Avatar

Flere billeder af specialvogne

af Tommy Nilsson ⌂, Ringsted, 20/3 2023, 16:02 (623 dage siden)

Redaktionen har lånt og scannet 180 papirbilleder af DSB specialvogne og en del af dem har begrænsede oplysninger.

[image]Hvor og hvornår kan dette billede af DSB Specialvogn 728 være optaget? Det må være mellem 1963 og 1971.

--
[image]

Avatar

Flere billeder af specialvogne

af T. Rithmester @, Struer, 20/3 2023, 19:05 (623 dage siden) @ Tommy Nilsson

Redaktionen har lånt og scannet 180 papirbilleder af DSB specialvogne og en del af dem har begrænsede oplysninger.

[image]Hvor og hvornår kan dette billede af DSB Specialvogn 728 være optaget? Det må være mellem 1963 og 1971.

Varehuset kunne godt ligne Gredstedbro.

--
Med venlig hilsen

Thomas Rithmester

Avatar

Flere billeder af specialvogne

af Tommy Nilsson ⌂, Ringsted, 21/3 2023, 12:15 (623 dage siden) @ T. Rithmester

Redaktionen har lånt og scannet 180 papirbilleder af DSB specialvogne og en del af dem har begrænsede oplysninger.

[image]Hvor og hvornår kan dette billede af DSB Specialvogn 728 være optaget? Det må være mellem 1963 og 1971.

Varehuset kunne godt ligne Gredstedbro.

[image]

--
[image]

Avatar

Flere billeder af specialvogne

af Tommy Nilsson ⌂, Ringsted, 22/3 2023, 15:44 (621 dage siden) @ Tommy Nilsson

[image]
Hvor og hvornår kan dette billede af DSB Specialvogn 902 være optaget? Vognen var hjemmehørende på Maskindepot Enghave - Dog står der Vognopsyn Belvedere på vognen på fototidspunktet.

--
[image]

Avatar

Flere billeder af specialvogne

af Tommy Nilsson ⌂, Ringsted, 23/3 2023, 20:48 (620 dage siden) @ Tommy Nilsson

[image]
Hvor og hvornår kan dette billede af DSB Specialvogn 902 være optaget? Vognen var hjemmehørende på Maskindepot Enghave - Dog står der Vognopsyn Belvedere på vognen på fototidspunktet.

Ingen bud? "Perronen" i baggrunden burde være let genkendelig.

--
[image]

Avatar

Flere billeder af specialvogne

af Morten Flindt Larsen, København K, 23/3 2023, 20:57 (620 dage siden) @ Tommy Nilsson

[image]
Hvor og hvornår kan dette billede af DSB Specialvogn 902 være optaget? Vognen var hjemmehørende på Maskindepot Enghave - Dog står der Vognopsyn Belvedere på vognen på fototidspunktet.


Ingen bud? "Perronen" i baggrunden burde være let genkendelig.

Det er et rækværk. Bilerne indikerer ca. midten af 1970'erne. Sporene ligger i forskellige niveauer. Bygningen ligner noget fra 1960'erne men ser slidt ud. Fotograferede Clausen ikke mest i Københavnsområdet?

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Avatar

Flere billeder af specialvogne

af Morten Flindt Larsen, København K, 24/3 2023, 09:57 (620 dage siden) @ Tommy Nilsson

[image]
Hvor og hvornår kan dette billede af DSB Specialvogn 902 være optaget? Vognen var hjemmehørende på Maskindepot Enghave - Dog står der Vognopsyn Belvedere på vognen på fototidspunktet.


Ingen bud? "Perronen" i baggrunden burde være let genkendelig.

Det er den også. I min øresnegl får jeg netop at vide, at Specialvogn 902 er fotograferet i Belvedere. Vognen holder i det spor hvor varmemaskinen T 297 i sin tid stod. Sporet var et sidespor til maskinsporene mellem Gb og Kh.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Flere billeder af specialvogne

af PeterA, 24/3 2023, 10:53 (620 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Ja, det er korrekt. Men til at begynde med var jeg ikke helt sikker på lokaliteten.

Indtil 1969/70 blev bremseklodserne støbt hos B&W på Teglholmen, så vidt jeg husker det. Vogn 902 mfl. blev så anvendt til transport mellem B&W og maskindepotet/vognopsynet.

Fra 1970/71 blev bremseklodserne til i hvertfald diesellokomotiverne støbt og leveret fra England, og kom i vognladninger herfra.
De blev så aflæsset med håndkraft på depotet. God akkord - en 15-16 tons pr. vogn og 4 mand med 8 timer til hver. Hver klods vejede vistnok ca. 8 kg - så det gav god motion ! Især hvis vi fik læsset af på under 2 timer! En god undskyld var jo, at vi ikke måtte stå i vejen for skydebroens bevægelser alt for længe!

Men det kan forklare, hvorfor bremseklodsvognen står henstillet, ubrugt på Belvedere i midten/starten af 70`erne.

mvh/PeterA

Flere billeder af specialvogne, god baggrundsviden!!!

af Steffen Dresler, 24/3 2023, 13:46 (619 dage siden) @ PeterA

Kære alle

Jeg har skrevet det før, men vil gerne gentage det igen, det er en god side denne her, man bliver klogere!!

For mig - og sikkert og mange andre - har "specialvogne" ofte været et lettere diffust udtryk og område, "Elektrotjenesten", "Kun til transport med affald mellem Gb og Frederiksværk", "Kun til transport af Kul fra................., "Værkstedsvogn for ................ (alle faggrupperne)" o.s.v.

De grå og senere gule vogne stod jo ALLE STEDER, "Nå, ja, det er en specialvogn", videre, ikke interessant da den jo ikke dampede eller brummede.

Men nu ved jeg at brugte bremsesko blev transporteret ud på Teglholmen til støberiet (Brok og Wirvar), forarbejdet og transporteret tilbage til værkstedet! Er man til modeljernbane, altså en åben grå fladvogn på et spor ved siden af værkstedet til brugte bremsesko o.s.v.

Personligt kunne jeg da godt tænke mig at få noget mere at vide om de enkelte "specialvognes" formål. En "Slamvogn", "Telegrafvogn" o.s.v., fortæller jo ikke historien om hvordan og hvorfor. Jeg skal nok tage mig af det kogende vand så længe;-)

Bedste hilsener og tak til alle for informationer om specialvogne, tekst eller billeder.

Steff

Flere billeder af specialvogne

af Ole M. Nielsen ⌂, 24/3 2023, 16:53 (619 dage siden) @ Tommy Nilsson

Næppe et P.E.Clausen billede, hvis det er det der menes med "Clausen". Han døde i 1959.

--
Ole M. Nielsen
www.godsvogne.dk

Avatar

Flere billeder af specialvogne

af Morten Flindt Larsen, København K, 24/3 2023, 17:03 (619 dage siden) @ Ole M. Nielsen

Næppe et P.E.Clausen billede, hvis det er det der menes med "Clausen". Han døde i 1959.

Måske har han fotograferet det posthumt....

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Flere billeder af specialvogne

af Jens Bruun-Petersen, 28/3 2023, 16:38 (615 dage siden) @ Tommy Nilsson

Jeg ved ikke, hvornår billedet er taget, ejheller hvor. Men et dyk i vognhistorien fortæller om en lang række ombygninger:
Bygget 1885 i Breslau son sjællandske DSB's Ca 283 med fem kupéer III kl., 50 siddepladser, og et bremsehus på den ene gavl.
1893 DSB CB 992
1923 ombygget med varmekedel, tre kupéer og to klosetter.
1939 fjernes kedlen, og vognen hedder nu "Bremsevogn 7".
1940 ombygget til godsvogn HA 36934.
1945 indrettet til Telegrafvogn 35, der i 1950 omdøbes til "Værkstedsvogn for Signaltjenesten nr. 35".
1958 omdøbt til specialvogn 535.
1967 udrangeret.
Billeddet viser, hvordan man omdannede kupévogne til godsvogne: Fra venstre ses resten af en kupé. Derefter endnu en kupé, hvis dør er erstattet af en plade. Herefter klosetvinduet (der var to kabinetter, ryg mod ryg).
Herefter kommer døren fra kupé 2, der sammen med den oprindelige dør i kupé 3 danner fløjdør til godsrummet. Til sidst sidevinduet i kupé 3 og vindue og dør til kedelrummet.
Billedet er antagelig taget inden 1958, hvor specialvognene fik nye numre.
Telegrafvogn 35 havde "Hjemsted Silkeborg" i 1946. Måske er billedet derfra?
Venlig hilsen
Jens

Avatar

Flere billeder af specialvogne

af Tommy Nilsson ⌂, Ringsted, 28/3 2023, 19:20 (615 dage siden) @ Jens Bruun-Petersen

Jeg ved ikke, hvornår billedet er taget, ejheller hvor. Men et dyk i vognhistorien fortæller om en lang række ombygninger:
Bygget 1885 i Breslau son sjællandske DSB's Ca 283 med fem kupéer III kl., 50 siddepladser, og et bremsehus på den ene gavl.
1893 DSB CB 992
1923 ombygget med varmekedel, tre kupéer og to klosetter.
1939 fjernes kedlen, og vognen hedder nu "Bremsevogn 7".
1940 ombygget til godsvogn HA 36934.
1945 indrettet til Telegrafvogn 35, der i 1950 omdøbes til "Værkstedsvogn for Signaltjenesten nr. 35".
1958 omdøbt til specialvogn 535.
1967 udrangeret.
Billeddet viser, hvordan man omdannede kupévogne til godsvogne: Fra venstre ses resten af en kupé. Derefter endnu en kupé, hvis dør er erstattet af en plade. Herefter klosetvinduet (der var to kabinetter, ryg mod ryg).
Herefter kommer døren fra kupé 2, der sammen med den oprindelige dør i kupé 3 danner fløjdør til godsrummet. Til sidst sidevinduet i kupé 3 og vindue og dør til kedelrummet.
Billedet er antagelig taget inden 1958, hvor specialvognene fik nye numre.
Telegrafvogn 35 havde "Hjemsted Silkeborg" i 1946. Måske er billedet derfra?
Venlig hilsen
Jens

Tak for en grundig gennemgang - Bortset fra, at alle oplysninger allerede ligger i databasen. Prøv evt at starte her: SJS Ca 283 og følg de indbyggede links.

--
[image]

Flere billeder af specialvogne

af Jens H. Bondesen, 6/4 2023, 11:37 (607 dage siden) @ Jens Bruun-Petersen

Jeg ved ikke, hvornår billedet er taget, ejheller hvor. Men et dyk i vognhistorien fortæller om en lang række ombygninger:
Bygget 1885 i Breslau son sjællandske DSB's Ca 283 med fem kupéer III kl., 50 siddepladser, og et bremsehus på den ene gavl.
1893 DSB CB 992
1923 ombygget med varmekedel, tre kupéer og to klosetter.
1939 fjernes kedlen, og vognen hedder nu "Bremsevogn 7".
1940 ombygget til godsvogn HA 36934.
1945 indrettet til Telegrafvogn 35, der i 1950 omdøbes til "Værkstedsvogn for Signaltjenesten nr. 35".
1958 omdøbt til specialvogn 535.
1967 udrangeret.
Billeddet viser, hvordan man omdannede kupévogne til godsvogne: Fra venstre ses resten af en kupé. Derefter endnu en kupé, hvis dør er erstattet af en plade. Herefter klosetvinduet (der var to kabinetter, ryg mod ryg).
Herefter kommer døren fra kupé 2, der sammen med den oprindelige dør i kupé 3 danner fløjdør til godsrummet. Til sidst sidevinduet i kupé 3 og vindue og dør til kedelrummet.
Billedet er antagelig taget inden 1958, hvor specialvognene fik nye numre.
Telegrafvogn 35 havde "Hjemsted Silkeborg" i 1946. Måske er billedet derfra?
Venlig hilsen
Jens

På foto ses (anes) på vognsiden “Værkstedsvogn for Signaltjenesten nr. 35”, så foto må være fra perioden 1950-58 jf. den fine oversigt.
Hjemsted er svært at tyde, men der kan vist godt stå Silkeborg.

--
Venlig hilsen
Jens H B

Avatar

Flere billeder af specialvogne

af Morten Flindt Larsen, København K, 24/3 2023, 09:59 (620 dage siden) @ Tommy Nilsson

En sædvanligvis velunderrettet kilder oplyser i min øresnegl, at Værkstedsvogn for telefonkolonnen nr. 1 er fotograferet i Filialværksted Møllengen, Augustenborggade, Århus.
Vognen blev udrangeret i 1957, men først solgt til ophugning i 1958.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Flere billeder af specialvogne

af Jens Bruun-Petersen, 26/3 2023, 23:04 (617 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Bag Værkstedsvogn for Telefonkolonnen nr. 1 skjuler sig en usædvanlig historie: Vognen var bygget i Hamburg i 1876 som SFJ Ca 51 - en normal III kl. vogn med fem kupéer og 50 siddepladser. Da DSB overtog de sydfynske baner i 1949 fik den betegnelsen "CKP 1491". Det kom ikke til at stå i nogen materielfortegnelse, men stod i tillæg til DRM II, da vognen blev ombygget til værkstedsvogn i 1950.
"CKP 1491" smager lidt af personvognslitra: "CK-vogn af privatbaneoprindelse". Indtil 1941 var CK-vogne bogiekupévogne med III kl., fra 1941 litra CT. Det lyder, som om man har manglet et litra til vogntypen, og nogen har så husket, at kupévogne engang hed noget med CK?
Jeg gad godt se vognen i vinrød sydfynsk farve med DSB-litra som angivet!
Venlig hilsen
Jens

Avatar

Flere billeder af specialvogne

af Tommy Nilsson ⌂, Ringsted, 26/3 2023, 22:10 (617 dage siden) @ Tommy Nilsson

[image]
Følgende oplysninger medfulgte dette billede: Reservekedelvogn, Kh 1957, fotograf Svend Jørgensen.
Jeg synes nu, der står Reservedelsvogn - og billedet er vel ikke fra Kh men fra Cvk Kh. Kender nogen noget til denne vogn?

--
[image]

Flere billeder af specialvogne

af Jens Bruun-Petersen, 26/3 2023, 23:15 (617 dage siden) @ Tommy Nilsson

Driftsmateriel II, side 10a-VI fra 1952 har "Reservedelsvogn for vandkraner nr. 1": Oprindelig sjællandsk III kl. kupévogn, bygget af Wagenbau i 1874, ombygget 1932 i København. "Anvendes kun indenfor Københavns Godsbanegårds område".
Der var nok også en del vandkraner at tage vare på dér.
Venlig hilsen
Jens

Avatar

Flere billeder af specialvogne

af Tommy Nilsson ⌂, Ringsted, 27/3 2023, 00:00 (617 dage siden) @ Jens Bruun-Petersen

Driftsmateriel II, side 10a-VI fra 1952 har "Reservedelsvogn for vandkraner nr. 1": Oprindelig sjællandsk III kl. kupévogn, bygget af Wagenbau i 1874, ombygget 1932 i København. "Anvendes kun indenfor Københavns Godsbanegårds område".
Der var nok også en del vandkraner at tage vare på dér.
Venlig hilsen
Jens

En vogntype, der helt mangler i databasen:
https://www.jernbanen.dk/dsb1893_specmain.php
Mon DRM 2 1952 eksisterer digitalt et eller andet sted?

--
[image]

Flere billeder af specialvogne

af Børge Sundahl, 30/3 2023, 12:59 (614 dage siden) @ Tommy Nilsson

Det er Hjælpevogn A 2² fhv Hjælpevogn 8
Børge

Flere billeder af specialvogne

af Børge Sundahl, 30/3 2023, 12:55 (614 dage siden) @ Tommy Nilsson

Det kunne være en af Værkstedsvognene for vægtsmede 1-4

Flere billeder af specialvogne

af Jens Bruun-Petersen, 31/3 2023, 21:25 (612 dage siden) @ Tommy Nilsson

Så er vognen til højre nok denne: HA 36964, som opholdt sig i Nyborg i hvert fald indtil 1959:

[image]
HA 36964 ex kupévogn litra CB og her "Til rådighed for ....?". Nyborg 10.maj 1959 - ret sent på dagen! (JBP).

Jeg har et bedre billede, taget af Peer Thomassen, men har det ikke lige ved hånden.
Venlig hilsen
Jens

Flere billeder af specialvogne

af Jens Bruun-Petersen, 31/3 2023, 23:18 (612 dage siden) @ Niels Munch

Lige præcis! Så slap jeg for at gå i kælderen en sen fredag aften. Skal vi genoptrykke min gamle redegørelse fra 2011?

Venlig hilsen
Jens

Avatar

DSB Specialvogn 456

af Tommy Nilsson ⌂, Ringsted, 3/4 2023, 21:05 (609 dage siden) @ Tommy Nilsson

Er der nogen, der kender noget til dette billede af DSB Specialvogn 456? Hvor? Hvornår? Fotograf?

[image]

--
[image]

Avatar

DSB Specialvogn 582

af Tommy Nilsson ⌂, Ringsted, 3/4 2023, 21:09 (609 dage siden) @ Tommy Nilsson

Er der nogen, der kender noget til dette raster-billede af DSB Specialvogn 582? Hvor? Hvornår? Fotograf?

[image]

--
[image]

DSB Specialvogn 582

af Jens Bruun-Petersen, 5/4 2023, 22:59 (607 dage siden) @ Tommy Nilsson

Nemt nok: Jeg har taget billedet i Hellerup den 15. november 1964. Til højre ses kranarmen fra H Bjørn Petersens kørende rambuk, og til venstre er gavlen af en lille tårnvogn (nr. 4) lige netop skåret væk. Specialvogn 582 eksisterede endnu den 11. april 1972, hvor jeg igen fotograferede den i Hellerup. Vognen var i det ydre velbevaret med næsten sit oprindelige udseende fra 1897.
Billedet fra 1964 har været publiceret nogle gange i forbindelse med skriverier om EH-vogne.

Venlig hilsen
Jens

Avatar

DSB Specialvogn 582

af Tommy Nilsson ⌂, Ringsted, 6/4 2023, 11:07 (607 dage siden) @ Jens Bruun-Petersen

Nemt nok: Jeg har taget billedet i Hellerup den 15. november 1964. Til højre ses kranarmen fra H Bjørn Petersens kørende rambuk, og til venstre er gavlen af en lille tårnvogn (nr. 4) lige netop skåret væk. Specialvogn 582 eksisterede endnu den 11. april 1972, hvor jeg igen fotograferede den i Hellerup. Vognen var i det ydre velbevaret med næsten sit oprindelige udseende fra 1897.
Billedet fra 1964 har været publiceret nogle gange i forbindelse med skriverier om EH-vogne.

Venlig hilsen
Jens

Tak - Så kan jeg arkivere det korrekt.

--
[image]

Hedehusene Skærvefabrik A/S
Hedehusene Skærvefabrik A/S

I 1892 stiftede ingeniør Peter Madsen "P. Madsens Skjærvefabrik og Grusgrav ved Hedehusene" og startede dermed gruseventyret i Hedehusene. Her er historien om virksomheden med fokus på både de smalsporede og de normalsporede baner samt de tilhørende lokomotiver.

Læs mere
Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak