Sporvogne i udlandet - Stockholm (10 fotos)
Museumssporvejen der blev til en moderne sporvejslinje.
HansA havde en fin reportage fra Spårvägsmuseet i Stockholm her: https://www.jernbanen.dk/forum2/index.php?id=72409 – og jeg skrev lidt om Stockholms nutidige sporvejstrafik på det andet forum: https://www.jernbanen.dk/forum1/index.php/topic,976.0.html .
Men ude i trafikken kan ældre sporvejsmateriel også findes, ikke mindst på Djurgårdslinjen.
Stockholm mistede sin sporvejstrafik med overgangen til højrekørsel i 1967. Dette inspirerede Stockholmsafdelingen af foreningen Svenska Spårvägssällskapet (SSS, stiftet 1959) til en museumssporvej i byen, og forening og myndigheder, herunder Storstockholms Lokaltrafik (SL), spillede ping-pong med idéen, indtil den vandt politisk fodfæste.
Lokalafdelingen af SSS stiftede i 1987 selskabet AB Stockholms Spårvägar (SS AB) til at drive en kommende museumslinje, og i 1989 stiftede Stockholms läns landsting og Stockholms kommune 'Stiftelsen Stockholms Museispårvägar', som forestod sporanlægget.
Drift på museumsstrækningen Norrmalmstorg-Skansen-Waldemarsudde (nuværende linje 7N) kunne indledes 2. juni 1991 med foreningens museumsvogne og frivillige medlemmer.
I 2005 overdroges infrastrukturen til SL.
På linjen prøvekørtes forskelligt moderne materiel indlånt fra udlandet - bl.a. under den internationale UITP-kongres i byen, og i 2010 indledte SL ordinær, moderne sporvognstrafik Sergels Torg-Waldemarsudde. Operatør blev SS AB, og linjen (nuværende linje 7 ”Spårväg City”) forlængedes 2018 ind til T-Centralen.
Driften af Spårväg City og Museumslinjen ligger således i SS AB, hvis aktiemajoritet i øvrigt siden 2022 ejes af Bergkvarabuss AB (!). SS AB driver også Lidingöbanan. Linje 7N drives fortsat på ideel basis, men fik en særlig rolle i januar og februar 2023, da de moderne CAF-vogne var ”grounded” med bremsekvaler.
Efter denne ouverture lidt fotos:
Museumsvogn SS litra A1 nr. 76 ved Skansen, 12.10.2013 (wb/nm).
Mustang nr. 331 (ex GS M23 nr. 18) med cafébivogn 618 (ex GS nr. 434) ved Skansen, 12.10.2013 (wb/nm).
Ex OS HØKA SM-83 nr. 210 ved Waldemarsudde på Djurgårdslinjen, 13.10.2018 (nm).
Interiør, ex OS HØKA SM-83 nr. 210, 13.10.2018 (nm).
Ex OS HØKA SM-83 nr. 210 med cafébivognen ved Norrmalmstorg, 13.10.2018 (nm).
Dette køretøj er, om end i SSS' varetægt, driftsvogn som plov- og rensevogn:
Tjenestevogn SS A283 9207 i sløjfen ved Skansen, 12.10.2013 (wb/nm).
Vognen har en fortid som "almindelig sporvogn" med udseende som denne "søstervogn":
Aktiebolaget Stockholms Spårvägar, SS A5 196, före detta Stockholms Södra Spårvägsaktiebolag, SSB A2 26. Den gick i trafik mellan Norrmalmstorg och Djurgården. Fotograferad vid Hagalund järnvägsstation. Digitaltmuseum.se - ID: JvmKBDM01635.
Under besøg på Ulvsunda Spårvagnsdepå sås en tilsvarende tjenestevogn (benyttes på Tvärbanan og Nockebybanan):
Tjenestevogn SL A283 9205 i remisen på Ulvsunda depå, 12.10.2018 (nm).
Vognen ved siden af er denne ex Nockeby-vogn A30 (tidligere benævnt Ängbyvagn A24):
Tjenestevogn SL A30 nr. 304 i remisen på Ulvsunda depå, 12.10.2018 (nm).
Driften på linje 7 Spårväg City blev indledt 2010 med Borbardier Flexity Classic (benævnt A34) indlånt fra Frankfurt (3) og Norrköping (3), fra 2011 med 6 tilsvarende, nybyggede vogne, som i 2020 blev afhændet til Norrköping og afløst af CAF Urbos AXL (litra A35).
SL Borbardier Flexity Classic A34 nr. 1 er efter 2020 "historisk" i Stockholm, SL linje 7 12.10.2013 (wb/nm).
Som nævnt andetsteds har jeg stadig Spårvägsmuseet til gode, men en tur "ude i byen" kan, som det forhåbentlig ses ovenfor, også lønne sig.
Bedste hilsener
Niels