Saltsjöbanan 2017
Godaften i forummet.
Som jeg har skrevet om tidligere her i forummet, var jeg slutningen af maj 2017 nogle dage i Stockholm. Jeg besøgte blandt andet Saltsjöbanan.
Saltsjöbanan, Slussen-Saltsjöbaden (15,6 km) med sidebane Igelboda-Solsidan (2,8 km) er normalsporet og enkeltsporet. ’Hovedlinien’ blev åbnet i 1893 med dampdrift. Sidelinien til Solsidan blev åbnet i 1913, og samme år indførtes elektrisk drift. Siden 1976 anvendes vogne af type C10 (motorvogne) / C11 (styrevogne) på banen. Vognene er bygget af ASEA i perioden 1974-76. Der er tale om modificerede tunnelbanevogne; Saltsjöbanan kører med overledning; kørespændingen er 900 v. Banen er egentlig indrettet til bredere vogne, så C10/C11-vognene på banen er forsynet med afstandsbrædder, som det kan ses på nogle af billederne. Mere om banen og dens spændende historie kan ses i denne video.
Så vidt jeg har kunnet læse mig til, er Saltsjöbanan lukket indtil foråret 2024 på grund af spormodernisering og anlæg af nye krydsningsstationer.
På tidspunktet for mit besøg var strækningen mellem Slussen og Henriksdal lukket på grund af spor- og tunnelarbejde. Mellem Henriksdal og Saltsjöbaden kørte tog hvert 20. minut, og på forgreningsstationen Igelboda var der omstigningsmulighed til tog til/fra Solsidan. Togene på 'hovedlinien' kørte 4-vognstog, på sidelinien 2-vognstog.
Toget, som jeg skal med, holder klar til afgang fra Henriksdal og afventer bare, at det ankommende tog, som er på vej ud af tunnelen, kommer til perron.
Tog mod Stockholm holder klar til afgang fra Saltsjöbaden.
Trafikafviklingen på forgreningsstationen Igelboda er effektiv: Først ankommer toget til Stockholm i spor 2a: derefter ankommer toget til Saltsjöbaden i spor 1 og tilslutningstoget fra Solsidan i spor 2b, lige bag toget til Stockholm. Når alle 3 tog holder ved den midterliggende perron, er der nem omstigning. Og efter kort tid afgår alle tre tog. På billedet her ses yderst til venstre toget fra/til Solsidan, i midten toget til Stockholm, dvs. Henriksdal, og yderst til højre, i spor 1, toget til Saltsjöbaden.
Jeg var i Igelboda først på aftenen, og solen stod lavt, så fotografering var lidt vanskeligt. Jeg håber, man kan få et indtryk af, hvordan det hele foregik.
Toget til Saltsjöbaden (til venstre) og toget til Solsidan (til højre) forlader stationen i Igelboda. Togene kører væk fra fotografen/mig.
Toget til Igelboda holder klar til afgang fra Solsidan.
Toget til Igelboda holder klar til afgang fra Solsidan.
Remise og værksted er beliggende i Neglinge. De høje træperroner er karakteristiske for banen.
Interiør af C11-vogn.
v.h.
HansA