Tee og IC tog fra DB med videre

af Jensen1949, 18/3 2023, 17:38 (626 dage siden)

Foranlediget af en youtube video fra Alex E om tee Rheingold som nu ejes af AKE og vist næsten kører toget som det så ud dengang, jeg har aldrig haft råd til at køre på første klasse men haft næsten samme komfort næsten på anden klasse men kørslen var god og har også kørt i Franske corail vogne fra Karlsruhe til Stuttgart [kupevogns) udgaven) og kørt fra Basel SBb til Mannheim i SBb vogne og haft gode erfaringer,, hvis vores A og B vogne havde fået slingredæmpere og skivebremser, havde DSB haft ligeså gode vogne ellers havde vores MA lyntog og APO toget også virkelig dejlig kørsel tak til deltagerne i tråden om TEE Merkur.
Med venlig hilsen Bent Jensen PS syntes også SJ og NSB vogne var gode)

Avatar

Tee og IC tog fra DB med videre

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 18/3 2023, 19:18 (626 dage siden) @ Jensen1949

Du får lige en kasse punktummer:
..............
er en pose kommaer:
,,,,,,,,,,,,,
så du har til at dele teksten lidt op i mindre bidder.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image][image]

Tee og IC tog fra DB med videre

af ThomasTog, 18/3 2023, 20:10 (626 dage siden) @ Michael Deichmann

Så får du af mig et "H" til at indsætte i dit ord "Her", samt et stort "S" til at starte din sætning med;-)

Tee og IC tog fra DB med videre

af Jørgen Pagh Jensen, 18/3 2023, 22:29 (626 dage siden) @ Jensen1949

Du åbner faktisk en meget interessant debat om komforten i forskellige vogne og togsæt.
Meget af den oplevede komfort vil selvfølgelig afhænge af skinnerne - og selvfølgelig også om man sidder på et godt sæde med god benplads, eller måske står klemt sammen i et overfyldt tog.
Men hvis man kører på den samme strækning og sidder nogenlunde behageligt - hvordan opleves så forskellen i komfort i forskellige vogntyper? Mange har sikkert en fornemmelse af, at nogle vogne / togsæt bare kører bedre end andre. Er det målbart, eller er der en vis mængde indbildning med?

Tee og IC tog fra DB med videre

af ivar, 19/3 2023, 00:42 (626 dage siden) @ Jørgen Pagh Jensen

Den diskussion har jo kørt mange gange ovre i lømmelstuen - det eneste man kan blive enige om, er vist, at der ikke er noget, der er godt nok.
Du peger selv på noget af problemet - "sidder nogenlunde behageligt", hvad er det egentlig for en størrelse? Hvordan definerer man objektivt, hvad der er behageligt?
Er det målbart? Ja, hvis du kan opstille objektive kriterier.
Er det indbildning? Nej, det er kundens egen oplevelse - og den står ikke til diskussion.

mvh
-ivar

Tee og IC tog fra DB med videre

af Steffen Dresler, 19/3 2023, 09:59 (625 dage siden) @ ivar

Kære alle

Ja, det er jo som at diskutere hvad der er højest, et tordenbrag eller Rundetårn, ikke sandt? Alt er relativt ud fra ens egne oplevelser/perception mv.

Men dette sagt er min EGEN oplevelser og erfaring, at gennem de mange, mange år jeg pendlede, var jeg og mine medpendlere IKKE i tvivl om, at DSB vognmateriellet, A, B, Ag, Bg (grisevogne litra Bn totalt udeladt som sammenligning med noget som helst ud over Q vogne) og senere lidt IC-3, på INGEN måde kunne hamle op med det udenlandske materiel vi kunne afbenytte på samme strækning.
Det var specielt DB (Bpmz) og andre nationaliteters EUROFIMA vogne, der var lysår foran. Det både m.h.t. plads- og siddekomfort, indretning og ikke mindst støj. F. eks. var en tur i en DB Avmz II i TEE Merkur det ypperste jeg har prøvet i Danmark. Teknik og komfort gik op i en højere enhed. Dette skyldtes jo bl.a. vognens længde, bogier (dæmpere og ingen klodser), isolering, sidde- og pladskomfort og klimaanlæg. Og så hjalp det jo selvfølgelig også, at der IKKE var stop, altså ro og fred.

[image]
MZ 1412 -Avmz 111, IC Merkur 22-04-1981.

Men igen, det var MIN opfattelse af komfort.


Fortsat god søndag

Steff

Tee og IC tog fra DB med videre

af Niels Munch, 19/3 2023, 12:56 (625 dage siden) @ Steffen Dresler
redigeret af Niels Munch, 19/3 2023, 13:27

I det sidste 1½ års tid inden jeg pr. 01.10.1985 startede på Østbanen, havde "systemet" placeret mig i "majorsiloen" i Vedbæk, hvorved jeg blev daglig pendler Roskilde-Vedbæk t/r i de gennemgående grise- eller Bn-stammer, hvor man i det mindste slap for togskifte på Kh.

Men for afvekslingens skyld, og hvis jeg ellers nåede det, steg jeg fredag eftermiddage om på Kh til Kalundborg-toget af kl. 16:37. Thi dette tog førte bagerst den gennemgående fredags-vogn til Nykøbing S, normalt ex-Apfelpfeilvognen OHJ Bm 282, en 26,4 m "privatbanevogn" af typisk tysk herkomst!

OHJ havde hurtigt efter anskaffelsen 1981 sat vognen i drift med Apfelpfeils cremehvide tag og brune skørter, men med OHJ-rødlakerede vognsider og gavle:

[image]
OHJ Bm 282 mellem OHJ 46 og OHJ BL i Holbæk, 20.10.1981 (nm).

Mine absolut overlagte fredagsrejser i denne "privatbanevogn" Kh-Ro anmeldte jeg dengang i "Interne Meddelelser fra JK57" således:

"Vognen er forsynet med indvendig beklædning på vægge af en orangefarvet laminat i svagt stribemønster, har "køkkentæppe" på gulv og små læselamper påbygget bagagehylderne. Disse lamper er for nemme at afstjæle, og det bliver de! Sæderne er betrukket med velouragtigt stof i mørkeblåt med lilla og violette lodrette striber. At kupémodulet fortrinsvis er for kortbenede mærkes, når der - i sjældne tilfælde - sidder én overfor. Så sætter man sig godt op mod ryglænet og mærker straks øreklappernes pres på sine skuldre. Korte ben gør det altså ikke alene, man bør i det hele taget være lavstammet.
- Men vognen har en fin gang i sporet!"

Desværre må I nøjes med et foto af sidegangen - i vognens 70'er design:

[image]
Sidegangen i OHJ Bm 282, Holbæk 15.10.1984 (nm).

Det var så mine frivillige oplevelser af tysk personvognsmateriel som afveksling til DSB grise-/Bn-vogne. Og ja, Steff, TEE Merkur var helt i top.

M.v.h.
Niels

Tee og IC tog fra DB med videre

af Larbeck, 19/3 2023, 16:43 (625 dage siden) @ Steffen Dresler

I den GRAD ENIG, jeg har været så privilegeret at min far var togfører, international trafik, på Sydbanen og har prøvekørt mange internationale vogne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak