Mulig tidsmæssig daterig af flytning af lanterne på togloko
Godaften til alle
Det har irriteret mig meget, at jeg ikke har kunnet finde en dato/tidspunkt på, hvornår man på DSB toglokomotiver flyttede den nederste lanterne fra centreret på bufferplanken under røgkammerdøren og ud til højre side (Lokomotivførersiden) på ditto.
At det var en del af de ændringer der kom med SIR 1944 var der ikke tvivl om, da illustrationerne til ”Kendingssignaler” i netop dette Reglement viste ”den nye højrevendte placering”. Men virkelighedens placering (billeder og film) fra samme tid og til et par år + efter krigen viste placeringen som FØR krigen, altså før SIR 1944.
Om lanternen var placeret det ene eller det andet sted kan vel for nogles vedkommende synes ganske ligemeget, men hvis man ønsker f.eks. at kunne datere et billede, fremstille en model etc. er det ikke lige meget. Dér hjælper f.eks. lanternernes placering og type (petroleum, AGA eller elektrisk) ganske meget.
I forbindelse med søgning af andre informationer i nogle lokomotiv reparationsbøger faldt jeg tilfældigt over en skriftlig bemærkning for E II nr. 991 under ”Diverse, Elektrisk Belysning; ”Frontlanterne flyttet ud i højre side E II 4871 Z”, noteret i bogen med lokomotivets udgang 27/10 1948 for en L reparation.
Altså var flytningen af lanternen sket ved en L (lille) reparation i OKT 1948. Ved kontrol af flere bøger kunne det konstateres, at denne ændring var sket generelt i efteråret 1948. Desværre var der ikke noteret et journalblads nr. eller M skrivelse.
Så min konklusion i mangel af en M-skrivelse må altså være, at togmaskinerne hos DSB har fået flyttet (den fordømte) lanterneholder fra midten ovenpå bufferplanken i efteråret 1948 og ud til højre side, hvilket også kan ses på VEL TIDSMÆSSIGT DOKUMENTEREDE billeder fra denne periode og selvfølgelig herefter.
Rangermateriellet var ikke omfattet af denne ændring, de havde stadig lanternerne placeret i hhv. venstre og højre side.
DSB litra E II nr. 977 bygget hos FRICHS i 1943 på prøvetur, fotograferet i Ar. Placeringen er ”den gamle” med nederste lanterne (olielanterne under den lodrette gule pil) midt ovenpå bufferplanken, mens ”Særtogslanternen” (elektrisk) som normalt øverst på røgkammerdøren eller ovenpå røgkammeret foran skorstenen. I øvrigt fører maskinen en hvid særtogsplade (kendingssignal) på røgkammeret. Havde det skulle foregå om natten ville begge lanterner være belyst med ”Hvidt Lys over Hvidt Lys”. Fabriksfoto Frichs.
DSB litra E II E 976 bygget hos Frichs i 1943 fotograferet i Fredericia i 1968. Placeringen af den nederste lanterne som korrekt for SIR 1944 (i virkelighedens verden gennemført efteråret 1948) og frem til dampens udrangering i 1970 (vandret gul pil). Foto, Bjørn Malmer, arkiv Henning Petersen.
Mvh
Steffen Dresler
NB: Inden jagten går ind på at finde fejl skal bemærkes, at hovedparten af toglokomotiverne fik flyttet lanternen i efteråret 1948, men at dette også kan være sket lidt tidligere og noget senere. Skete normalt når loko var til ”0”, ”L” eller ”S” reparation, afhængigt af hvilken, der kom først tidsmæssigt.