En ting undrer mig stadig: Hvorfor havde ingen af stationerne mellem Fredericia og Aarhus TI-signaler, da vi nåede frem til 1935? Det lyder underligt, at alle stationer skulle have fået hastighedsvisere så hurtigt - f.eks. havde de fleste stationer Nyborg-Fredericia stadig TI-signaler i 1935.
Hastighedsvisere blev først indført i 1953. Det var muligvis også med dem, der blev indført valgfri sporbenyttelse.
De faste regler var i øvrigt, at sporbenyttelsen for de enkelte tog var anført i togplanerne - nu kan jeg ikke erindre hvilken - og disse steder, hvor sporbenyttelsen ikke var valgfri, skulle lokomotivføreren forinden underrettes om ændringer til sporbenyttelsen.
Lidt fra gamle dage:
DSB-Signalreglement-af-1944-original.pdf (jernbanearkivalier.dk)
DSB-Sikkerhedsreglement-1935-U-rettelse.pdf (jernbanearkivalier.dk)
SIKKERHEDSREGLEMENT AF 1935 (S R)
§ 31.
Togenes Sporbenytlelse paa Stationer.
1. Den normale Sporbenyttelse paa Stationer med mere end eet Hovedspor fastsættes i Togplanerne.
Den saaledes fastsatte Sporbenyttelse. maa kun fraviges, naar Omstændighederne gør det nødvendigt.
Paa Stationer paa dobbeltsporet Bane kører Togene paa det Spor, der er bestemt for vedkommende køreretning saaledes, at modgaaende Tog ligesom paa fri Bane kører til højre for hinanden, Planmæssige Afvigelser herfra meddeles i Togplanerne. Ikke-standsende Tog kører altid igennem ad . Gennemkørselssporet. Samme Regel gælder ogsaa for ikke-personførende Særtog, for hvilke der i Anmeldelsen kun er angivet Standsning efter Behov, bortset fra de Tilfælde, hvor krydsning eller Overhaling medfører særlig Sporbenyttelse. Tog, der skal benytte Sidespor, hvorved i denne Forbindelse forstaas Spor, i hvilke ikke alle Sporskifter enten er centralsikret eller forsynet med Spor[1]skiftesignal, skal indrangeres, henholdsvis udrangeres, uanset om Stationen i øvrigt er forsynet med Centralsikring, samt uanset om der kan stilles Signal til paagældende Spor eller ej. Ved Bortfald af en Krydsning eller Overhaling bi[1]beholdes som Regel den for de paagældende Tog fast[1]satte Sporbenyttelse. Krydsningssporene bør ved de hyppigst forekom[1]mende ekstraordinære Krydsninger og Overhalinger anvendes efter en fast Regel, der bør være kendt af Stations personalet.
2. Naar Forholdene nødvendiggør Forandring i den fastsatte Sporbenyttelse, skal Stationen foranledige det paagældende Tog underrettet gennem en tidligere station. Er Toget gennemkørende paa denne Station, tages det ind paa Stationen paa den i Signalreglementet foreskrevne Maade og underrettes. Er Toget ikke underrettet paa en tidligere Station, skal det standses foran den Station, paa hvilken Sporbenyttelsen skal ændres, hvorefter Lokomotivføreren underrettes, og Toget rangeres ind. Underretning og Indrangering, men ikke Standsning foran Station, kan bortfalde for de Stationers Vedkommende, hvis Indkørselssignaler er forsynet med Retningsvisere. Foranstaaende Regler gælder ikke i det i § 33, Punkt 2 b nævnte Tilfælde, i hvilket Togføreren for et ikke person førende Tog har meddelt, at Toget intet Arbejde har paa Stationen. En Station, der faar Anmodning om 'at underrette et Tog om ændret Sporbenyttelse, skal umiddelbart efter, at den har givet denne Underretning til Toget, telegrafisk meddele den Station, paa hvilken Sporbenytteisen er ændret, at Underretning har fundet Sted.