Gug station - oplysninger om sidespor efterlyses
Gug station var den første station man kom til, når man i 1969 eller tidligere tog toget fra Aalborg til Hadsund. EVP har denne skitse på evp.dk:
Strækningen Aalborg-Hadsund blev nedlagt 31. marts 1969.
I 1972 blev den nuværende havnebane Aalborg-Aalborg Øst åbnet for drift. Fra Aalborg og forbi Gug station og Lundergårde T&S var der tale om genbrug af Aalborg-Hadsund-strækningen. Fra et punkt mellem Lundergårde T&S og Gistrup station grener den nye strækning mod Aalborg Øst fra.
Jeg efterlyser oplysninger om sidesporet i Gug.
Som man kan se på EVP's skitse var der i Gug krydsningsspor samt et stikspor mod vest. Det vestlige sporforbindelse mellem hovedsporet og krydsningssporet er blevet fjernet efter 31. marts 1969, således at der tilbage kun blev et blindspor, der kunne betjenes af østgående rangertræk.
Mine spørgsmål er følgende:
Hvad blev blindsporet anvendt til? Kunne der ekspederes vognladningsvise godsforsendelser til/fra sidesporet? Strækningen Aalborg-Aalborg Øst ejes af Aalborg Havn, der ejes af Aalborg Kommune.
Man kan på internettet finde følgende udsagn: “Mod vest var der indtil 2004 et stikspor til en rampe, hvor sporet blev moderniseret“. Udsagnet er desværre uden kildeangivelse. Er der nogen der ligge inde med oplysninger om dette "moderniserede" stikspor? Hvorfor blev det moderniseret, og blev der ekspederet vognladningsvise godsforsendelser via sporet?
Såvel EVP som Ulf Holtrup og Holger B. D. Sørensen har fotograferet på stedet omkring nedlæggelsestidspunktet (dvs. 1968-1969). Jeg efterlyser hermed yngre billeder af sidesporet (1972-2004).
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen