MFVJ 8 eller KS 5?
En læser mener ikke, at billedet på denne side
https://www.jernbanen.dk/damp_solo.php?s=153&lokid=340
forestiller MFVJ 8 men derimod nok KS 5 - har han ret?
--
En læser mener ikke, at billedet på denne side
https://www.jernbanen.dk/damp_solo.php?s=153&lokid=340
forestiller MFVJ 8 men derimod nok KS 5 - har han ret?
--
En læser mener ikke, at billedet på denne side
https://www.jernbanen.dk/damp_solo.php?s=153&lokid=340
forestiller MFVJ 8 men derimod nok KS 5 - har han ret?
Ingen bud? Findes der billeder af MFVJ 8 fra førersiden?
--
Nu er jeg ikke ekspert, men som jeg som se på billedet for MFVJ 8, så kan jeg ikke sige om det er MFVJ 8, men jeg er rimelig sikker på at det IKKE er KS 5.
Jeg har valgt at tage den frihed at download et par billeder og tegnet lidt i Paint, for at demonstre forskellen i mellem dem.
De røde linje følgere lokomotivernes gennemgående trin, som på KS 5 går både op og ned igen, ved pufferplanken, hvor imod trinnet på MFVJ 8 er i et stykke.
Derudover så går der et rør (Jeg ved ikke helt hvad det er), som jeg har markeret blåt, som der går fra førerhuset til røgkammeret. På KS 5 kommer røret ud fra under vinduet (Markeret i grønt), hvor på MFVJ 8 kommer den fra siden af vinduet, og er højere oppe på kedlen.
Som sagt så er jeg ikke ekspert på damplokomotiver, og jeg håber at jeg har skrevet (og tegnet) det på en måde så det kan forståes.
Nu er jeg ikke ekspert, men som jeg som se på billedet for
Som sagt så er jeg ikke ekspert på damplokomotiver, og jeg håber at jeg har skrevet (og tegnet) det på en måde så det kan forståes.
Din analyse er rigtig, Torbjørn. Det kan selv jeg (som ikke har forstand på damplokomotiver) se.
--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen
En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.
I Brodersens bog om KS er billedet på side 108, og der står det, at det er MFVJ 8 ex SKRJ 8
Børge
Derudover så går der et rør (Jeg ved ikke helt hvad det er), som jeg har markeret blåt, som der går fra førerhuset til røgkammeret. På KS 5 kommer røret ud fra under vinduet (Markeret i grønt), hvor på MFVJ 8 kommer den fra siden af vinduet, og er højere oppe på kedlen.
Mit umiddelbare gæt er at det rør har med vakuumbremsens ejektor at gøre
--
Eskild
Hvis det er MFVJ 8 har lokomotivet fået påbygget sidevandkasse i førersiden i forhold til det oprindelige lokomotiv, KS 2. Findes der evidens for dette? Sidevandkassen og andre smådetaljer svarer ikke til lokomotiver MFVJ 9 som også var udlejet til KS i perioder. MFVJ 9 findes der billeder af fra alle sider og viser tydeligt at det er tidligere RKB 1. Lysledning på forreste pufferplanke tyder heller ikke på MFVJ 9.
KS kavde samtidigt også KS 4 som havnede på Stålvalsevalseværket, men som vi heller ikke har set sene billeder af fra førersiden (heller ikke fra tiden på Stålvalseværket).
--
ئۇلغىك
For lige at afslutte min diskussion med mig selv har jeg fundet skriftlig evidens for at MFVJ i forbindelse med uheld, køb og reparation af KS 2 hos Frichs i 1928 ønskede at få påsat højre sidevandkasse med ca 1 kbm rumfang, samt ny kobberfyrkasse mm. Men også mulighed for enmandsbetjening og overgangsmulighed i bagenden. Billedet viser derfor MFVJ 8 i Hejlsminde mens lokomotivet var udlejet til KS.
--
ئۇلغىك
Kæmpelastbiler i svensk mine arbejder døgnet rundt uden fører
Rambøll-rapport afslører: Politikere blokerer for grøn flytrafik
Prisen styrtdykker: Snart er det billigere at skifte elbilens batteri end benzinbilens motor
Ekstraregning skræmmer: Lynetteholms-metro kommer på slankekur
Nye batterier skal fordoble energien i en elbil: Honda melder sig ind i kapløbet