I det sidste 1½ års tid inden jeg pr. 01.10.1985 startede på Østbanen, havde "systemet" placeret mig i "majorsiloen" i Vedbæk, hvorved jeg blev daglig pendler Roskilde-Vedbæk t/r i de gennemgående grise- eller Bn-stammer, hvor man i det mindste slap for togskifte på Kh.
Men for afvekslingens skyld, og hvis jeg ellers nåede det, steg jeg fredag eftermiddage om på Kh til Kalundborg-toget af kl. 16:37. Thi dette tog førte bagerst den gennemgående fredags-vogn til Nykøbing S, normalt ex-Apfelpfeilvognen OHJ Bm 282, en 26,4 m "privatbanevogn" af typisk tysk herkomst!
OHJ havde hurtigt efter anskaffelsen 1981 sat vognen i drift med Apfelpfeils cremehvide tag og brune skørter, men med OHJ-rødlakerede vognsider og gavle:
OHJ Bm 282 mellem OHJ 46 og OHJ BL i Holbæk, 20.10.1981 (nm).
Mine absolut overlagte fredagsrejser i denne "privatbanevogn" Kh-Ro anmeldte jeg dengang i "Interne Meddelelser fra JK57" således:
"Vognen er forsynet med indvendig beklædning på vægge af en orangefarvet laminat i svagt stribemønster, har "køkkentæppe" på gulv og små læselamper påbygget bagagehylderne. Disse lamper er for nemme at afstjæle, og det bliver de! Sæderne er betrukket med velouragtigt stof i mørkeblåt med lilla og violette lodrette striber. At kupémodulet fortrinsvis er for kortbenede mærkes, når der - i sjældne tilfælde - sidder én overfor. Så sætter man sig godt op mod ryglænet og mærker straks øreklappernes pres på sine skuldre. Korte ben gør det altså ikke alene, man bør i det hele taget være lavstammet.
- Men vognen har en fin gang i sporet!"
Desværre må I nøjes med et foto af sidegangen - i vognens 70'er design:
Sidegangen i OHJ Bm 282, Holbæk 15.10.1984 (nm).
Det var så mine frivillige oplevelser af tysk personvognsmateriel som afveksling til DSB grise-/Bn-vogne. Og ja, Steff, TEE Merkur var helt i top.
M.v.h.
Niels