Øresundsvej station på Frilandsmuseet

af AVZ, Hillerød, 17/3 2023, 17:18 (627 dage siden)

Der er i dag kommet besked om, at der den 29/3 kl 13 er rejsegilde på bygningen.

Invitation er udsendt til medlemmerne i “Frilandsmuseets Venner”.

Det er trist, at Erik V, Petersen ikke får lov til at opleve dette. Han har fulgt arbejdet og vist billeder derfra på hjemmesiden.

Vh Allan

Øresundsvej station på Frilandsmuseet

af Niels Jensen, 17/3 2023, 21:08 (627 dage siden) @ AVZ

Jeg blev ringet op af en arkitekt Morten Kvist Jensen fra Nationalmuseet i sidste uge angående Øresundvej station. Han søger billeder af stationen ISÆR interiørbilleder. Hvis nogen kan hjælpe ham - så er adressen:
morten.kvist.jensen@natmus.dk
Vh
Niels Jensen

Øresundsvej station på Frilandsmuseet

af Helge Erlandsen, 18/3 2023, 18:10 (626 dage siden) @ Niels Jensen

Jeg blev ringet op af en arkitekt Morten Kvist Jensen fra Nationalmuseet i sidste uge angående Øresundvej station. Han søger billeder af stationen ISÆR interiørbilleder. Hvis nogen kan hjælpe ham - så er adressen:
morten.kvist.jensen@natmus.dk
Vh
Niels Jensen

Enig. Trist at Erik ikke oplevede dagen, men det har godt nok også taget lang tid. Det var i 2005 at Henning Christoffersen underskrev aftalen med Nationalmuseet om overdragelse af stationsbygningen og om financieringen af nedtagningen og transporten af bygningsdelene til Frilandsmuseet. Flere effekter blev også overdraget ved den lejlighed, bl a stationsklokken fra den nedrevne Syrevej st.
Eriks hjemmeside indeholder jo en hel række fotos af stationen inkl interiørfotos, så mon ikke jernbanen.dk , der har overtaget siden og fotoarkivet kan hjælpe Nationalmuseet. Morten Kvist Jensen kendte jo også Erik og hans hjemmeside. Man henviste sågar til den.dnu
En lille kuriositet: Da stationen blev nedtaget og flyttet, så kunne man ikke så godt tage det gamle træ med, der stod i stationsmesterens lille have ud mod Øresundsvej. Så det står der endnu på metrostationens lille forplads, der som øvrige metroforpladser hører under de kommunale vejmyndigheder.

Øresundsvej station på Frilandsmuseet

af re20000, 17/3 2023, 22:10 (627 dage siden) @ AVZ

Der er i dag kommet besked om, at der den 29/3 kl 13 er rejsegilde på bygningen.

Invitation er udsendt til medlemmerne i “Frilandsmuseets Venner”.

Det er trist, at Erik V, Petersen ikke får lov til at opleve dette. Han har fulgt arbejdet og vist billeder derfra på hjemmesiden.

Vh Allan

Så sandt...

Avatar

Øresundsvej station på Frilandsmuseet, rejsegilde

af Morten Flindt Larsen, København K, 18/4 2023, 22:23 (595 dage siden) @ Niels Munch

En lille reportage fra rejsegildet kan findes her: https://danskjernbaneklub.dk/index.php/alle-nyheder/frilandsmuseet-har-holdt-rejsegilde... .

M.v.h.
Niels

Tak, Niels, det bliver spændende at se det endelige resultat. Det er min barndoms landstation, og jeg husker endnu "de gode gamle dage", da den var bemandet. Mener, at den sidste ekspedient hed Skarving til efternavn.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Øresundsvej station på Frilandsmuseet

af Niels Munch, 8/2 2024, 18:04 (299 dage siden) @ AVZ

"Frilandsmuseets Venner" var fredag, den 5. januar 2024 inviteret til orientering om og besigtigelse af Øresundsvej Station, der i det ydre fremstår som nogenlunde færdig:

[image]
Frilandsmuseet, 05.01.2024 (Frilandsmuseets Venner).

Det blev også til et kig i bygningens indre, som stadig har karakter af byggeplads, der venter på såvel mange arbejdstimer som økonomiske midler, inden stationen også indvendigt kan genopstå.

Medens museet bygger "Frøsnapperbyen", vil det af sikkerhedsmæssige årsager ikke være muligt at besøge "Stationsbyen". "Frøsnapperbyen" vil stå færdig i sommeren 2024.

M.v.h.
Niels

Avatar

Øresundsvej station på Frilandsmuseet

af Morten Flindt Larsen, København K, 8/2 2024, 19:42 (299 dage siden) @ Niels Munch

"Frilandsmuseets Venner" var fredag, den 5. januar 2024 inviteret til orientering om og besigtigelse af Øresundsvej Station, der i det ydre fremstår som nogenlunde færdig:

[image]
Frilandsmuseet, 05.01.2024 (Frilandsmuseets Venner).

Det blev også til et kig i bygningens indre, som stadig har karakter af byggeplads, der venter på såvel mange arbejdstimer som økonomiske midler, inden stationen også indvendigt kan genopstå.

Medens museet bygger "Frøsnapperbyen", vil det af sikkerhedsmæssige årsager ikke være muligt at besøge "Stationsbyen". "Frøsnapperbyen" vil stå færdig i sommeren 2024.

M.v.h.
Niels

Den by lyder til lige at være noget for vort naboforum. :-| :-| :-|

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Øresundsvej station på Frilandsmuseet

af ivar, 8/2 2024, 20:00 (299 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Åh nej - det må du ikke sige. Det vækker fantasier om såvel letbane som en forbindelse fra Nærubanen - men på den anden side set, sådan en tråd kunne - til afveksling - blive ganske underholdende.

mvh
-ivar

Øresundsvej station på Frilandsmuseet

af UTJ, 8/2 2024, 20:11 (299 dage siden) @ ivar

Jeg ser en mergelbane for mig

--
ئۇلغىك

Avatar

Øresundsvej station på Frilandsmuseet

af Morten Flindt Larsen, København K, 8/2 2024, 20:13 (299 dage siden) @ ivar

Åh nej - det må du ikke sige. Det vækker fantasier om såvel letbane som en forbindelse fra Nærubanen - men på den anden side set, sådan en tråd kunne - til afveksling - blive ganske underholdende.

mvh
-ivar

Det var nu mere Legeforummet, som jeg hentydede til. ;-)

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Øresundsvej station på Frilandsmuseet

af ivar, 8/2 2024, 23:11 (299 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Undskyld Morten, jeg fatter ikke, hvorfor jeg ikke opfattede, at det var https://www.signalposten.dk/forum/ du mente. :-D :-D . Jeg ved sgu ikke om jeg kan sove i nat af bare ærgrelse - nå hvis ikke må jeg tage nogle madder. ;-)

Men det kunne nu være sjovt at lufte muligheden alligevel i sandkassen.

mvh
-ivar

Øresundsvej station på Frilandsmuseet (+6 fotos)

af Niels Munch, 22/9 2024, 15:25 (72 dage siden) @ Niels Munch
redigeret af Niels Munch, 22/9 2024, 15:46

Seneste udgave af Frilandsmuseets Nyhedsbrev siger om stationen: "Vores dygtige håndværkere er atter påbegyndt arbejdet med (indvendig) færdiggørelse af stationen i Frøsnapperbyen efter sommeren, her er både murer og tømrer godt i gang."

Om dette udsagn lokkede alverdens danskere med børn og børnebørn derud i det smukke sensommervejr, ved jeg ikke; men Øresundsvej Station ligger dér i et velfriseret areal for enden af "Landsbyen", p.t. og a.h.t. de yngste indrettet som "Frøsnapperbyen":

[image]

[image]
Frilandsmuseet, Øresundsvej Station, facade mod "Landsbyen", søndag den 22.09.2024 (nm).

Og denne søndag er noget særligt, thi for præcis 60 år siden (regnet over søndage) foretog 3 dristige ungmedlemmer af JK57 en fodekspedition af Amagerbanens infrastruktur, hvorunder bl.a. Øresundsvej Station nåedes:

[image]
Amagerbanen, Øresundsvej Station, søndag den 20.09.1964 (foto: JB-P).

De afbildede er undertegnede samt (med uundværlig transistorradio) nu desværre afdøde ESA.

[image]

[image]
Øresundsvej Station, "bagsiden", søndag den 22.09.2024 (nm).

Ja ja, man kommer ikke på de kanter uden at skule til OHJ-vognen, der ikke er blevet mindre tæt siden sidst:

[image]
OHJ QH 350 på Frilandsmuseet, søndag den 22.09.2024 (nm).

Bedste JK57 hilsener
Niels

Avatar

Øresundsvej station på Frilandsmuseet (+6 fotos)

af T. Rithmester @, Struer, 22/9 2024, 16:28 (72 dage siden) @ Niels Munch

Kære Niels

Tak for kigget.
Må have stedet på "Hængepartis-listen" :-)

--
Med venlig hilsen

Thomas Rithmester

Avatar

Øresundsvej station på Frilandsmuseet (+6 fotos)

af Morten Flindt Larsen, København K, 22/9 2024, 16:42 (72 dage siden) @ Niels Munch

Seneste udgave af Frilandsmuseets Nyhedsbrev siger om stationen: "Vores dygtige håndværkere er atter påbegyndt arbejdet med (indvendig) færdiggørelse af stationen i Frøsnapperbyen efter sommeren, her er både murer og tømrer godt i gang."

Om dette udsagn lokkede alverdens danskere med børn og børnebørn derud i det smukke sensommervejr, ved jeg ikke; men Øresundsvej Station ligger dér i et velfriseret areal for enden af "Landsbyen", p.t. og a.h.t. de yngste indrettet som "Frøsnapperbyen":

[image]

[image]
Frilandsmuseet, Øresundsvej Station, facade mod "Landsbyen", søndag den 22.09.2024 (nm).

Og denne søndag er noget særligt, thi for præcis 60 år siden (regnet over søndage) foretog 3 dristige ungmedlemmer af JK57 en fodekspedition af Amagerbanens infrastruktur, hvorunder bl.a. Øresundsvej Station nåedes:

[image]
Amagerbanen, Øresundsvej Station, søndag den 20.09.1964 (foto: JB-P).

De afbildede er undertegnede samt (med uundværlig transistorradio) nu desværre afdøde ESA.

Hejsa Niels,

Godt at se sin barndoms landstation taget hånd om. Tak! Blot synd, at man ikke har fået lagt spor endnu. Og lågen i plankeværket sidder på den forkerte side; den vendte jo ud mod vejen.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Øresundsvej station på Frilandsmuseet (+6 fotos)

af Niels Munch, 22/9 2024, 18:38 (72 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Hejsa Morten,

Jeg mener, det var EVP, der på et tidspunkt konstaterede, at man på Frilandsmuseet bytter om på gade- hhv. sporside, hvilket med "hovedindgang" i gavl betyder mindre.

M.v.h.
Niels

Avatar

Øresundsvej station på Frilandsmuseet (+6 fotos)

af Morten Flindt Larsen, København K, 22/9 2024, 20:13 (72 dage siden) @ Niels Munch

Hejsa Morten,

Jeg mener, det var EVP, der på et tidspunkt konstaterede, at man på Frilandsmuseet bytter om på gade- hhv. sporside, hvilket med "hovedindgang" i gavl betyder mindre.

M.v.h.
Niels

Hm. Døren ind til retiraden, som lå ud mod gaden, har man da ellers beholdt på gadesiden jf. brolægningen og kantstenen på dine fotos, ligesom den var på Amager. Det er kun døren i plankeværket, der er flyttet om på den anden side.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Øresundsvej station på Frilandsmuseet (+6 fotos)

af Niels Munch, 22/9 2024, 21:43 (72 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Hm. Døren ind til retiraden, som lå ud mod gaden, har man da ellers beholdt på gadesiden jf. brolægningen og kantstenen på dine fotos, ligesom den var på Amager. Det er kun døren i plankeværket, der er flyttet om på den anden side.

Din "kantsten" er på den side af bygningen, Frilandsmuseet planlægger som "sporsiden". Se i øvrigt om sporside hhv. gadeside her: https://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=36021 - og her:

[image]
Opstalt der viser, hvordan den kommende stationsbygning vil komme til at tage sig ud efter genopførelsen.
Tegning: Morten Kvist Jensen, Frilandsmuseet.

Kilde: https://evp.dk/index.php?page=oresundsvej-station-pa-frilandsmuseet-2006 .

M.v.h.
Niels

Avatar

Øresundsvej station på Frilandsmuseet (+6 fotos)

af Morten Flindt Larsen, København K, 22/9 2024, 22:01 (72 dage siden) @ Niels Munch

Hm. Døren ind til retiraden, som lå ud mod gaden, har man da ellers beholdt på gadesiden jf. brolægningen og kantstenen på dine fotos, ligesom den var på Amager. Det er kun døren i plankeværket, der er flyttet om på den anden side.


Din "kantsten" er på den side af bygningen, Frilandsmuseet planlægger som "sporsiden". Se i øvrigt om sporside hhv. gadeside her: https://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=36021 - og her:

[image]
Opstalt der viser, hvordan den kommende stationsbygning vil komme til at tage sig ud efter genopførelsen.
Tegning: Morten Kvist Jensen, Frilandsmuseet.

Kilde: https://evp.dk/index.php?page=oresundsvej-station-pa-frilandsmuseet-2006 .

M.v.h.
Niels

Så må mand da håbe, at retiradedøren åbner indad med den smalle perron, som meget atypisk ser ud til ikke at være grus- men brostensbelagt. Gad vide, hvor meget museet har ændret på de bondegårdsarrangementer, man har stående rundt omkring. Men nuvel, det kan jo være, at Øresundvej skal indgå i det legeland, man ser i baggrunden, og i så fald behøver man nok ikke at tage autenciteten så seriøst. Dem om det. Det var i øvrigt Amagerbanen, der i 1920'erne (?) var nødt til delvis at nedrive en del af en bygning på Amagerbro, fordi perronen ellers var for smal til at være sikkerhedsmæssigt forsvarlig.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Øresundsvej station på Frilandsmuseet (+6 fotos)

af Krabsen, 23/9 2024, 18:20 (71 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

[image]
Opstalt der viser, hvordan den kommende stationsbygning vil komme til at tage sig ud efter genopførelsen.
Tegning: Morten Kvist Jensen, Frilandsmuseet.

Kilde: https://evp.dk/index.php?page=oresundsvej-station-pa-frilandsmuseet-2006 .


Så må mand da håbe, at retiradedøren åbner indad med den smalle perron, som meget atypisk ser ud til ikke at være grus- men brostensbelagt. Gad vide, hvor meget museet har ændret på de bondegårdsarrangementer, man har stående rundt omkring. Men nuvel, det kan jo være, at Øresundvej skal indgå i det legeland, man ser i baggrunden, og i så fald behøver man nok ikke at tage autenciteten så seriøst. Dem om det. Det var i øvrigt Amagerbanen, der i 1920'erne (?) var nødt til delvis at nedrive en del af en bygning på Amagerbro, fordi perronen ellers var for smal til at være sikkerhedsmæssigt forsvarlig.

Nu er det ikke betegnet en målfast tegning, men en opstalt. De fleste tegninger over grundplan i forbindelse med ejendomsannoncer er jo heller ikke målfaste...

Frilandsmuseets formål er ikke at lave en virkelighedstro model af et lokalområde - man prøver at bevare forskellige bygningstyper. Bygningerne kommer fra det meste af Danmark og er placeret tematisk, ikke topografisk.
Nogle af gårdene er såmænd fra Skånelandene. Ikke for at hævde nationale interesser, men fordi det dér var muligt at erhverve bygningstyper, der tidligere også har været anvendt i Danmark, men ikke bevaret til nutiden.

Avatar

Øresundsvej station på Frilandsmuseet (+6 fotos)

af Morten Flindt Larsen, København K, 23/9 2024, 19:11 (71 dage siden) @ Krabsen

[image]
Opstalt der viser, hvordan den kommende stationsbygning vil komme til at tage sig ud efter genopførelsen.
Tegning: Morten Kvist Jensen, Frilandsmuseet.

Kilde: https://evp.dk/index.php?page=oresundsvej-station-pa-frilandsmuseet-2006 .


Så må mand da håbe, at retiradedøren åbner indad med den smalle perron, som meget atypisk ser ud til ikke at være grus- men brostensbelagt. Gad vide, hvor meget museet har ændret på de bondegårdsarrangementer, man har stående rundt omkring. Men nuvel, det kan jo være, at Øresundvej skal indgå i det legeland, man ser i baggrunden, og i så fald behøver man nok ikke at tage autenciteten så seriøst. Dem om det. Det var i øvrigt Amagerbanen, der i 1920'erne (?) var nødt til delvis at nedrive en del af en bygning på Amagerbro, fordi perronen ellers var for smal til at være sikkerhedsmæssigt forsvarlig.


Nu er det ikke betegnet en målfast tegning, men en opstalt. De fleste tegninger over grundplan i forbindelse med ejendomsannoncer er jo heller ikke målfaste...

Frilandsmuseets formål er ikke at lave en virkelighedstro model af et lokalområde - man prøver at bevare forskellige bygningstyper. Bygningerne kommer fra det meste af Danmark og er placeret tematisk, ikke topografisk.
Nogle af gårdene er såmænd fra Skånelandene. Ikke for at hævde nationale interesser, men fordi det dér var muligt at erhverve bygningstyper, der tidligere også har været anvendt i Danmark, men ikke bevaret til nutiden.

Jeg hentyder såmænd ikke til tegningen men til den gode Niels' fotos. Det er jo trods alt en landstation, det drejer sig om, og ikke det gamle Varpelev trinbræt hvor perronen på to m2 vel afspejlede behovet.


Frilandsmuseets formål er ikke at lave en virkelighedstro model af et lokalområde - man prøver at bevare forskellige bygningstyper. Bygningerne kommer fra det meste af Danmark og er placeret tematisk, ikke topografisk.

Museets formål og topografien, som jeg ikke skriver noget som helst om, har ikke noget med min kritik af realismen i en enkeltopstilling at gøre. Fortæl gerne, på hvilken landstation man har haft en så smal og bl.a. qua brostenene sikkerhedfarlig perron, som museet - i strid med sit formål, kan jeg så forstå - helt urealistisk viser. Når formålet er, at at bevare en bygningstype, så havde det været udmærket været gjort ved blot at opstille huset. Det havde været helt fint, og man kunne endda have bevaret lågen i plankeværket på den autentiske side. Kæden hopper først af, når man - trods formålet - også forsøger at lave en virkelighedstro model af husets nærmeste omgivelser/lokalområde med spor, godsvogn, signaler (iflg. tegningen). Tænk hvis man - dvs. Nationalmuseet - på samme måde havde placeret Ellested vandmølle således, at møllehjulet vendte ud mod vejen og ikke til mølledammen "på grund af lyset". Når det drejer sig om landets fremmeste museum og ikke en privat jernbaneklub, så mener jeg ikke, at det er urimeligt at kræve en udstrakt grad af realisme.

Nogle af gårdene er såmænd fra Skånelandene. Ikke for at hævde nationale interesser, men fordi det dér var muligt at erhverve bygningstyper, der tidligere også har været anvendt i Danmark, men ikke bevaret til nutiden.

Ja, og fra Sydslesvig også. Der skal jo være noget for de svenske og tyske turister.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Øresundsvej station på Frilandsmuseet (+6 fotos)

af UTJ, 23/9 2024, 19:24 (71 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Nogle af gårdene er såmænd fra Skånelandene. Ikke for at hævde nationale interesser, men fordi det dér var muligt at erhverve bygningstyper, der tidligere også har været anvendt i Danmark, men ikke bevaret til nutiden.


Ja, og fra Sydslesvig også. Der skal jo være noget for de svenske og tyske turister.

Det er iøvrigt noget vrøvl at det ikke var af national interesse. Bl.a. Ostenfeld-gården blev erhvervet i konkurrence med tysk orienterede interesser. Tvillinggården fra Gønge herred har en lignende anskaffelseshistorie. Men dermed viser Frilandsmuseet netop bygningstyper fra hele det danske område, uanset hvilken politisk udstrækning det har i dag.

--
ئۇلغىك

Øresundsvej station på Frilandsmuseet (+6 fotos)

af Lars, 22/9 2024, 23:41 (72 dage siden) @ Niels Munch

Er der nogen speciel grund til, at man har vendt stationen sådan i stedet for at vende den korrekt mod gade og spor?

--
mvh
Lars

Øresundsvej station på Frilandsmuseet (+6 fotos)

af UTJ, 23/9 2024, 06:36 (71 dage siden) @ Lars

Det er formentlig for at lysindfald nogenlunde passer i rummene. Det betyder en hel del i en bygning.

--
ئۇلغىك

Avatar

Øresundsvej station på Frilandsmuseet (+6 fotos)

af Morten Flindt Larsen, København K, 23/9 2024, 09:18 (71 dage siden) @ UTJ

Det er formentlig for at lysindfald nogenlunde passer i rummene. Det betyder en hel del i en bygning.

Så er lysindfaldet anderledes i Brede end på Amager. I Brede vender døren i gavlen næsten stik øst, mens den på Amager vendte næsten stik syd.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Øresundsvej station på Frilandsmuseet (+6 fotos)

af UTJ, 23/9 2024, 10:05 (71 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Netop. Hvis du vender en bygning fra N-S til V-Ø er det vestfacaden som skal ende med at blive sydfacaden.

--
ئۇلغىك

Avatar

Øresundsvej station på Frilandsmuseet (+6 fotos)

af Morten Flindt Larsen, København K, 23/9 2024, 10:20 (71 dage siden) @ UTJ

Netop. Hvis du vender en bygning fra N-S til V-Ø er det vestfacaden som skal ende med at blive sydfacaden.

Ja, skid da hul i, at alle andre forhold omkring stationen bliver forvredne og uautentiske, når blot der bliver et godt lysindfald, som ikke var der de 100 år stationen stod på Amager.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Øresundsvej station på Frilandsmuseet (+6 fotos)

af UTJ, 23/9 2024, 10:26 (71 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Du er for togfikseret

--
ئۇلغىك

Avatar

Øresundsvej station på Frilandsmuseet (+6 fotos)

af Morten Flindt Larsen, København K, 23/9 2024, 10:33 (71 dage siden) @ UTJ

Du er for togfikseret

Det er da ved gud ikke min idé, at der øjensynligt skal lægges et fuldstændigt irrationelt og meningsløst jernbanespor langs siden af det pæne lille hus. Det er nogle togfikserede museumsfolks idé. Jeg kan sagtens leve foruden og påpeger blot, at de i deres togfiksering har placeret sporet forkert.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Øresundsvej station på Frilandsmuseet (+6 fotos)

af UTJ, 23/9 2024, 10:47 (71 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Du er for togfikseret


Det er da ved gud ikke min idé, at der øjensynligt skal lægges et fuldstændigt irrationelt og meningsløst jernbanespor langs siden af det pæne lille hus. Det er nogle togfikserede museumsfolks idé. Jeg kan sagtens leve foruden og påpeger blot, at de i deres togfiksering har placeret sporet forkert.

Der er heller ingen grund til at have spor ved bygningen. Man kan hente f.eks. inspiration fra SVJs sporløse ekspeditionssteder. Eller HHGBs Grønnehave, hvor bygningen ikke blev vendt når sporet forflyttede sig. Men, det støder selvfølgelig når bygningsfokuserede tolker jernbanen - veteranbaner og jernbanemuseer er jo heller ikke andet end et genstandsudpluk fra et historisk miljø. Tilgengæld får du 'din' station serveret i ordentlig håndværksmæssig gennemarbejdet udgave, hvilket er i modsætning til de mange vandaliserede stationer som ligger rundt omkring med sporside korrekt.

Vi gentager lige NMs henvisning til evp og retning og spor

--
ئۇلغىك

Øresundsvej station på Frilandsmuseet (+6 fotos)

af Niels Munch, 23/9 2024, 10:27 (71 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Netop. Hvis du vender en bygning fra N-S til V-Ø er det vestfacaden som skal ende med at blive sydfacaden.


Ja, skid da hul i, at alle andre forhold omkring stationen bliver forvredne og uautentiske, når blot der bliver et godt lysindfald, som ikke var der de 100 år stationen stod på Amager.

Kære Morten,

Jeg er ked af, at jeg med min aktuelle reportage fra Frilandsmuseet har bragt dig i affekt omkring din barndoms station. Det skal ikke ske oftere.

Du må i øvrigt godt låne mit motto: "Enhver ophidselse, der ikke er erotisk betinget, er spild af energi!"

M.v.h.
Niels

Øresundsvej station på Frilandsmuseet (+6 fotos)

af Niels Munch, 23/9 2024, 10:23 (71 dage siden) @ Lars

Er der nogen speciel grund til, at man har vendt stationen sådan i stedet for at vende den korrekt mod gade og spor?

Salig EVP har i den tråd, hvortil jeg tidligere har linket, grundigt delagtiggjort os i sine tanker om netop dette spørgsmål.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak