My 1139 kører endnu!!!

af Lars, 16/4 2023, 21:05 (523 dage siden)

Jernbanens beskrivelse af MY 1139's skæbne er helt fejlagtig.

Jeg har spurgt ChatGPT om lokomotivet og fik følgende svar:

"My 1139 er et dansk diesellokomotiv, der blev produceret af den svenske virksomhed NOHAB (Nydqvist och Holm AB) i 1962. Det blev oprindeligt bygget til DSB (Danske Statsbaner) og var en del af My 1101-serien, der bestod af 45 lokomotiver.

My 1139 blev brugt i DSB's gods- og passagertog i mange år og var kendt for sin pålidelighed og holdbarhed. Lokomotivet var udstyret med en Maybach-Mercedes motor på 1250 hk og kunne nå en hastighed på op til 120 km/t.

I 1990'erne blev My 1139 moderniseret og omdøbt til "MY2", og det blev brugt i mange år efter det. Men i 2013 blev det trukket tilbage fra aktiv tjeneste og solgt til et privat firma, der specialiserer sig i at genopbygge gamle lokomotiver.

I dag er My 1139 en del af en samling af historiske lokomotiver og vogne på Gammeltoft Jernbane i Jylland. Det er blevet restaureret til sin originale tilstand og er blevet malet i den samme grønne og gule farve, som DSB-brugte på sine lokomotiver i 1960'erne og 1970'erne.

My 1139 er et ikonisk symbol på dansk jernbanehistorie og er et eksempel på det lange og frugtbare samarbejde mellem DSB og NOHAB. Selvom det ikke længere er i aktiv tjeneste, er det stadig en populær attraktion for jernbaneentusiaster og turister, der besøger Gammeltoft Jernbane for at se det og andre historiske tog."

Tommy må se at få rettet basen snarest muligt :-D

--
mvh
Lars

My 1139 kører endnu!!!

af Baumann, 16/4 2023, 22:00 (523 dage siden) @ Lars

Gammeltoft Jernbane ???
Hvor er det henne i Jylland?
Syntes at der kommer mere spørgsmål op , end svar.

Avatar

My 1139 kører endnu!!!

af Morten Flindt Larsen, København K, 16/4 2023, 22:06 (523 dage siden) @ Baumann

Gammeltoft Jernbane ???
Hvor er det henne i Jylland?
Syntes at der kommer mere spørgsmål op , end svar.

Spørg ChatGPT...

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

My 1139 kører endnu!!!

af Lars, 16/4 2023, 22:08 (523 dage siden) @ Baumann

Gammeltoft Jernbane ???
Hvor er det henne i Jylland?
Syntes at der kommer mere spørgsmål op , end svar.

Det er bare en gang ævl generet af en chatrobot, det viser lidt om kvaliteten af kunstig intelligens

Her er MY 1139 i 2005

https://www.jernbanen.dk/Fotos/Motor/DSB_MY1139_2005.jpg

--
mvh
Lars

Avatar

My 1139 kører endnu!!!

af Morten Flindt Larsen, København K, 16/4 2023, 22:09 (523 dage siden) @ Lars

Gammeltoft Jernbane ???
Hvor er det henne i Jylland?
Syntes at der kommer mere spørgsmål op , end svar.


Det er bare en gang ævl generet af en chatrobot, det viser lidt om kvaliteten af kunstig intelligens

Her er MY 1139 i 2005

https://www.jernbanen.dk/Fotos/Motor/DSB_MY1139_2005.jpg

Den er vel blevet istandsat siden da.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

My 1139 kører endnu!!!

af Lars, 16/4 2023, 22:09 (523 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Gammeltoft Jernbane ???
Hvor er det henne i Jylland?
Syntes at der kommer mere spørgsmål op , end svar.


Spørg ChatGPT...

Det er også en mulighed, man kan få mange interessante oplysninger der :-D :-D :-D


Morten Flindt Larsen er en dansk forfatter, der har specialiseret sig i at skrive om jernbaner og tog. Han er kendt for sine mange bøger, artikler og foredrag om emnet, og er blevet en anerkendt ekspert på området.
Flindt Larsen blev født i 1965 i Roskilde, Danmark, og voksede op i en familie med stor interesse for tog og jernbaner. Han blev selv fascineret af emnet allerede som barn, og begyndte tidligt at læse og samle på bøger og tidsskrifter om jernbaner.
Efter at have arbejdet som journalist i nogle år, besluttede Flindt Larsen sig for at forfølge sin interesse for jernbaner på fuld tid. Han begyndte at skrive artikler om emnet for forskellige tidsskrifter og aviser, og i 1994 udgav han sin første bog, "Danske damplokomotiver".
Siden da har Flindt Larsen udgivet adskillige bøger om jernbaner og tog, herunder "Danske diesellokomotiver", "Jernbaner i Danmark", og "Sporvogne i København". Han har også skrevet artikler for en lang række danske og internationale tidsskrifter og aviser, og har holdt foredrag om emnet i både Danmark og i udlandet.
Flindt Larsens interesse for jernbaner og tog handler ikke blot om de tekniske aspekter, men også om den historie og kultur, der er knyttet til emnet. Han er fascineret af jernbanernes rolle i samfundet, og af de historier og oplevelser, der er knyttet til rejsen med tog.
Morten Flindt Larsen har opnået stor anerkendelse for sit arbejde med at dokumentere og formidle viden om jernbaner og tog i Danmark. Han er blevet tildelt flere priser og legater, og er en respekteret stemme inden for feltet. Han fortsætter med at skrive og holde foredrag om emnet, og er en vigtig kilde til viden og inspiration for alle, der interesserer sig for jernbaner og tog.

--
mvh
Lars

My 1139 kører endnu!!!

af Lars, 16/4 2023, 22:10 (523 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Gammeltoft Jernbane ???
Hvor er det henne i Jylland?
Syntes at der kommer mere spørgsmål op , end svar.


Det er bare en gang ævl generet af en chatrobot, det viser lidt om kvaliteten af kunstig intelligens

Her er MY 1139 i 2005

https://www.jernbanen.dk/Fotos/Motor/DSB_MY1139_2005.jpg


Den er vel blevet istandsat siden da.

og malet grøn og gul...

--
mvh
Lars

My 1139 kører endnu!!!

af Claus E. Hansen, 16/4 2023, 22:43 (523 dage siden) @ Lars
redigeret af Claus E. Hansen, 16/4 2023, 23:00

Åh nej, nu også herinde..........

Sikke en gang ævl........

Der er vist kun ét formål med det indlæg, og det er at lave så meget "ravage" som muligt.......

Mvh
Claus

--
[image]

My 1139 kører endnu!!!

af ivar, 16/4 2023, 23:32 (523 dage siden) @ Claus E. Hansen

Det triste ved historien er, at alle fejlene ukritisk bliver viderebragt en dag, fordi nogen har læst indlægget i dette forum.

På den anden side, kan jeg jo godt se, at det er nemt, og at jeg kunne have haft det sjovere med "cigarees and whiskey and wild wild women" frem for at sidde med snuden i kirkebøger, folketællinger, tingbøger, ejendomsregistre, og hvad vi ellers har.

Med et citat fra en kendt tegneseriefigur "Jeg græmmes"

mvh
-ivar

My 1139 kører endnu!!!

af Poul Erik Bjerre, 16/4 2023, 23:52 (523 dage siden) @ ivar

Gad vist, hvornår ChatGPT er blevet forespurgt?
Det skulle da vel aldrig være 1. april?
Den har vel også humoristisk sans:-D
M.v.h. Poul Erik.

Avatar

My 1139 kører endnu!!!

af Morten Flindt Larsen, København K, 17/4 2023, 05:05 (522 dage siden) @ Poul Erik Bjerre

Gad vist, hvornår ChatGPT er blevet forespurgt?
Det skulle da vel aldrig være 1. april?
Den har vel også humoristisk sans:-D
M.v.h. Poul Erik.

