Dosering af Nalco i DSB-damplokomotiver
- Og her et (forhåbentlig) noget mindre hovedbrud!
I forbindelse med driften af damplokomotiverne i Randers, har vi længe benyttet tilsætningsmidlet Nalco til at blødgøre kedelvandet. Doseringen af dette er overdraget gennem årene fra gamle dampfolk, men alle havde deres egne "tommelfingerregler" og teorier om dosering, hvilket har ført til at vi efterhånden nok alle under-doserer, af frygt for fortællingerne om over-dosering. Brugen af Nalco og andre nyttige oplysninger har vi fundet i cirkulære ma2 1456/1952 og her nævnes et skema hvor den rette dosering findes, men altså ingen henvisning til omtalte skema.
Jeg er klar over at tilsætningen selvfølgelig afhænger af det påfyldte vands hårdhed, men da man vist ikke ved DSB (i modsætning til Tyskland) tog vandprøver og doserede efter denne, må der forlægge nogle tabeller, som altså nu efterlyses.
Årsagen til at vi gerne vi finde de rette dosering skyldes at vi såfremt vi under-doserer, ikke opnår den mulige gevinst ved længere levetid for især kedelrør, hvilket vi i sagens natur gerne vil, da vi så med de samme kræfter, kan holde mere kørende!
Skulle nogen ligge inde med overleverede tommelfingerregler, hører jeg også meget gerne om dem, til yderligere kvalificering af de allerede kendte!
På forhånd tak!
Filip