Skagensbanen M1, tanker i forbindelse med vognen.
Dette er ikke for at pege fingre af nogen bestem overhovedet, men at påpege nogle problemområder som jeg ser dem, med hensyn til opbevaring og dermed prioritering af udrangeret jernbanemateriel man ønsker at bevare.
Desværre er eksemplet med Skagensbanen Nr. 1 som omtalt i DJK medlemsblad som her på siden, igen bare endnu et eksempel på at nogle ”forvalterne” af gamle jernbane køretøjer, desværre ofte ikke helt er deres selvpåtagede ansvar og dermed opgaven voksen (bekendt).
Se nu bare hvad der skete på Centralværkstedet med DJM materiel. OK, langt det meste var ikke musealt bedt om, men ”foræret/placeret”, dengang der var plads og penge. Der var så bare ikke mulighed for indendørs opbevaring. Altså måtte man udskille temmelig meget materiel til stor fortrydelse for personer, der nok heller ikke havde midlerne, know-how eller pladsen. Og det er HER at problemet ligger.
Vi kender desværre alt for godt til en motorvogn i Struer, materiel i Marslev, Hundested? og nu desværre også Gedser. Ligeledes privates udendørs opbevaring af materielgenstande.
En dyrebar erfaring, hentet bl.a. fra Nene Valley Railway i England er, at står en materielgenstand udenfor – med eller uden presenning – er den aldeles kassabel efter 10 år, selvom den blev henstillet i brugbar og tilfredsstillende stand.
At Skagensbanen M1 er ved at lide samme skæbne undrer mig ikke, billedet herunder er fra 1982 optaget i Lunderskov. Der havde den set sine bedste dage allerede.
![[image]](images/uploaded/20230313124251640f1a4bce384.jpg)
Hvad man kan gøre?
• Gennemgå materiellet igen, igen og VURDERE om genstanden har en HISTORISK RELEVANS for Danmarks Jernbanehistorie eller bare ”nice to have/den er sød/sådan en har jeg kørt i/ den mangler til vore museumsbane når vi om 15 år muligvis har råd, o.s.v.”
• Dernæst HAR VI RÅD på den korte bane (den lange rådner skidtet op) og endelig
• Kan den opbevares og restaureres inden døre.
Hvis ikke alle tre punkter kan opfyldes, skrot skidtet og brug de indvundne dele i sunde projekter!
Sluttelig skal man dog ikke glemme de projekter der kører ”på skinner” som H II projektet i Gedser remise. Det er indendørs, der er en klar plan, der bliver overholdt, der er midler til rådighed og den fornødne kvalificerede arbejdskraft. Endelig kan man prøve at efterleve, hvad der sker på Skjoldenæsholm under Sporvej historisk forening.
Andre jeg sikkert har glemt, I´m sorry!
Med venlig hilsen
Steff