At dømme efter det, der har skrevet om mig, så har den.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

My 1139 kører endnu, stop forargelsen og vær kritisk!!

af Steffen Dresler, 17/4 2023, 08:34 (522 dage siden) @ Claus E. Hansen

Kære alle

”Chatbot”, glem nu forargelsen og KONSTATER, at de er her og vil blive brugt OGSÅ forsknings- og historiemæssigt. Det vil sige på områder vi beskæftiger os med her på siderne!!!

Vi har allerede fantastiske hjælpemidler i og med internettet, hvor vi med enkelte tryk anvender informationer herfra. Det være sig f.eks. EVP´s hjemmesider, Jernbanen, Wiki, Google, Jernbanekilder, Jernbanearkivalier, Facebook, klubsider, museers videnssider o.s.v. Altså alt det vi kan finde på disse medier om det emne vi søger informationer om. Vi kan hente informationer fra officielle anerkendte biblioteker, samlinger, museer og arkiver. Men modsat en Chatbot, er vi kritiske og tror (mener) at vi kan stole på informationerne, da de jo ofte er selvbiografier/egne oplevelser, kopier af skrevne/trykte kilder/bøger/udgivelser/byggetegninger etc.

Vi er kritiske og stiller spørgsmål. F.eks. er vi her på siderne ofte kritiske over for informationer vedr. billeder fra lokalarkiverne FORDI vi ved, at informationerne her KAN være fejlbehæftede, ikke med vilje, men indlagt med den baggrundsviden den ansvarlige har/mener/tror er den korrekte. Men det gælder jo i princippet alle informationer lagt på de elektroniske medier.

Et af de store problemer med ”chatbots” er, at vi IKKE kender de anvendte kilder og at de nye kommende brugere, måske ikke har været vandt til kildekritik og anvendelse af kilder som de ældre – normalt?? – har.

Eksempelt med litra MY viser jo ganske tydeligt for KENDERNE problemerne, men tænk på dem, der IKKE har den baggrundsviden og derfor ukritisk videregiver disse informationer. Det er HER problemet ligger.

Personligt har jeg (endnu) ikke tiltro til informationer, der kommer fra de kommende automatisk genererede ”chatbots”. De er bare endnu et område man skal være opmærksom på, når man skriver.

Så forarget, næ, men påpasselig og kritisk.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Avatar

My 1139 kører endnu, stop forargelsen og vær kritisk!!

af Morten Flindt Larsen, København K, 17/4 2023, 09:14 (522 dage siden) @ Steffen Dresler

Kunstig intelligens kan lyve ligesom menneskelig intelligens. Kunstig intelligens er ikke noget orakel og kan lære at formidle informationer beregnet på bedrag. Lev med det.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

My 1139 kører endnu!!!

af Niels Munch, 17/4 2023, 10:06 (522 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Gammeltoft Jernbane ???


Spørg ChatGPT...

Nemlig, og svaret er:

"Gammeltoft Jernbane var en smalsporet jernbane på Djursland i Danmark, der var i drift fra 1899 til 1968. Jernbanen blev anlagt for at transportere tørv og korn fra Gammeltoft Mose til havnen i Grenaa.

Gammeltoft Jernbane havde en sporvidde på 600 mm, hvilket er mindre end den standardmæssige sporvidde på 1435 mm for de fleste jernbaner. Jernbanen var 12,5 km lang og havde 3 stationer og flere mindre holdepladser.

Gammeltoft Jernbane var en vigtig transportforbindelse for landbruget i området, og den bidrog også til udviklingen af Grenaa Havn. Efterhånden som vejtansporten blev mere udbredt, mistede jernbanen sin betydning, og den blev lukket i 1968.

I dag er der stadig synlige rester af Gammeltoft Jernbane i form af de gamle stationsbygninger og nogle af de oprindelige skinner og vogne. Mange af de gamle skinner blev senere genbrugt i andre smalsporede jernbaner i Danmark. Gammeltoft Jernbane er i dag en del af den danske jernbanehistorie og er et eksempel på, hvordan jernbanen spillede en vigtig rolle i udviklingen af landbruget og transportinfrastrukturen i Danmark."

Måske "nogle af lømlerne" kunne finde på at tage dette svar for gode varer?

M.v.h.
Niels

My 1139 kører endnu!!!

af re20000, 17/4 2023, 11:06 (522 dage siden) @ Niels Munch

Er der nogen der har billeder fra da 1139 blev omsporet til 900 mm?
:-D :-D :-D :-D
Det er længe siden jeg har moret mig så godt...
Spøg til side: hvor er det heldigt at vidende og entusiastiske togtosser i det ganske land har nået at samle al den viden der nu ligger, inden der var nogen der hældte mudder i poolen og sigtbarheden blev næsten nul...

Nold

Avatar

My 1139 kører endnu, stop forargelsen og vær kritisk!!

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 17/4 2023, 12:10 (522 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Den anden og mere dækkende betegnelse er "Machine learning" som betyder, at ChatGPT kan lære af sine fejl og derved blive bedre.
Dens kilder er en screening af hvad den kan finde på nettet om det man spørger om med en prioritering og fortolkning baseret på de erfaringer den har gjort sig tidligere. Meget ligesom os andre :-)
Det havde været interessant hvis Lars var fortsat og fortalt ChatGPT hvad der var forkert i det første svar. Så ville den rette ind og prøve igen. Jeg er ret sikker på at med en 2-3 rettelser ville svaret sidde lige i skabet.
Det er fint nok at grine og pege fingre, men den her teknologi skal man ikke undervurdere.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image][image]

My 1139 kører endnu!!!

af steenth, 17/4 2023, 16:53 (522 dage siden) @ Lars

Gammeltoft Jernbane ???
Hvor er det henne i Jylland?
Syntes at der kommer mere spørgsmål op , end svar.


Det er bare en gang ævl generet af en chatrobot, det viser lidt om kvaliteten af kunstig intelligens

På sigt efterhånden, som man bedre til at sortere indholdet, så bliver det et stærk værktøj...

Mvh
Steen

Avatar

My 1139 kører endnu!!!

af Morten Flindt Larsen, København K, 17/4 2023, 16:56 (522 dage siden) @ steenth

Gammeltoft Jernbane ???
Hvor er det henne i Jylland?
Syntes at der kommer mere spørgsmål op , end svar.


Det er bare en gang ævl generet af en chatrobot, det viser lidt om kvaliteten af kunstig intelligens

På sigt efterhånden, som man bedre til at sortere indholdet, så bliver det et stærk værktøj...

Mvh
Steen

"Bedre til at sortere indholdet", hvordan mener du, at den menige bruger (man) skal kunne det?

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

My 1139 kører endnu, stop forargelsen og vær kritisk!!

af UTJ, 17/4 2023, 22:35 (522 dage siden) @ Michael Deichmann

Det er fint nok at grine og pege fingre, men den her teknologi skal man ikke undervurdere.

Det bliver for alvor alvorligt når teknologien også kan finde ud af hvornår den ikke ved nok til at svare entydigt. Pt er det lidt for autoritativt i svarene, men det bliver der nok også fundet en løsning på. Og der vil fortsat være bias i og med at langt fra al viden er lagret på www, både den tidsmæssige og geografiske spredning er enorm, med tæthed i visse dele af verden.

--
ئۇلغىك

My 1139 kører endnu!!!

af UTJ, 17/4 2023, 22:37 (522 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

At dømme efter det, der har skrevet om mig, så har den.

Nu kan den jo citere sig selv i og med at der ligger et indlæg frit fremme. Når det er gentaget tilstrækkeligt mange gange bliver det jo en form for sandhed ;-)

--
ئۇلغىك

My 1139 kører endnu!!!

af ivar, 17/4 2023, 23:19 (522 dage siden) @ UTJ

Og det medfører vel, at Morten lige om lidt bliver omtalt som Danmarks førende jernbaneforsker ;-)

mvh
-ivar

My 1139 kører endnu!!!

af Ronold, Høvik, Norge, 18/4 2023, 12:32 (521 dage siden) @ Lars

"I dag er My 1139 en del af en samling af historiske lokomotiver og vogne på Gammeltoft Jernbane i Jylland. Det er blevet restaureret til sin originale tilstand og er blevet malet i den samme grønne og gule farve, som DSB-brugte på sine lokomotiver i 1960'erne og 1970'erne."

Hvad er dette for noget med gule og grønne DSB-lokomotiver? De eneste gule og grønne GM-lokomotiver, jeg kender til, er de 914mm-smalsporede lokomotiver, der kører på The White Pass and Yukon Route i Alaska og Canada.

Mvh
Knut

Avatar

My 1139 kører endnu!!!

af Morten Flindt Larsen, København K, 18/4 2023, 12:36 (521 dage siden) @ Ronold

"I dag er My 1139 en del af en samling af historiske lokomotiver og vogne på Gammeltoft Jernbane i Jylland. Det er blevet restaureret til sin originale tilstand og er blevet malet i den samme grønne og gule farve, som DSB-brugte på sine lokomotiver i 1960'erne og 1970'erne."

Hvad er dette for noget med gule og grønne DSB-lokomotiver? De eneste gule og grønne GM-lokomotiver, jeg kender til, er de 914mm-smalsporede lokomotiver, der kører på The White Pass and Yukon Route i Alaska og Canada.

Mvh
Knut

[image]
Forrest 92 86 0021 146-2 DK-CFLCD (CFLCD 1146), Roskilde 7. mar. 2015. Foto: Lars Bjarke Christensen.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

My 1139 kører endnu, stop forargelsen og vær kritisk!!

af Søren fra KM ⌂, 18/4 2023, 12:37 (521 dage siden) @ UTJ

Der er vist lige så meget massefylde i denne diskussion som i 1139........
1139 har det fint, befinder sig i Albertslund, bliver brugt hver gang der er køreplan på anlægget, er stadig malet brun og er i øvrigt ikke bygget af Nohab men af Heljan. :-P :-D
-S

My 1139 kører endnu!!!

af Niels Munch, 18/4 2023, 13:05 (521 dage siden) @ Ronold

Hvad er dette for noget med gule og grønne DSB-lokomotiver? De eneste gule og grønne GM-lokomotiver, jeg kender til, er de 914mm-smalsporede lokomotiver, der kører på The White Pass and Yukon Route i Alaska og Canada.

Hej Knut,

Du kender vel også denne: https://forsk.njk.no/foto/vis_bilde.php?fid=48695&aut=&eng=&njk= ?

Mon ikke ChatGPT har fået "idéen" dér?

M.v.h.
Niels

My 1139 kører endnu!!!

af Ronold, Høvik, Norge, 18/4 2023, 14:47 (521 dage siden) @ Niels Munch

Tak, Niels.
Mvh
Knut

My 1139 kører endnu!!!

af Hans T. Møller, 18/4 2023, 16:04 (521 dage siden) @ Ronold

Hej Knut

Der var også MY 1108, som blev malet grøn og gul for at kunne illudere et Great Northern-lokomotiv i Lars von Triers film: "Dancer in the Dark" fra 2000. Se her.

Bedste hilsner

My 1139 kører endnu!!!

af re20000, 18/4 2023, 19:01 (521 dage siden) @ Hans T. Møller

Og de Belgiske type 52, 53 og 54, som tyskerne gav kælenavnet Kartoffelkäfer (coloradobiller) netop pga deres gule og grønne striber..

Nold

Avatar

My 1139 kører endnu!!!

af Morten Flindt Larsen, København K, 20/4 2023, 17:57 (519 dage siden) @ KimC

https://www.jernbanen.dk/Fotos/Motor/DSB_MY1139_2005.jpg


Den er vel blevet istandsat siden da.


Det er svært at få reservedele til visse af de større Maybach motorer...

:-D :-D :-D

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak