Danmarks første udfletningsanlæg?

af Jimbow, 10/4 2023, 20:47 (529 dage siden)

Hvor i landet, og hvilket år, var det første sted hvor man etablerede et udfletningsanlæg?

Altså et sted hvor to baner deler sig, hvorefter et eller flere spor føres over/under den anden bane.
Her tænker jeg på spor som fører til andre stationer, og ikke rangerspor som fx maskinbakkebroen på København H.

Jeg ved at der kan være flere mulige fortolkninger af dette spørgsmål, men kom gerne med nogle bud.

Danmarks første udfletningsanlæg?

af Anders ⌂, Copenhagen, 10/4 2023, 21:09 (529 dage siden) @ Jimbow

Ringsted ud mod øst hvor midtbanen drejede til højre og umiddelbart til venstre og gik over lige inden Ky
Og Hvalsø i den på TIB 5 hvor midtbanen støder på

--
Venlig hilsen

Anders
www.smalspor.dk

Danmarks første udfletningsanlæg?

af Krabsen, 10/4 2023, 21:32 (529 dage siden) @ Anders

Ringsted ud mod øst hvor midtbanen drejede til højre og umiddelbart til venstre og gik over lige inden Ky
Og Hvalsø i den på TIB 5 hvor midtbanen støder på

Fårup nord for Randers?

Danmarks første udfletningsanlæg?

af Peter Andersen, Hedehusene, 10/4 2023, 21:52 (529 dage siden) @ Krabsen

Krydsningen nord for Grindsted mellem TKVJ mod Troldhede og DSB mod Brande blev anlagt i 1916.

--
Peter Andersen

Danmarks første udfletningsanlæg?

af Børge Sundahl, 10/4 2023, 23:01 (529 dage siden) @ Jimbow

Hvad med Fredericia ?

Avatar

Danmarks første udfletningsanlæg?

af Morten Flindt Larsen, København K, 11/4 2023, 01:38 (529 dage siden) @ Jimbow

Roskildevej station, 1901; udfletningen mellem Frederikssundbanen (godssporet) og Vestbanen.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Danmarks første udfletningsanlæg?

af Krabsen, 11/4 2023, 09:00 (528 dage siden) @ Krabsen

Fårup nord for Randers?

Nå, blev først anlagt midt i 1920'erne, så ikke med i opløbet om at være tidligst..

Danmarks første udfletningsanlæg?

af Martin Wilde, 11/4 2023, 10:49 (528 dage siden) @ Børge Sundahl

Hvad med Fredericia ?

Nuværende Fredericia Banegård blev først taget i brug 15. maj 1935.
Byggeriet begyndte en del år tidligere, men bl.a. Grindsted er ældre, med åbningen af statsbanen Grindsted - Brande og TKVJ i 1917.
Martin

Avatar

Danmarks første udfletningsanlæg?

af Morten Flindt Larsen, København K, 11/4 2023, 13:14 (528 dage siden) @ Jimbow

Hvor i landet, og hvilket år, var det første sted hvor man etablerede et udfletningsanlæg?

Altså et sted hvor to baner deler sig, hvorefter et eller flere spor føres over/under den anden bane.
Her tænker jeg på spor som fører til andre stationer, og ikke rangerspor som fx maskinbakkebroen på København H.

Jeg ved at der kan være flere mulige fortolkninger af dette spørgsmål, men kom gerne med nogle bud.

Hvis "to baner deler sig", så bliver de vel i øvrigt logisk til fire baner, og det forekommer vist ikke ikke i Danmark.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Avatar

Danmarks første udfletningsanlæg?

af Morten Flindt Larsen, København K, 11/4 2023, 13:37 (528 dage siden) @ Morten Blom

Hellerup?

Først anlagt i 1920'erne.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Danmarks første udfletningsanlæg?

af Jimbow, 11/4 2023, 19:47 (528 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Interessant, jeg vidste slet ikke at der havde været en sådan bro.
Er der nogen der tilfældigvis har en sporplan liggende?

1901 er også noget tidligere end jeg havde forventet, men der må jo have været et trafikalt behov for at etablere den.

Avatar

Danmarks første udfletningsanlæg?

af Morten Flindt Larsen, København K, 11/4 2023, 20:20 (528 dage siden) @ Jimbow

Interessant, jeg vidste slet ikke at der havde været en sådan bro.
Er der nogen der tilfældigvis har en sporplan liggende?

1901 er også noget tidligere end jeg havde forventet, men der må jo have været et trafikalt behov for at etablere den.

Den var ret markant. Nederst Vestbanens hovedspor, øverst Frederikssundbanens ditto. En bedre gengivelse kommer på jernbanekilder.dk, når billedet engang er scannet.

[image]

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Danmarks første udfletningsanlæg?

af Niels Buch, 13/4 2023, 07:59 (526 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Interessant, jeg vidste slet ikke at der havde været en sådan bro.
Er der nogen der tilfældigvis har en sporplan liggende?

1901 er også noget tidligere end jeg havde forventet, men der må jo have været et trafikalt behov for at etablere den.


Den var ret markant. Nederst Vestbanens hovedspor, øverst Frederikssundbanens ditto. En bedre gengivelse kommer på jernbanekilder.dk, når billedet engang er scannet.

[image]

Hej Morten

Er der ikke tale om broen som førte Frederikssundsbanens spor mellem Valby og Vanløse over Vestbanen mellem Vigerslev og Frederiksberg (og videre mod Københavns 2. banegård)? Hvis ja; var der overhovedet sporforbindelse mellem de 2 baner i det område som broen er i? Hvis nej; så var der vel i princippet tale om en niveau fri skæring mellem 2 baner og ikke et decideret udfletningsanlæg, eller tager jeg fejl.

Venlig hilsen
Niels

Avatar

Danmarks første udfletningsanlæg?

af Morten Flindt Larsen, København K, 13/4 2023, 10:58 (526 dage siden) @ Niels Buch

Interessant, jeg vidste slet ikke at der havde været en sådan bro.
Er der nogen der tilfældigvis har en sporplan liggende?

1901 er også noget tidligere end jeg havde forventet, men der må jo have været et trafikalt behov for at etablere den.


Den var ret markant. Nederst Vestbanens hovedspor, øverst Frederikssundbanens ditto. En bedre gengivelse kommer på jernbanekilder.dk, når billedet engang er scannet.

[image]


Hej Morten

Er der ikke tale om broen som førte Frederikssundsbanens spor mellem Valby og Vanløse over Vestbanen mellem Vigerslev og Frederiksberg (og videre mod Københavns 2. banegård)? Hvis ja; var der overhovedet sporforbindelse mellem de 2 baner i det område som broen er i? Hvis nej; så var der vel i princippet tale om en niveau fri skæring mellem 2 baner og ikke et decideret udfletningsanlæg, eller tager jeg fejl.

Venlig hilsen
Niels

RETTELSE! Broen er taget i brug i 1911 og ikke i 1901, som jeg kækt påstod, men det gør den stadig til den ældste udfletning. Beklager.

Der var sporforbindelse fra Valby på Roskildevej station i niveau fra 1901 til 1913, kaldet "den lave bane", og der var sporforbindelse fra Valby hen over broen (der lå over Roskildevej stations spor) fra 1911, kaldet "den høje bane". Udfletningen begyndte således på Valby station "og i det område, broen var i". Afstanden mellem Valby og Roskildevej station er ikke særlig stor. Se fx bogen "Byens baner" side 262 og 263.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Avatar

Danmarks første udfletningsanlæg?

af Morten Flindt Larsen, København K, 13/4 2023, 11:17 (526 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Interessant, jeg vidste slet ikke at der havde været en sådan bro.
Er der nogen der tilfældigvis har en sporplan liggende?

1901 er også noget tidligere end jeg havde forventet, men der må jo have været et trafikalt behov for at etablere den.


Den var ret markant. Nederst Vestbanens hovedspor, øverst Frederikssundbanens ditto. En bedre gengivelse kommer på jernbanekilder.dk, når billedet engang er scannet.

[image]


Hej Morten

Er der ikke tale om broen som førte Frederikssundsbanens spor mellem Valby og Vanløse over Vestbanen mellem Vigerslev og Frederiksberg (og videre mod Københavns 2. banegård)? Hvis ja; var der overhovedet sporforbindelse mellem de 2 baner i det område som broen er i? Hvis nej; så var der vel i princippet tale om en niveau fri skæring mellem 2 baner og ikke et decideret udfletningsanlæg, eller tager jeg fejl.

Venlig hilsen
Niels


RETTELSE! Broen er taget i brug i 1911 og ikke i 1901, som jeg kækt påstod, men det gør den stadig til den ældste udfletning. Beklager.

Der var sporforbindelse fra Valby på Roskildevej station i niveau fra 1901 til 1913, kaldet "den lave bane", og der var sporforbindelse fra Valby hen over broen (der lå over Roskildevej stations spor) fra 1911, kaldet "den høje bane". Udfletningen begyndte således på Valby station "og i det område, broen var i". Afstanden mellem Valby og Roskildevej station er ikke særlig stor. Se fx bogen "Byens baner" side 262 og 263.

En anden udfletning med en bro over hovedspor, er udfletningen Vigerslev station - Valby Gasværk station - Rodkildevej station, hvor Vestbanen fra 1911 på en bro gik over delstrækningen Valby Gasværk - Roskildevej. Den udfletning er således også fra 1911. Begge de broer(udfletninger, jeg nævner, blev taget i brug 1. december 1911.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Danmarks første udfletningsanlæg?

af Ronold, Høvik, Norge, 13/4 2023, 17:00 (526 dage siden) @ Jimbow

Mon Funder vest for Silkeborg kunne være en kandidat? Hvis den da er gammel nok?

Mvh
Knut

Avatar

Danmarks første udfletningsanlæg?

af Morten Flindt Larsen, København K, 13/4 2023, 17:28 (526 dage siden) @ Ronold

Mon Funder vest for Silkeborg kunne være en kandidat? Hvis den da er gammel nok?

Mvh
Knut

Åbnet 1. okt. 1920.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Danmarks første udfletningsanlæg?

af Anders D, 13/4 2023, 23:13 (526 dage siden) @ Jimbow

Iflg. "Byens Baner" blev Frihavnsbanen i 1910 omlagt fra omkring Svanemøllen til Århusgade, hvor der ved Århusgade blev anlagt en bro, hvor Frihavnsbanen og banen fra Østre Gasværk gik under Kystbanen. Så dér er vi før 1911.

Avatar

Danmarks første udfletningsanlæg?

af Morten Flindt Larsen, København K, 14/4 2023, 04:39 (526 dage siden) @ Jimbow

Hvor i landet, og hvilket år, var det første sted hvor man etablerede et udfletningsanlæg?

Altså et sted hvor to baner deler sig, hvorefter et eller flere spor føres over/under den anden bane.
Her tænker jeg på spor som fører til andre stationer, og ikke rangerspor som fx maskinbakkebroen på København H.

Jeg ved at der kan være flere mulige fortolkninger af dette spørgsmål, men kom gerne med nogle bud.

Hmm. Maskinbakkebroen lå faktisk mellem to stationer; København H og Københavns Godsbanegård, ikke på København H alene, så den bør tælle med ud fra din egen definition.

Til gengæld kan Kvægtorvsbroen ikke komme i betragtning, da den var en intern bro på Gb.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Avatar

Danmarks første udfletningsanlæg?

af Morten Flindt Larsen, København K, 14/4 2023, 04:52 (526 dage siden) @ Anders D

Iflg. "Byens Baner" blev Frihavnsbanen i 1910 omlagt fra omkring Svanemøllen til Århusgade, hvor der ved Århusgade blev anlagt en bro, hvor Frihavnsbanen og banen fra Østre Gasværk gik under Kystbanen. Så dér er vi før 1911.

Spot on! Godt set. Roskildevej- og Vigerslev-udfletningerne kan lægges i graven. :-) :-) :-)

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Danmarks første udfletningsanlæg?

af Alex, 14/4 2023, 15:21 (525 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

det kan godt være at kvægetorvsbroen forbinder 2 områder på GB, men den går over Tib 1 Kh-Hif og Tib 810 Val-Kh/slb samt rangerområdet Belvedre

Danmarks første udfletningsanlæg?

af Ole Lund Jensen, 14/4 2023, 15:44 (525 dage siden) @ Jimbow

Den første bro for niveaufri skæring mellem to normalsporede strækningsspor må vel være broen i Mølleengen vest for Aarhus for overføring af Hammelbanen over strækningssporet Aarhus-Randers. Hammelbanen indviedes i 1902 og den nævnte bro ibrugtoges dette år.

Man kan jo føre lange filosofiske diskussioner om hvornår en bro er en udfletningsbro og hvornår den ikke er, og den nævnte bro var jo i princippet bare en bro for niveaufri skæring mellem to forskellige strækninger, der ikke delte station. Men hvis nu Hammelbanen havde været ført ind til Aarhus H og ikke til sin egen station i Aarhus, så havde den måske været "god nok".

Med venlig hilsen

Ole Lund Jensen

Danmarks første udfletningsanlæg?

af UTJ, 14/4 2023, 19:17 (525 dage siden) @ Ole Lund Jensen

Så er Frihavnsbanen nok ældre.

--
ئۇلغىك

Danmarks første udfletningsanlæg?

af Ole Lund Jensen, 14/4 2023, 20:25 (525 dage siden) @ UTJ

Jovist, indviet i 1894, men de første år jo med skæring med strækningen Østerport-Hellerup i niveau. Det var - som tidligere nævnt i tråden - først i 1910, at broen for underføring af Frihavnshavnbanen under Kystbanen/Nordbanen ibrugtoges.

Med venlig hilsen

Ole Lund Jensen

Danmarks første udfletningsanlæg?

af Jimbow, 14/4 2023, 21:00 (525 dage siden) @ Jimbow

Tak for jeres mange gode input i denne tråd!

Jeg vil gerne prøve at justere lidt på min definition, og se hvilke bud der så kommer frem.

Lad os sige at det skal være én bane der deler sig i to ved en station, hvorefter der ligger et udfletningsanlæg. Det vil sige at begge baner skal have trafik gennem stationen.
Hvis udfletningsanlægget muliggør, at to baner krydser hinanden omkring en station gælder det ikke, hvis det meste af trafikken kun har krydset, eller blot udvekslet (gods)vogne. Der skal have været jævnlig trafik indbyrdes mellem banerne.

Efter min personlige mening er spor der krydser hinanden med et broanlæg ikke det samme som et udfletningsanlæg, selvom der naturligvis indgår et eller flere broanlæg i et sådant.
Men drøftelsen om hvilket normalsporede broanlæg der blev etableret først er også meget spændende!

Avatar

Danmarks første udfletningsanlæg?

af Morten Flindt Larsen, København K, 14/4 2023, 21:19 (525 dage siden) @ Jimbow

Tak for jeres mange gode input i denne tråd!

Jeg vil gerne prøve at justere lidt på min definition, og se hvilke bud der så kommer frem.

Lad os sige at det skal være én bane der deler sig i to ved en station, hvorefter der ligger et udfletningsanlæg. Det vil sige at begge baner skal have trafik gennem stationen.
Hvis udfletningsanlægget muliggør, at to baner krydser hinanden omkring en station gælder det ikke, hvis det meste af trafikken kun har krydset, eller blot udvekslet (gods)vogne. Der skal have været jævnlig trafik indbyrdes mellem banerne.

Efter min personlige mening er spor der krydser hinanden med et broanlæg ikke det samme som et udfletningsanlæg, selvom der naturligvis indgår et eller flere broanlæg i et sådant.
Men drøftelsen om hvilket normalsporede broanlæg der blev etableret først er også meget spændende!

Ja, især når definitionen bliver lavet om undervejs, fordi spørgeren ikke ved, hvad han selv mener. Sådanne diskussioner er spild af vores tid, men det er selvfølgelig altid sjovt at trække folk rundt i manegen. Kan du have en god og morsom aften.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Danmarks første udfletningsanlæg?

af Jimbow, 14/4 2023, 22:43 (525 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Jeg beklager hvis min definition ikke var præcis nok i første omgang. Det var på ingen måde min hensigt at spilde jeres tid!

Jeg sætter stor pris på den enorme viden der er samlet på dette forum, og skal nok blive mere specifik, hvis jeg skulle finde på at stille et spørgsmål en anden gang. :-)

Danmarks første udfletningsanlæg?

af re20000, 14/4 2023, 22:47 (525 dage siden) @ Jimbow

Jeg beklager hvis min definition ikke var præcis nok i første omgang. Det var på ingen måde min hensigt at spilde jeres tid!

Jeg sætter stor pris på den enorme viden der er samlet på dette forum, og skal nok blive mere specifik, hvis jeg skulle finde på at stille et spørgsmål en anden gang. :-)

Jeg synes ikke du har ændret din definition, bare præciseret den lidt efter at tråden løb lidt af sporet...(som man siger)

Nold

Avatar

Danmarks første udfletningsanlæg?

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 14/4 2023, 23:04 (525 dage siden) @ Jimbow

Jeg beklager hvis min definition ikke var præcis nok i første omgang. Det var på ingen måde min hensigt at spilde jeres tid!

Jeg sætter stor pris på den enorme viden der er samlet på dette forum, og skal nok blive mere specifik, hvis jeg skulle finde på at stille et spørgsmål en anden gang. :-)

Ingen grund til at undskylde. Her i Herreværelset er der højt til loftet (ellers kunne nogle af deltagerne slet ikke være i værelset). I et røgfyldt lokale med bløde chesterfield-stole og hvor der klippes kvalitetscigarer og hældes årgangscognac op i glassene, er der plads til alle former former for spørgsmål, og det tjener dig i øvrigt til ære, at du ikke tog det forfærdelige ord "fly-over" i din mund.

Skål!

Jernbanebøger

Amagerbanen på cykel

Amagerbanen på cykel. Pris 260 kr.

Læs mere
Svenska-lok
Veterantog kalender

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak