Göteborg 1967 - Sporvogne

af Peter Andersen, Hedehusene, 30/3 2023, 14:48 (540 dage siden)

Da jeg skulle prøvekøre en ny scanner, fandt jeg denne gamle farvedia-film, som jeg stadig havde liggende i strimler. Den er fra en SHS-udflugt i maj 1967. Hermed nogle af billederne:
Nærmere om steder og vognene kan jeg ikke oplyse.

[image]
1

[image]
2

[image]
3

[image]
4

[image]
5

[image]
6

[image]

--
Peter Andersen

Göteborg 1967 - Sporvogne

af Oversmeden, 30/3 2023, 17:57 (540 dage siden) @ Peter Andersen

[image]
2

Omend sporvogne ikke siger mig noget, så har jeg været i Göteborg "en del" gange efterhånden.
I baggrunden ses Älvsborgsbroen og det eneste sted i nærheden med sporvogne i dag syntes at være omkring "depå Majorna".
Jeg kan ikke stedfeste fuldstændigt, men jeg tror det er "deromkring".

Göteborg 1967 - Sporvogne

af Niels Munch, 30/3 2023, 18:34 (540 dage siden) @ Peter Andersen

Spændende billeder, Peter. I har været i Göteborg få måneder før overgangen til højretrafik pr. 03.09.1967.

Vogn 208 er en såkaldt M7 "Långedragsvagn", som er bevaret som museumsvogn på Ringlinjen, se: https://www.sparvagssallskapet.se/vagnhallen/vagn.php?vagn_id=110 .

Vogn 129 er en "M 5", også bevaret som museumsvogn hos Ringlinjen, se: https://www.sparvagssallskapet.se/vagnhallen/vagn.php?vagn_id=105 .

Motorvogn M5 198 var en bivogn, der blev ombygget til motorvogn, og siden til bivogn igen: https://www.ringlinien.org/sv/vagnhallen/bevarade-spaarvagnar/s2-248/ .

Motorvogn 765 er en M28 af serien M28 nr 701-770, se: https://www.sparvagssallskapet.se/vagnhallen/typ.php?typ_id=145 .

Vogn 507 er en åben bivogn: https://www.sparvagssallskapet.se/vagnhallen/vagn.php?vagn_id=119 - og 9061 var én af flere grusvogne indkøbt fra Stockholm: https://www.jvmv2.se/forum/index.php/index.php?id=199598 .

Hvor i Göteborg, du har optaget billederne, aner jeg ikke.

M.v.h.
Niels

Göteborg 1967 - Sporvogne

af Leif Jørgensen, Hedehusene, 30/3 2023, 20:59 (540 dage siden) @ Peter Andersen

Der er et referat af turen til Göteborg i Bytrafik 4/1967, s. 68-71 af en anonym forfatter. Her står der (med udeladelse af foredrag og personalia):

"Søndag den 28. maj gik turen til Göteborg, hvor der var lejlighed til at bese den moderne sporvej. (...) Første punkt på programmet var et meget interessant foredrag om de arbejder, GS har udført og til stadighed udfører for at tilpasse sporvognsdriften de stadig skiftende forhold. (...) Efter foredraget var der rundvisning i remise og værksted på Stampgatan. Udenfor remisen holdt "Långedragsvogn" nr. 208 parat til at køre os gennem byen til Saltholmen. (...) På Saltholmen var museumsmateriellet trukket frem til fotografering. Herefter kørte vi til Långedrag, hvor GS var vært ved en middag. (...)

Fra Långedrag kørte vognen ind til byen - nærmere betegnet til remisen Majorna, hvor der var lejlighed til at bese arbejdsvogne og prøve en tur i åben bivogn rundt om remisen. Her holdt 198 + 334 klar til at bringe os ud på en del af sporvejsnettet. Afsted gik det gennem tunneller og over broer til Tynnered, hvor der i øvrigt aldrig har kørt gamle vogne, da linien er åbnet så sent som 1966. Fra Tynnered tilbage til byen efter besøg i et par sløjfer ved Frölunda. Siden fortsattes over Götaälvbroen og ud ad linie 5's rute. Helt ud nåede vi og ikke; tiden var efterhånden fremskreden, og vi måtte skynde os tilbage til Centralstationen, hvor vi tog afsked med GS."

Artiklen er ledsaget af et par tegninger af John Lundgren af hhv. nr. 208 og af nr. 198 + 334 på vej til Tynnered. Den sidste forestiller vogntoget på samme sted som på Peter Andersens sidste billede.

Med venlige hilsner
Leif Jørgensen

Avatar

Göteborg 1967 - Sporvogne

af Horst Ebert ⌂, Hamburg, 9/4 2023, 18:37 (530 dage siden) @ Peter Andersen

Vognene på billede 3 var egnede til højretrafik, som man gik over til senare i 1967. Tog med en vogn til venstretrafik og en til højretrafik sammenkoblede bag mod bag kunne bruges både før og efter overgangen med alle døre på samme side.

--
Horst
bahnen-im-norden.de og på Flickr

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak