DSB Specialvogn 673
Er der nogen, der kender denne vogns forhistorie?
https://www.jernbanen.dk/dsb_specsolo.php?aar=1958&vognid=2054
--
Er der nogen, der kender denne vogns forhistorie?
https://www.jernbanen.dk/dsb_specsolo.php?aar=1958&vognid=2054
--
Meget langbenet og stangjernsakselgafler. Kan den være bygget på resterne af en udenlandsk godsvogn havareret i Danmark?
--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen
En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.
God aften
Den skulle vel ikke have en fortid som postvogn litra DR.
Hilsner Keld
Meget langbenet og stangjernsakselgafler. Kan den være bygget på resterne af en udenlandsk godsvogn havareret i Danmark?
... eller en tidligere Ambulancevogn ex Gedser Jernbane?
--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen
En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.
En tidligere EF, tidligere Svejsevogn 33. Ombygget 1948, opr Scandia 1880. DRM II, side 119-j-I, VII-58
--
ئۇلغىك
Senest EF 6506, før 1941 EA 1547, ganske rigtigt bygget i 1880 til det sjællandske DSB som én af en serie på 6 treakslede vogne (EA 1544-1549). Der var tre rejsegodsrum og en tjenestekupé.
Vognens indretning har ændret sig i tidens løb. Fra indførelsen af elektrisk belysning var den indrettet med akkumulatorer til togbelysning. Da vognen blev indrettet til Svejsevogn 33 forsvandt midterakslen, akkumulatorbatterierne og de fleste af dørene.
Jeg har ikke udrangeringsår for vognen ved hånden.
Venlig hilsen
Jens
I 1957-58 havde jeg lånt Driftsmateriel I og II på Vordingborg station og gik i gang med at tegne dem af. Kopimaskiner fandtes ikke dengang. Heldigt, at jeg begyndte med DRM II, hvor der endnu var tegninger af specialvognene. Da vi selv købte fortegnelserne i 1959 var de sider blevet til skematiske fortegnelser.
Så derfor får I min skitse af Svejsevogn 33 her:
Som det ses var der ikke tid til at tegne hjul - det måtte komme senere. Symbolet under bundfladearealet (23,7 m2) er hjørnemærket for trykluftledning, og forkortelsen efter "kakkelovn" betyder "Stikkontakt til byens net".
Vognen synes at være indrettet med et bord og en kakkelovn i det lille rum og arbejdsborde og skabe i resten.
Venlig hilsen
Jens
En tidligere EF, tidligere Svejsevogn 33. Ombygget 1948, opr Scandia 1880. DRM II, side 119-j-I, VII-58
Ifølge databasen blev Svejsevogn 33 i 1958 til Specialvogn 672 - og IKKE Specialvogn 673.
--
Ja, men du kan jo have taget fejl
Jeg kan ikke finde noget om 672, så det er nok den vogn som du har problemer med.
--
ئۇلغىك
Ifølge mine notater er der ingen specialvogn 672
673 er ex Svejsevogn 33
Børge
Ifølge mine notater er der ingen specialvogn 672
673 er ex Svejsevogn 33
Tak - Jeg retter databasen.
--