Skagensbanen M1

af Erik Andersen, 3660 Stenløse, 12/3 2023, 22:53 (698 dage siden)

Det er med stor bekymring, at jeg har læst artiklen om Skagensbanens M1 i DJK’s blad M1/2023.
Jeg syntes, at det er ganske bedrøveligt at se den dejlige motorvogn forfalde og ende som en stor skrotbunke i Gedser.
Jeg har i 1968 fotograferet en del af det indvendige interiør af SB M1 i forbindelse med en opmåling af motorvognen. Dengang var den i fantastisk god stand.
SB M1 blev i 1968 købt af Per Thomassen. Jeg var med på den sidste tur fra Skagen den 15. september 1968. Her ses Per Thomassen sammen med Mtf. Chr. Jensen.
[image]
SB M1 blev herefter hensat i remisen i Frederikshavn for en længere periode og har siden levet en omskiftelig tilværelse rund i Danmark.
Jeg håber, at på et eller andet tidspunkt vil være muligt at får M1 restaureret – måske til motorvognens 100-års fødselsdag i 2027.
Det er med stor bekymring, at jeg har læst artiklen om Skagensbanens M1 i DJK’s blad M1/2023.

[image]
[*][image][image]
[/list][image][image][image]

Skagensbanen M1, tanker i forbindelse med vognen!

af Steffen Dresler, 13/3 2023, 13:46 (697 dage siden) @ Erik Andersen

Skagensbanen M1, tanker i forbindelse med vognen.

Dette er ikke for at pege fingre af nogen bestem overhovedet, men at påpege nogle problemområder som jeg ser dem, med hensyn til opbevaring og dermed prioritering af udrangeret jernbanemateriel man ønsker at bevare.

Desværre er eksemplet med Skagensbanen Nr. 1 som omtalt i DJK medlemsblad som her på siden, igen bare endnu et eksempel på at nogle ”forvalterne” af gamle jernbane køretøjer, desværre ofte ikke helt er deres selvpåtagede ansvar og dermed opgaven voksen (bekendt).

Se nu bare hvad der skete på Centralværkstedet med DJM materiel. OK, langt det meste var ikke musealt bedt om, men ”foræret/placeret”, dengang der var plads og penge. Der var så bare ikke mulighed for indendørs opbevaring. Altså måtte man udskille temmelig meget materiel til stor fortrydelse for personer, der nok heller ikke havde midlerne, know-how eller pladsen. Og det er HER at problemet ligger.

Vi kender desværre alt for godt til en motorvogn i Struer, materiel i Marslev, Hundested? og nu desværre også Gedser. Ligeledes privates udendørs opbevaring af materielgenstande.
En dyrebar erfaring, hentet bl.a. fra Nene Valley Railway i England er, at står en materielgenstand udenfor – med eller uden presenning – er den aldeles kassabel efter 10 år, selvom den blev henstillet i brugbar og tilfredsstillende stand.

At Skagensbanen M1 er ved at lide samme skæbne undrer mig ikke, billedet herunder er fra 1982 optaget i Lunderskov. Der havde den set sine bedste dage allerede.

[image]

Hvad man kan gøre?
• Gennemgå materiellet igen, igen og VURDERE om genstanden har en HISTORISK RELEVANS for Danmarks Jernbanehistorie eller bare ”nice to have/den er sød/sådan en har jeg kørt i/ den mangler til vore museumsbane når vi om 15 år muligvis har råd, o.s.v.”
• Dernæst HAR VI RÅD på den korte bane (den lange rådner skidtet op) og endelig
• Kan den opbevares og restaureres inden døre.

Hvis ikke alle tre punkter kan opfyldes, skrot skidtet og brug de indvundne dele i sunde projekter!

Sluttelig skal man dog ikke glemme de projekter der kører ”på skinner” som H II projektet i Gedser remise. Det er indendørs, der er en klar plan, der bliver overholdt, der er midler til rådighed og den fornødne kvalificerede arbejdskraft. Endelig kan man prøve at efterleve, hvad der sker på Skjoldenæsholm under Sporvej historisk forening.
Andre jeg sikkert har glemt, I´m sorry!

Med venlig hilsen
Steff

Skagensbanen M1

af Andreas Nielsen ⌂, Wismar, Tyskland, 6/2 2025, 20:31 (21 timer, 42 minutter siden) @ Erik Andersen

Kære Erik Andersen, du skriver, at du i 1968 har fotograferet en del af det indre interiør ab SB M1 i forbindelse med en opmåling af motorvognen. Vi i Wismar er meget interesseret i disse fotos og især resultaterne af denne opmåling. Har du opmålingens data (eventuelt tegninger) liggende eller ved du hvor jeg kan finde dem?

Skriv gerne til mig på e-mail andreas.nielsen@lokschuppen-wismar.de

Mvh
Andreas

Jernbanebøger

Sorøkatastrofen

Sorøkatastrofen. Pris 225 kr.

Læs mere

Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak