et røgfyldt lokale med bløde chesterfield-stole og hvor der klippes kvalitetscigarer og hældes årgangscognac op i glassene, er der plads til alle former former for indlæg."
M.v.h.
Niels
Herreværelset i Wiston House - mit foretrukne konferencested
- der er også en bar/pub og i den udkæmpede vi et slag om Hans Ø, ligesom der er blevet smuglet drikke ud efter 'times up'. Men det er noget helt andet.
--
ئۇلغىك
af Morten Flindt Larsen, København K, 18/4 2023, 22:18 (603 dage siden) @ UTJ
Der er også nogle billeder, der formentlig er fra noget jernbanesabotage under krigen - måske tør jeg komme med dem ( i en særskilt tråd..)
Kom du bare med dem, Krabsen. Tillad mig nemlig at citere gode Thomas Boberg:"Her i Herreværelset er der højt til loftet (ellers kunne nogle af deltagerne slet ikke være i værelset). I et røgfyldt lokale med bløde chesterfield-stole og hvor der klippes kvalitetscigarer og hældes årgangscognac op i glassene, er der plads til alle former former for indlæg."
M.v.h.
Niels
Herreværelset i Wiston House - mit foretrukne konferencested
- der er også en bar/pub og i den udkæmpede vi et slag om Hans Ø, ligesom der er blevet smuglet drikke ud efter 'times up'. Men det er noget helt andet.
Sådan forestiller jeg mig egentlig også, at der ser ude ude hos Tommy.
Og her er fra Lømmelstuens seneste skovtur.
--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen
En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.
af Lars, 18/4 2023, 22:31 (603 dage siden) @ UTJ
Her er et billede fra debatten om et sidespor ved Gug station
--
mvh
Lars
af Søndenfjords, 19/4 2023, 07:46 (603 dage siden) @ Niels Munch
"Her i Herreværelset er der højt til loftet (ellers kunne nogle af deltagerne slet ikke være i værelset). I et røgfyldt lokale med bløde chesterfield-stole og hvor der klippes kvalitetscigarer og hældes årgangscognac op i glassene, er der plads til alle former former for indlæg."
>
Og her har vi så et rigtigt ferrovialt herreværelse - i HFHJ's Kuhlmanncar B 52 - her sakset med carte blanche fra salig EVP's hjemmeside
af Niels Munch, 19/4 2023, 10:50 (602 dage siden) @ Søndenfjords
>
Og her har vi så et rigtigt ferrovialt herreværelse - i HFHJ's Kuhlmanncar B 52 - her sakset med carte blanche fra salig EVP's hjemmeside
JA, det er selvfølgelig derfra, tilbøjelighederne stammer; thi i en ung og stadig meget påvirkelig alder tilbragte jeg en hel dag i det tilsvarende "herreværelse" i HFHJ B 54 - sammen med andre ligesindede - på "pre-DJK" udflugten i 1960:
HFHJ nr. 9 og B 54 i udflugtstog efter Brødeskov; længere fremme t.v. viger dæmningen af mod Slangerup, 18.09.1960 (nm).
Bedste hilsener
Niels