Sporvejen i Norrköping
Godaften i forummet.
I det andet forum har jeg under mit alter alias lovet/truet med at vise nogle billeder fra mine besøg i Norrköping. De kommer her.
Mit første besøg fandt sted i 1979, og så vidt jeg husker, tilbragte jeg nogle timer mellem to tog, på vej til Stockholm.
Vognene 142 og 152 ved Norrtull, 1979. Det er vogne af type M67 (nr. 131-155), som blev anskaffet forbindelse med overgangen til højretrafik.
For mig er det den klassiske Norrköping-sporvogn.
Vogn 138 ved Söder Tull, 1979.
I 1996 var jeg igen på et kort besøg i byen. Desværre var vejret ret kedeligt; gråt og vådt. M67-vognene havde tilsyneladende fået nye tocifrede vognnumre, og der var anskaffet 6-akslede Düwag-vogne fra Duisburg.
Vogn 51 i krydset Drottninggatan/Trädsgårdsgatan (til venstre). 1996.
Nogle af M67-vognene var blevet moderniseret med nye døre, større destinationsskilt og to frontlygter. Her er vogn 91 ved stoppestedet Albrektsvägen, 1996.
Vogn 66 (Düwag, ex. Duisburg) ved Söder Tull, 1996.
Vogn 62 (Düwag, ex. Duisburg), Nygatan, 1996.
I 2008 var jeg igen forbi Norrköping, og på det tidspunkt var de 4 lavgulvsvogne type M98 nr. 21-24 i drift. De var anskaffet brugte fra Bremen i 1998 (1 vogn) og München (3 vogne), og de var i drift i Norrköping til 2011. Bremen-vognen er, så vidt jeg ved, tilbage i Bremen som museumsvogn, i Norrköping-bemaling, men med sit gamle Bremen-nr. 801. Her er nr. 24 (ex. München) i Drottninggatan ved Söder Tull.
Mit seneste besøg i Norrköping var i juni 2017. Her ses vogn 88 (Düwag, ex. Duisburg, nu med lavgulvs-midterdel og ny front) i sløjfen i Fridvalla.
Interiør af vogn 88.
Jeg vender muligvis tilbage senere med lidt flere billeder fra 2017.
v.h.
HansA