Havnebanen til Amager
Hvilken lov ligger til grund for anlægget af DSB´s havnebane fra Københavns Godsbanegår til Amager( Islands Brygge, fabrikkerne og frem til Kløvermarkens latrinanlæg)? Hvornår blev sporet til latrinpumpestationen taget i brug?
Hvilken lov ligger til grund for anlægget af DSB´s havnebane fra Københavns Godsbanegår til Amager( Islands Brygge, fabrikkerne og frem til Kløvermarkens latrinanlæg)? Hvornår blev sporet til latrinpumpestationen taget i brug?
Hvilken lov ligger til grund for anlægget af DSB´s havnebane fra Københavns Godsbanegår til Amager( Islands Brygge, fabrikkerne og frem til Kløvermarkens latrinanlæg)? Hvornår blev sporet til latrinpumpestationen taget i brug?
Hej Niels,
Vi havde i sin tid lidt fra Københavns Kommunes regelsamling vedr. havnebanen til Amager:
- "Ordensreglement for Københavns Havnebane og Banen fra Langebro til Renholdningsstationen ved Kløvermarksvej": https://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=40154
- "En Bane fra Langebro til Kløvermarksvej": https://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=40172
Desværre er de scannede sider ikke længere synlige i "dropbox"; men sig til, hvis der er interesse.
M.v.h.
Niels
Anlægslov var formentlig anlægsloven for Københavns Havnebane af 24. maj 1875 med tillægslov af 15. Marts 1878. Der har næppe været brug for nogen særskilt lov, hvis den oprindelige lov tillod udvidelser.
--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen
En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.
Første tog kørte over Langebro til Islands Brygge den 10. aug. 1905.
Kløvermarksbanen. som var strækningen Islands Brygge - Station Kløvermarksvej, blev åbnet 15. sep. 1905.
--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen
En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.
Var det Statsbaneanlæggene, der finansierede jernbanen fra Gb til Klkøævermarken - eller var det Københavns Havnevæsen - eller Københavns Kommune?
Var det Statsbaneanlæggene, der finansierede jernbanen fra Gb til Klkøævermarken - eller var det Københavns Havnevæsen - eller Københavns Kommune?
Det var Statsbanerne bortset fra Langebro, som jeg formoder var Københavns Havnevæsens ejendom.
Men der må stå noget om det i datidens aviser (se Mediestream).
--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen
En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.
Webmaster Tommy Nilsson var den 28. december 2001 i Ringsted midt i en snestorm. Det kom der denne fotoreportage ud af. Det lykkedes at holde kameraet nogenlunde fri for sne selv om sneen væltede ned.
Læs mere