Saltsjöbanan 2017

af HansA, 25/2 2023, 21:40 (624 dage siden)

Godaften i forummet.

Som jeg har skrevet om tidligere her i forummet, var jeg slutningen af maj 2017 nogle dage i Stockholm. Jeg besøgte blandt andet Saltsjöbanan.
Saltsjöbanan, Slussen-Saltsjöbaden (15,6 km) med sidebane Igelboda-Solsidan (2,8 km) er normalsporet og enkeltsporet. ’Hovedlinien’ blev åbnet i 1893 med dampdrift. Sidelinien til Solsidan blev åbnet i 1913, og samme år indførtes elektrisk drift. Siden 1976 anvendes vogne af type C10 (motorvogne) / C11 (styrevogne) på banen. Vognene er bygget af ASEA i perioden 1974-76. Der er tale om modificerede tunnelbanevogne; Saltsjöbanan kører med overledning; kørespændingen er 900 v. Banen er egentlig indrettet til bredere vogne, så C10/C11-vognene på banen er forsynet med afstandsbrædder, som det kan ses på nogle af billederne. Mere om banen og dens spændende historie kan ses i denne video.
Så vidt jeg har kunnet læse mig til, er Saltsjöbanan lukket indtil foråret 2024 på grund af spormodernisering og anlæg af nye krydsningsstationer.
På tidspunktet for mit besøg var strækningen mellem Slussen og Henriksdal lukket på grund af spor- og tunnelarbejde. Mellem Henriksdal og Saltsjöbaden kørte tog hvert 20. minut, og på forgreningsstationen Igelboda var der omstigningsmulighed til tog til/fra Solsidan. Togene på 'hovedlinien' kørte 4-vognstog, på sidelinien 2-vognstog.

[image]
Toget, som jeg skal med, holder klar til afgang fra Henriksdal og afventer bare, at det ankommende tog, som er på vej ud af tunnelen, kommer til perron.

[image]
Tog mod Stockholm holder klar til afgang fra Saltsjöbaden.

[image]
Trafikafviklingen på forgreningsstationen Igelboda er effektiv: Først ankommer toget til Stockholm i spor 2a: derefter ankommer toget til Saltsjöbaden i spor 1 og tilslutningstoget fra Solsidan i spor 2b, lige bag toget til Stockholm. Når alle 3 tog holder ved den midterliggende perron, er der nem omstigning. Og efter kort tid afgår alle tre tog. På billedet her ses yderst til venstre toget fra/til Solsidan, i midten toget til Stockholm, dvs. Henriksdal, og yderst til højre, i spor 1, toget til Saltsjöbaden.
Jeg var i Igelboda først på aftenen, og solen stod lavt, så fotografering var lidt vanskeligt. Jeg håber, man kan få et indtryk af, hvordan det hele foregik.

[image]
Toget til Saltsjöbaden (til venstre) og toget til Solsidan (til højre) forlader stationen i Igelboda. Togene kører væk fra fotografen/mig.

[image]
Toget til Igelboda holder klar til afgang fra Solsidan.

[image]
Toget til Igelboda holder klar til afgang fra Solsidan.

[image]
Remise og værksted er beliggende i Neglinge. De høje træperroner er karakteristiske for banen.

[image]
Interiør af C11-vogn.

v.h.
HansA

Saltsjöbanan 2017

af K564, 26/2 2023, 09:45 (623 dage siden) @ HansA

Hej HansA

Tak for endnu et fint opslag. Jeg kvitter med et foto, som jeg tog af et af banens tog i 1997. Jeg var ude for at besøge sporvejsmuseet, som du tidligere fint har beskrevet.

[image]
Stockholm oktober 1997 (kh).

Hilsner Keld

Saltsjöbanan 2017

af Niels Munch, 26/2 2023, 11:40 (623 dage siden) @ HansA
redigeret af Niels Munch, 26/2 2023, 12:21

Kære HansA,

Mange tak for din fine reportage fra Saltsjöbanan, en bane jeg p.g.a. mine relativt korte Stockholms-besøg kun kom i nærheden af en enkelt aftenstund:

[image]
Saltsjöbanan, SL C11 2898/C10 2897 kort før Slussen 18.05.1981 (nm). Helt t.v. i billedet ses Stadsgårdshissen.

Beklager det "bevægede" foto, men jeg balancerede på rækværket - med en lygtepæl som rygstød - for at undgå for meget hegn.

Tilpasningen af tunnelbanetog til Saltsjöbanan betød - foruden de påsatte skørter - også sløjfning af vognenes midterdøre, og JB-P, der besøgte banen i 2021, tog dette interiørbillede i selvsamme C11, hvor midterdørenes "rudimenter" kan ses:

[image]
Saltsjöbanan, interiør SL C11 2898 blikretning B-enden, Saltsjöbaden 06.10.2021 (JB-P).

Om SL C10 kan ses: https://www.sparvagssallskapet.se/vagnhallen/typ.php?typ_id=304 - og om C11: https://www.sparvagssallskapet.se/vagnhallen/typ.php?typ_id=305 .

Bedste hilsener
Niels

Avatar

Saltsjöbanan 2017

af Lennart Gustafsson, Kode, 26/2 2023, 13:25 (623 dage siden) @ HansA

Mycket trevligt reportage.
Jag har även länkat det till Järnvägshistoriskt forum i Sverige, www.jvmv2.se/forum

/Lennart

Saltsjöbanan 2017

af Jim Hansson, 26/2 2023, 20:45 (623 dage siden) @ HansA

Notera att det också finns en förening som bevarar och trafikerar med ett par av de gamla tågen.
https://www.ssnj.se/
Jim

ContecRail
Erindringer fra stationen i Grindsted
Erindringer fra stationen i Grindsted

Aage Knudsen fortæller om dagligdagen som DSB-ansat på Grindsted station i 1960´erne. Læs bl.a. om ekspedition af rejsegods, rangering med brunkulstog, privatbanerne samt forskellige anekdoter fra det daglige arbejde med både gods og passagerer.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak